Program Historia Mówiona realizowany jest w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” od 1998 roku. Polega on na rejestrowaniu, opracowywaniu oraz upowszechnianiu relacji mówionych dotyczących Lublina i Lubelszczyzny od dwudziestolecia międzywojennego do czasów współczesnych.

Program Historia Mówiona realizowany jest w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” od 1998 roku. Polega on na rejestrowaniu, opracowywaniu oraz upowszechnianiu relacji mówionych dotyczących Lublina i Lubelszczyzny od dwudziestolecia międzywojennego do czasów współczesnych.

Teatr NN

Mieczysław "Metys" Abramowicz – relacja świadka historii z 11 maja 2013

Początki działalności teatralnej – Mieczysław "Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Teatr Laboratorium, Joachim Lodek Początki teatralne Mieczysława Abramowicza [Moje poznawanie teatru] zaczęło się w szkole podstawowej. Już zakładałem w szkole podstawowej pierwsze zespoły, braliśmy udział w jakichś konkursach, które w Gdańsku są do dzisiaj organizowane, [to były] konkursy teatralne dla takich zespołów szkolnych, potem w liceum również i w liceum nawiązałem nawet kontakt z teatrem studenckim, między innymi ze słynnym wówczas Teatrem Ą Włodzimierza Wieczorkiewicza, teatrem plastycznym, który w gruncie rzeczy w teatrze polskim zaczął taki...

Czytaj więcej

Teatr im. Juliusza Osterwy na początku lat 70. XX wieku – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Teatr im. Juliusza Osterwy, Kazimierz Braun Teatr im. Juliusza Osterwy na początku lat 70. XX wieku Teatralnie to było dość ważne miasto, dlatego że w tym czasie dyrektorem teatru Osterwy był Kazimierz Braun, z dwóch powodów bardzo interesująca postać: z powodu czysto teatralnego był bardzo ciekawym reżyserem teatralnym, takim poszukującym, zwracającym się nawet trochę w kierunku tego, co w tym czasie robił lub powoli kończył robić Jerzy Grotowski we Wrocławiu, a z drugiej strony Kazimierz Braun...

Czytaj więcej

Teatr Akademicki KUL na początku lat 70. XX wieku – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, ruch hippisowski, Scena Plastyczna KUL, Leszek Mądzik, Joachim Lodek, Teatr Akademicki KUL Teatr Akademicki KUL na początku lat 70. XX wieku Bardzo dużo działo się też w samym teatrze tutaj na KUL-u. Scena Plastyczna od końca lat 60., a tak na poważnie od początku lat 70., stała się wtedy teatrem samodzielnym. Leszek Mądzik zaczynał pracę jako scenograf w teatrze akademickim, zresztą w spektaklu Joachima Lodka, a potem zaczęła się krystalizować ta jego idea teatru plastycznego, co...

Czytaj więcej

KUL na początku lat 70. XX wieku – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

Uniwersytet Lubelski, ruch hippisowski, marzec 1968, KUL na początku lat 70. XX wieku Ważne jest to, jaki to był w ogóle czas w Polsce, początek lat 70., to są pierwsze lata po marcu [19]68 roku, który na nasze pokolenie wywarł wielki wpływ. Na jednych większy, na drugich mniejszy, ale na pewno nikt z nas, kto świadomie przeżył marzec [19]68 roku, nie mógł już nie zauważając tego żyć. Tak jak nie można mówić o teatrze światowym, zapominając o Grotowskim. W tym...

Czytaj więcej

Zaproszenie Grupy „Ubodzy” do Nijmegen – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Nijmegen, Teatr Akademicki KUL Zaproszenie Grupy "Ubodzy" do Nijmegen Zostaliśmy na przykład, my, jako Grupa „Ubodzy” Teatru Akademickiego KUL zaproszeni do Holandii, do Nijmegen, nawet przygotowaliśmy specjalny druk w języku niderlandzkim. Mieliśmy tam wystąpić w roku 1975, ale nie wystąpiliśmy, ponieważ ja nie dostałem paszportu, to wystarczyło, żeby koledzy, którzy pojechali sami już nie mogli zagrać żadnego spektaklu, bo się nie dało.

Czytaj więcej

Cele działania i misja Grupy „Ubodzy” – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lubelska Wiosna Teatralna, ruch hippisowski Cele działania i misja Grupy „Ubodzy” To była przypadłość owych czasów, koniec lat 60., początek lat 70., wszystkie jakieś nurty artystyczne czy artystyczno-filozoficzne, czy artystyczno-filozoficzno- happenerskie tworzyły swoje manifesty artystyczne czy filozoficzne. Myśmy też takie manifesty pisali, to znaczy ja pisałem te manifesty w imieniu Grupy „Ubodzy”, Roman Doktór chyba też popełnił jakieś takie teksty. One powstawały przy okazji pracy nad konkretnymi spektaklami czy tymi zdarzeniami teatralnymi. Były publikowane nawet w...

Czytaj więcej

Geneza nazwy Grupy „Ubodzy” – Mieczysław „Metys” Abramowicz – AudioTekst

"Ubodzy”, Joachim Lodek, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Jerzy Grotowski, Teatr Laboratorium Geneza nazwy Grupy „Ubodzy” W zasadzie nie wiem, skąd się wzięła nazwa „Ubodzy”. Ja podejrzewam Joachima Lodka, który w ramach Teatru Akademickiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego stworzył tę grupę, bo przedtem nie było jakichś grup, scen w ramach teatru, tylko był jeden teatr. A on w ramach teatru stworzył Grupę „Ubodzy” i podejrzewam, że wybrał taką nazwę ze względu na formę, ponieważ to miała być scena, teatr, który opiera się na...

Czytaj więcej

Joachim Lodek – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Joachim Lodek, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Scena Plastyczna KUL, Leszek Mądzik, Joachim Lodek Joachima Lodka spotkałem w roku 1971 i straciłem z nim kontakt w roku 1972, kiedy formalnie rzecz biorąc zostałem szefem Grupy „Ubodzy”. On jeszcze był przez jakiś czas na KUL-u, bo kończył studia, chyba pisał pracę magisterską. Co się stało potem z Joachimem, nie wiem zupełnie. Leszek Mądzik z nim wcześniej współpracował w ramach teatru, jeśli dobrze pamiętam, to pierwsze przedstawienie, od którego w zasadzie zaczyna się...

Czytaj więcej

Kontakty między Sceną Plastyczną KUL i Grupą „Ubodzy” – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Scena Plastyczna KUL, Leszek Mądzik Kontakty między Sceną Plastyczną KUL i Grupą „Ubodzy” Kontakty były codzienne i conocne, bo byliśmy ze sobą bardzo mocno związani, choć oczywiście robiliśmy swoje. W pewnym roku, Leszek miał pomysł na wykorzystanie nas z Grupy „Ubodzy” w pewnym swoim przedstawieniu, ale do tego nie doszło. Natomiast byliśmy i do dzisiaj jesteśmy w niektórych wypadkach zaprzyjaźnieni. Co roku organizowaliśmy w Kazimierzu [Dolnym] taki obóz teatralny, na którym spotykali się wszyscy, spędzaliśmy tam...

Czytaj więcej

Przedstawienie „Kain i Abel” w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Kazimierz Dolny Przedstawienie „Kain i Abel" w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą Jako Grupa „Ubodzy” kiedyś na dziedzińcu klasztoru franciszkanów pokazaliśmy Kaina i Abla, co było jednym z najważniejszych dla nas przeżyć teatralnych, dlatego że myśmy liczyli na to, że przyjdzie z miasteczka do klasztoru, tam z dołu na górę, kilkanaście, kilkadziesiąt osób, myśmy byli zaskoczeni tym, że przyszło kilkaset osób, praktycznie wszyscy mieszkańcy Kazimierza plus letnicy przyszli tam, na ten mały dziedziniec, oczywiście przesadzam, że wszyscy,...

Czytaj więcej

Przedstawienie „Kain i Abel" w kościele św. Jakuba na Ostrowie Tumskim we Wrocławiu – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wrocław Przedstawienie „Kain i Abel" w kościele św. Jakuba na Ostrowie Tumskim we Wrocławiu Grając w kościele świętego Jakuba, to jest taki jeszcze romański kościółek na Ostrowie Tumskim we Wrocławiu, to zastąpiliśmy piłki tenisowe, dużo piłek tenisowych, które były ważnym elementem właśnie w "Kainie i Ablu", kamyczkami. Też to dla nas było doświadczenie teatralne, jakby zamienienie tego atrybutu na zupełnie inny, ale też jakby powstały zupełnie nowe skojarzenia, nowe takie związki przyczynowo-skutkowe i te kamyczki zupełnie...

Czytaj więcej

Kontakty Grupy „Ubodzy” z innymi grupami teatralnymi – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin, Lubelska Wiosna Teatralna, Festiwal Teatru Otwartego Kontakty Grupy „Ubodzy” z innymi grupami teatralnymi Mieliśmy kontakty z teatrami poza KUL-owskimi, nie tyle może z Gongiem 2 współpracowaliśmy, ale mieliśmy kontakty z Andrzejem Rozhinem z racji tych Wiosen Lubelskich, ponieważ część przedstawień była również na KUL-u, na naszej starej auli, między innymi Teatr Ą z Gdańska. Nawiązywaliśmy też kontakty w Polsce. Ja miałem przez jakiś czas dobre kontakty z Teatrem Ósmego Dnia, z Teatrem Pleonazmus, z Akademią...

Czytaj więcej

Udział Grupy „Ubodzy” w festiwalach teatralnych – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin, Lubelska Wiosna Teatralna, Festiwal Teatru Otwartego Udział Grupy „Ubodzy” w festiwalach teatralnych Formalnie nie braliśmy udziału w festiwalach teatrów studenckich, nie licząc Wiosen Lubelskich i raz ten Festiwal Teatru Otwartego we Wrocławiu, ale w off festiwalu czy nawet to było off off. To wynikało po części z cenzury. Leszek Mądzik wtedy częściej występował, gdzieś w świecie niż w Polsce, ale on miał o tyle łatwiej, że jakby był od samego początku marką, znaną i taką,...

Czytaj więcej

Najważniejsze przedstawienia z ogólnopolskich festiwali teatralnych – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

Ósmego Dnia, Teatr STU, Akademia Ruchu, Teatr Pleonazmus Najważniejsze przedstawienia z ogólnopolskich festiwali teatralnych Przedstawienie dla mnie najważniejsze, to jednak to, które wszyscy chyba podają, czyli Jednym tchem Teatru Ósmego Dnia, który był takim rozprawieniem się z nami samymi. To było spektakl, który powstał po grudniu [19]70 roku, ale też odnosi się do marca [19]68 roku, jakby jest manifestem pokolenia marca [19]68 roku. Również ówczesne przedstawienia Teatru STU Spadanie, Akademia Ruchu czy Teatr Pleonazmus, czy przedstawienia, które były bardzo takie...

Czytaj więcej

Najważniejsze przedstawienia Grupy „Ubodzy”– Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin Najważniejsze przedstawienia Grupy „Ubodzy” [Najważniejsze przedstawienie to] na pewno pierwsze – Kain i Abel najpierwszych wersjach, ale tych właśnie późniejszych, kiedy coraz bardziej ubożeliśmy rezygnując już ostatecznie ze wszystkich możliwych elementów scenograficznych, kiedy to zostawaliśmy tylko sami. Tak jak właśnie na najważniejszym przedstawieniu w Kazimierzu [Dolnym] z tym ogniskiem, kiedy trzeba było podtrzymywać ogień. Każde z tych trzech przedstawień jest ważne, czyli Piłat Upłaz Upłaz warsztatem dramaturgicznym nawet, bo myśmy zamykali się na godzinę sami...

Czytaj więcej

Inspiracje Grupy „Ubodzy”– Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin Inspiracje Grupy „Ubodzy” [Nasze czerpanie z Biblii wynikało] z nas po prostu, myśmy to przynieśli z domu, z sobą, każdy z nas. Głównie właśnie Biblia, bo te wszystkie tematy są biblijne, ale też i z drugiej strony jest to księga, w której można znaleźć wszystko. Biblia na uczelni katolickiej jest rzeczą dość naturalną. Mam wrażenie, że nadal tak jest, w każdym razie za naszych czasów tak było.

Czytaj więcej

Kullages – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin, Kullages, Klub Kuluary Kullages Myśmy brali udział w tym bardzo aktywny. Ja chyba dwa lata byłem w zarządzie naszego klubu „Kuluary”, który organizował Kullages. Myśmy brali bardzo aktywny udział w tym i jako poszczególne osoby, i jako Grupa „Ubodzy”. Zabawa [na przykład] Kullages [19]73 roku trwała całą noc, kończył się Kullages wraz ze wschodem słońca.

Czytaj więcej

Koniec działalności Grupy „Ubodzy” – Mieczysław „Metys” Abramowicz – Tekst

"Ubodzy”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin Koniec działalności Grupy „Ubodzy” Ja skończyłem z Grupą „Ubodzy”, trochę przez Grotowskiego, przez to, że się związałem mocniej, silniej z Instytutem Laboratorium. Po pierwsze zaniedbałem studia, zostałem po prostu regularnie wyrzucony, ileś razy byłem wyrzucany, skreślany z listy studentów, potem przywracany. Nie ukrywam, że co najmniej raz zostałem przywrócony tylko z tego względu, że teatr, ale w końcu już doszło do tego, że nie było powrotu. Poza tym właśnie tam kontaktując się z Grotowskim jakoś...

Czytaj więcej