Program Historia Mówiona realizowany jest w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” od 1998 roku. Polega on na rejestrowaniu, opracowywaniu oraz upowszechnianiu relacji mówionych dotyczących Lublina i Lubelszczyzny od dwudziestolecia międzywojennego do czasów współczesnych.

Program Historia Mówiona realizowany jest w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” od 1998 roku. Polega on na rejestrowaniu, opracowywaniu oraz upowszechnianiu relacji mówionych dotyczących Lublina i Lubelszczyzny od dwudziestolecia międzywojennego do czasów współczesnych.

Teatr NN

Ludowy strój nadbużański i włodawski - Jan Ignaciuk - fragment relacji świadka historii Tekst

Kobiety i dziewczęta w stroju podlaskim, nadbużańskim i włodawskim na spódnice zakladali za, zapaski. Zapaska to w gwarze ukraińskiej hwartuszok albo fartuszok, czyli po polsku fartuszek. W stroju nadbużański w takim szerokim pasie nad Bugiem, powiecie włodawskim i w, i w powiecie Biała Podlaska zapaska, czyli fartuszek kobiety tkaly na krosnach z kolorowej wełny. Był on tkany w poprzeczne koloro, różnokolorowe pasy, żeby kontrastowal z, z wertykalnymi, czyli pionowymi pasami na spódnicy. Bardzo ladne były fartuszki w stroju nadbużańskim w...

Czytaj więcej

Przywitanie Nowego Roku - Jan Ignaciuk - fragment relacji świadka historii Tekst

Nowy Rok to były, chodzili kolędnicy szczudrowali, śpiewali takie szczudrówki, u nas tu nad Bugiem, najdalej Biała Podlaska to nazywali bołotuchy - Bołochu, dajtie to szto na rohu, kiszku, kiełbaski, lożyszku kaszki ,kuk, kiszku zijem, zatyszku[...] Tak mówili. Śpiewali tak, ja nie pamiętam ty, tych melodii. Po, a w powiecie włodawskim w Wyrykach, w Lubieniu, Stawkach to wiejskie orkiestry skladające się ze skrzypiec, harmonii i klarnetu chodzili od chaty do chaty, grali, grali na t, na tych instrumentach melodie, a...

Czytaj więcej