Program Historia Mówiona realizowany jest w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” od 1998 roku. Polega on na rejestrowaniu, opracowywaniu oraz upowszechnianiu relacji mówionych dotyczących Lublina i Lubelszczyzny od dwudziestolecia międzywojennego do czasów współczesnych.

Program Historia Mówiona realizowany jest w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” od 1998 roku. Polega on na rejestrowaniu, opracowywaniu oraz upowszechnianiu relacji mówionych dotyczących Lublina i Lubelszczyzny od dwudziestolecia międzywojennego do czasów współczesnych.

Teatr NN

Wielowyznaniowość w powojennym Pasłęku - Romuald Jakub Weksler-Waszkinel - fragment relacji świadka historii AudioTekst

To mogło być gdzieś w latach siedemdziesiątych, kiedy ja już byłem w seminarium, wtedy w Kościele pozwolono, że grekokatolicy mieli swoje msze. Wtedy ta społeczność ukraińska zaczęła się gromadzić, w Pasłęku było ich dosyć dużo. Przyjeżdżał ksiądz z Elbląga i po ukraińsku odprawiał mszę świętą. Wtedy było widać, kto jest Ukraińcem, bo to byli grekokatolicy. Wtedy się też prawosławni pojawili. Trzeba pamiętać, że po II wojnie światowej to Stalin nakreślił tę granicę, i to miała być Polska Narodnaja Respublika, czyli...

Czytaj więcej

Działalność Euromission Polska - Michał Siczek - fragment relacji świadka historii Tekst

misjonarstwo, działalność misyjna, Euromission Polska, Lublin, sprzęt do rehabilitacji Działalność Euromission Polska Lublin jest dla nas centrum, ponieważ udało nam się tu założyć bazę i mamy małe biuro i kilku pracowników. Przede wszystkim opieramy się na wolontariuszach. Tu jest to miejsce, taki mózg, gdzie wiele rzeczy przygotowujemy i planujemy. Mamy tu także magazyny, gdzie trzymamy różne rzeczy używane w naszych misjach. Natomiast większość naszych misji jest na zewnątrz Lublina, w różnych miejscowościach, miastach i wsiach w Polsce i w Europie....

Czytaj więcej

Moja droga do Lublina - Randy Hacker - fragment relacji świadka historii Tekst

Jestem misjonarzem, pochodzę z USA. Jestem żonaty, mam czworo dzieci. Przyjechaliśmy do Lublina w roku 1999. Urodziłem się w Wisconsin i tam mieszkałem przez całe życie. Mój ojciec zaangażował mnie w służbę [Bogu], a kiedy miałem 13 lat powiedziałem pierwsze kazanie. To było w szkole akurat, ale potem, gdy miałem 15 lat powiedziałem pierwsze kazanie w Kościele. Pomogłem mu, prowadziłem muzykę w Kościele, prowadziłem potem grupę młodzieżową. Kiedy skończyłem seminarium, myślałem o tym gdzie powinienem służyć dalej i cały czas...

Czytaj więcej

Życie i działalność w Lublinie - Randy Hacker - fragment relacji świadka historii Tekst

Nasz przyjazd to było zderzenie z rzeczywistością. Od razu oczywiście zauważyliśmy te fizyczne różnice i wtedy Lublin, i każde miasto Polskie było bardzo szare. Wszystkie bloki pokryte nie wiem, co to było, ale pokryte czymś szarym i nie było koloru. Teraz fajnie to wygląda, że wszędzie te bloki są pomarańczowe, czy zielone, czy żółte, ale wtedy tak nie było. I na szczęście przyjechaliśmy w kwietniu. Gdybyśmy przyjechali myślę, w listopadzie czy grudniu, byłoby bardzo trudno przeżyć zimę, taką szarą zimę,...

Czytaj więcej

"Sprzeciw!" - Tomasz Bogowski - fragment relacji świadka historii Tekst

Sprzeciw jest ruchem, sprzeciw jest inicjatywą, działającą głównie w Lublinie i na Lubelszczyźnie, chociaż mieliśmy także możliwość zorganizowania jednego z naszych festiwali w Głogowie, na Śląsku, a także od 2004 roku jesteśmy zaangażowani we współorganizację slotu w Lubiążu. W kontekście tym nasuwa się pytanie: „Przeciwko czemu protestujecie, czemu się sprzeciwiacie?”. I to jest dobre pytanie, ponieważ właśnie dlatego powstała ta nazwa. Naszym mottem są słowa Pisma Świętego z 12 rozdziału listu do Rzymian i tam są zapisane takie słowa: „Nie...

Czytaj więcej

Co znaczy być protestantem - Tomasz Bogowski - fragment relacji świadka historii AudioTekst

Co dla mnie oznacza być protestantem... To jest na pewno bycie świadomym swojej tożsamości. Bycie świadomym tego, kim się jest. Czy jest się katolikiem, czy protestantem, czy Żydem, tak naprawdę trzeba być świadomym tego co za tym idzie. I dla mnie to, że jestem protestantem jest pewnego rodzaju powodem do dumy. Ktoś powiedział takie fajne zdanie kiedyś, że protestantyzm jest dla ludzi inteligentnych. I to nie znaczy, że poza Kościołem protestanckim są ludzie nieinteligentni, albo mało inteligentni. To nie oznacza...

Czytaj więcej

Protestanci w Terespolu - Mateusz Zabłocki - fragment relacji świadka historii WideoTekst

W Kościele [w Terespolu] świadomym przyjęła chrzest i spełnia pewne kryteria biblijne żeby być w Kościele i takich członków jest ponad 100 osób, plus dalszych sympatyków, plus dzieci to jest grubo ponad setka. Więc grupa chrześcijan ewangelicznych w Kościele Zielonoświątkowym w Terespolu to jest ponad 200 os. Na warunki polskie jest to duża, duży odsetek ludzi w porównaniu do miasta, w którym Kościół się znajduje. Jest to Kościół proewangelizacyjny, chcemy za wszelką cenę wychodzić jak to jest tylko możliwe do...

Czytaj więcej

Najważniejsze to dobrze przeżyć życie - Mateusz Wichary - fragment relacji świadka historii Tekst

Myślę, że najważniejsze jest to, żeby człowiek pojednał się z Bogiem, niezależnie od Kościoła, w jakim jest. Przeżył swoje życie w takim przekonaniu opartym na Piśmie Świętym, że faktycznie żyje dla Boga. Są takie słowa Świętego Pawła, które mi tam zawsze chodzą po głowie, w ostatnim jego liście, gdzie on podsumowuje patrząc wstecz swoje życie, mówi: „Dobry bój bojowałem, biegu dokonałem, wiarę zachowałem, a teraz oczekuje mnie wieniec sprawiedliwości”. Który, jak ma nadzieję otrzyma od Chrystusa. Myślę sobie, że dla...

Czytaj więcej

Chrzest u baptystów - Mateusz Wichary - fragment relacji świadka historii WideoTekst

Generalnie baptyści zostali przezwani baptystami, to nie jest tak, że myśmy sobie świadomie taką nazwę wybrali. Ale no „baptidzo” znaczy „chrzcić”. Dlaczego baptyści zostali przezwani baptystami? Dlatego, że chrzcili w wieku świadomym i to jest coś, co się narzuca takim obserwatorom z zewnątrz, że ten chrzest jest czymś widocznym po prostu. Natomiast my nie podkreślamy chrztu, my podkreślamy raczej to, co sprawia, że człowiek się chrzci. A co sprawia, że człowiek się chrzci? Powinna to być jego osobista, świadoma wiara...

Czytaj więcej

Z powodu wyznania miałem różne nieprzyjemności - Andrzej Cieślar - fragment relacji świadka historii Tekst

Z tego powodu [wyznania] wynikające z niezrozumienia tego przez otaczających mnie kolegów, koleżanki. Dla nich w zasadzie byłem jedynym „innowiercą” w klasie, więc z tego powodu niektórzy tak właśnie, będąc niepewni w co ja wierzę, po prostu mieli do mnie dystans i gdzieś to było trochę nieprzyjemne szczerze powiem. Takie gdzieś, takie szydzenie z tego powodu, właśnie kojarzenie protestantyzmu z jakimś wierzeniem, czasami mi się zdarzyło, że tam podszedł jakiś kolega w podstawówce i mówił: „O, ty w Xenę wierzysz”...

Czytaj więcej

Protestantyzm to realne podchodzenie do spraw religii - Adrian Sawicki - fragment relacji świadka historii Tekst

Pismo Święte, Jezus Chrystus Protestantyzm to realne podchodzenie do spraw religii Nie znam innej religii, nie badałem innych religii. Myślę, że w dużej mierze sprawę miałem ułatwioną. Świadomą decyzję podjąłem mając 17-18 lat, że chcę pozostać protestantem, chcę być protestantem. Ale to nie chodzi wcale o naklejkę, czy emblemat, którą ja sobie nakleję. W swoim życiu chcę kierować się prawdami zawartymi w Piśmie Świętym. W Kościele, w którym jestem te prawdy są głoszone. Jest bardzo realnym podchodzenie do spraw wiary....

Czytaj więcej

Mój wybór wyznania - Jacek Kapica - fragment relacji świadka historii Tekst

Urodziłem się, jak pewnie większość Polaków w rodzinie katolickiej. W pewnym momencie zacząłem się zastanawiać dlaczego jestem wyznawcą takiego Kościoła, a nie innego? Dlaczego wierzę w to, w co wierzę i czy tylko dlatego mam wierzyć, że moi rodzice, dziadowie tak wierzyli. Czy może powinno być coś głębszego w tym? W ten sposób zacząłem się interesować też różnymi innymi religiami. Kościół Zielonoświątkowy należy do nurtu Kościołów ewangelicznych, w tym ruchu jest coś takiego, co zmienia życie człowieka, zmienia całą perspektywę....

Czytaj więcej

Wieczerza Pańska - Weronika Haratym - fragment relacji świadka historii Tekst

Spożywamy Wieczerzę pod dwoma postaciami. Jest przygotowany zawsze chleb, jest przygotowane wino. Wieczerza przygotowywana jest przez starszych zboru. Zawsze przed Wieczerzą jest czytany fragment, najczęściej z Listu do Koryntian, który mówi właśnie o Wieczerzy, o ustanowieniu Wieczerzy, o tym kto powinien do niej przystąpić, kto nie powinien przystąpić. Razem modlimy się i dziękujemy Bogu też za to, czego dla nas dokonał. Wtedy też starsi roznoszą chleb, roznoszą wino. Do Wieczerzy przystępują tylko ci, którzy oddali swoje życie Bogu i w...

Czytaj więcej

Różnice między zborami na wschodzie i zachodzie Polski - Weronika Haratym - fragment relacji świadka historii Tekst

Odwiedzając inne zbory na zachodzie Polski, chociażby wrocławski, możemy oczywiście znaleźć różnice pomiędzy kulturą w zborach wschodniej ściany Polski, a zachodniej. Jeżeli chodzi o nabożeństwa, wydaje mi się, że mamy krótsze uwielbienie i wygląda to troszeczkę inaczej. Ciągle jeszcze skupiamy się na takich typowych hymnach i pieśniach chwalących Boga. Nie są to typowe takie pieśni uwielbienia, nie są takie radosne. A inną rzeczą jest to, że przyzwyczajeni jesteśmy do długich kazań, w bloku wschodnim jest to bardzo, bardzo powszechne. Długie...

Czytaj więcej

Obchodzenie świąt w protestantyzmie - Weronika Haratym - fragment relacji świadka historii AudioTekst

W zborze, w którym się wychowałam [chełmskim] chodzi o obchodzenie Bożego Narodzenia. W wigilię spotykaliśmy się razem na takim nietypowym, powiedzmy nabożeństwie. Gdy byłam jeszcze dzieckiem, to w wigilię mieliśmy taki czas, gdy dzieci przygotowywały jakiś specjalny program - były przygotowywane jakieś wiersze, pieśni, które wykonywały dzieci. To przez wiele lat było tradycją. Później to nabożeństwo powiedzmy przeniesiono na pierwszy dzień świąt. Przyzwyczajeni też jesteśmy do tego, że wtedy młodzież będzie usługiwała i przygotuje całe nabożeństwo wraz z nauczaniem. Bardzo...

Czytaj więcej

Protestanci w XXI wieku - Michał Siczek - fragment relacji świadka historii WideoTekst

Protestanci w XXI wieku mamy tą samą wiarę i wierzymy, że Jezus Chrystus dzisiaj może uzdrawiać i czynić cuda. Modliliśmy się o wiele osób. Nie powiem, że za każdym razem wydarza się cud i że się to wydarza od razu, ale powiem, że znamy takie przypadki, że następowała zmiana, choroby odchodziły, czy też ludzie, którzy nie mogli o własnych siłach chodzić wstawali nawet ze swoich wózków inwalidzkich. Takie rzeczy się dzisiaj też dzieją. Mogę powiedzieć też, że oprócz rozdawania tego...

Czytaj więcej

Działalność misyjna - Michał Siczek - fragment relacji świadka historii Tekst

Jak to się stało, że jestem misjonarzem? Sam do końca tego nie wiem. Wierzę w coś takiego jak Boże powołanie i jakaś taka Boża szczególna droga dla życia człowieka. Mogę powiedzieć, że kiedy byłem jeszcze małym chłopcem i uczestniczyłem w nabożeństwach w Kościele czy też lekcjach religii w Kościele, w kościele protestanckim nazywamy to szkółką niedzielną, czy też szkołą niedzielną, słyszałem bardzo wiele różnych, ciekawych historii misyjnych o ludziach, którzy wyjeżdżali do Chin, do Afryki, czy też na różne wyspy...

Czytaj więcej

Znaczenie Biblii w protestantyzmie - Randy Hacker - fragment relacji świadka historii Tekst

Myślę, że najważniejsze ciągle jest to sola scriptura, czyli sama Biblia. Albo może inaczej, że Biblia jest naszym ostatecznym autorytetem, bo myślę, że kiedy chrześcijanie zgadzają się w tym, że Biblia jest naszym autorytetem i próbują wspólnie rozumieć Biblię, myślę że to prowadzi nas też do prawdziwej jedności w myśleniu. Niektóre Kościoły inaczej rozumieją, może drugorzędne rzeczy z Biblii. Nie ma problemu, ale zaczynamy wtedy wspólnie budować teologię na tematach, które wcześniej robiły podziały w nas, między nami. Czyli na...

Czytaj więcej

Nurty protestantyzmu - Tomasz Bogowski - fragment relacji świadka historii AudioTekst

Protestantyzm dzieli się na takie dwa nurty - nurt ewangelicki, to są te Kościoły historyczne, Kościół Ewangelicko-Augsburski, Kościół Ewangelicko-Metodystyczny i Kościół Ewangelicko- Reformowany. One są troszeczkę, szczególnie w swojej formie, ale też w historii troszeczkę inne, niż te Kościoły nurtu, do którego ja należę, czyli Kościoły ewangeliczne. Kościoły ewangeliczne są bardziej rozbite troszeczkę, jest ich więcej. To jest właśnie Kościół Zielonośwąitkowy, Kościół Boży W Chrystusie, Kościół Chrześcijan Baptystów, wiele, wiele innych wspólnot. Tak naprawdę różnica jest taka, jak pomiędzy parafią...

Czytaj więcej

Dlaczego wybrałem protestantyzm - Tomasz Bogowski - fragment relacji świadka historii Tekst

Funkcjonuję w Lublinie w Kościele Zielonoświątkowym w pierwszym zborze, który nazywa się Oaza. Dobre 11 lat temu, kiedy miałem lat 15-16, jako młody człowiek poszukiwałem jakiejś drogi, czegoś z czym mógłbym się identyfikować. To jest taki okres buntu, i wtedy właśnie młodzi ludzie buntują się przeciwko wartościom, które przekazują im ich rodzice, ale też szukają własnej tożsamości. Jedni trafiają do subkultur, inni trafiają do sekt, jeszcze inni starają się uciec od tej rzeczywistości w jakieś używki, jakieś nałogi. A dla...

Czytaj więcej