Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ulica Noworybna

Ulica Noworybna to krótka uliczka na Starym Mieście w Lublinie. Łączy plac Rybny i ulicę Rybną z ulicą Lubartowską.

Lublin, ulica Lubartowska 21 i wylot ulicy Noworybnej
Wylot ulicy Noworybnej na ulicę Lubartowską, lata 80. XX wieku. Fot. Stefan Kiełsznia.

 

Historia ulicy 

 

Ulica Noworybna powstała w drugiej połowie XIX wieku po wyburzeniu budynków od ówczesnej ulicy Nowej (obecnej Lubartowskiej). Uzyskano w ten sposób połączenie ulicy Rybnej z Nową.  

 

W mieszkaniu na Noworybnej myszy, szczury potrafiły zaglądać, a myszy to ja często z łóżka zrzucałem. Wilgoć, sól jak pan położył świeżą, wsypał do talerzyka to rano była woda, to znaczy była zawiesina już, bo wiadomo, że sól ciągnie wilgoć. Okropne, niezdrowe warunki.  

Ulica Noworybna - Adam Tomanek - fragment relacji świadka historii

 

 

Centralny Komitet Żydów 

 

Od sierpnia 1944 roku w budynku przy ulicy Noworybnej 3 (noszącym również adres Rybna 8) funkcjonował Centralny Komitet Żydów w Polsce (w 1945 roku przeniesiony do Warszawy) oraz Wojewódzki Komitet Żydów w Lublinie (do 1949 roku). Zadaniem tych instytucji była reaktywacja życia żydowskiego w powojennej Polsce - m.in. udzielano pomocy materialnej, prowadzono szkołę żydowską i zbieranie relacji ocalałych. 

 

Przez krótki, nieco ponad trzymiesięczny okres, Lublin pełnił nieoficjalną funkcję stolicy polskich Żydów. O wyborze tego miasta decydowały m.in. bliskość naczelnych władz państwowych oraz duże, zorganizowane środowisko żydowskie.

A. Kopciowski, Żydzi w Lublinie w latach 1944–1949, s. 106.

 

 

Żydowska Komisja Historyczna

 

W sierpniu 1944 roku rozpoczęła tu pracę Komisja dla Historii Żydów, później przekształcona w Centralną Żydowską Komisję Historyczną, a następnie w Żydowski Instytut Historyczny. 

 

Na małej uliczce w Lublinie, przy Rybnej 8 – opowiada dr F. Friedman – w na wpół zrujnowanym domu znajdowała się siedziba Komitetu Żydów Polskich. Wszyscy pracowali w jednym jedynym pokoju. Dudniło tam od głosów Żydów ze świata, którzy przybywali do Lublina. Każdy przychodził ze swoją «paczką» cierpień. W tym samym pokoju, zepchnięta w kąt, pracowała cicho przy stoliku Komisja Historyczna, zbierając świadectwa z gett i obozów, spisując fakty, imiona, cyfry, zbierając materiały.

J. Pat, Asz un fajer iber di churwes fun Pojln, New York 1946, s. 77, przeł. P. Nazaruk