W ramach działań Ośrodka powstał program wydawniczy, który jest naturalnym elementem promocji kulturalnej miasta. Tak więc może on współtworzyć wizerunek naszego miasta. Jest adresowany z jednej strony do masowego odbiorcy (zarówno z kraju jak i z zagranicy), a z drugiej strony w ramach tego programu ukazują się publikacje zmierzające do uporządkowania wiedzy o wielu lubelskich tematach (historia, kultura), które są ważne dla Lublina, a wciąż mało znane.

W ramach działań Ośrodka powstał program wydawniczy, który jest naturalnym elementem promocji kulturalnej miasta. Tak więc może on współtworzyć wizerunek naszego miasta. Jest adresowany z jednej strony do masowego odbiorcy (zarówno z kraju jak i z zagranicy), a z drugiej strony w ramach tego programu ukazują się publikacje zmierzające do uporządkowania wiedzy o wielu lubelskich tematach (historia, kultura), które są ważne dla Lublina, a wciąż mało znane.

Harmonia narracji z obrazem - projekt graficzny "Bajek od rzeczy"

Autorami projektu graficznego w "Bajkach od rzeczy" są Idalia Smyczyńska, Robert Zając i Paweł Szarzyński z kolektywu kilku.com. Swój udział przy książce opisują w następujący sposób:

 

Harmonia narracji z obrazem - projekt graficzny "Bajek od rzeczy"

IdeaBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Naszym celem było zakomponowanie każdej strony książki tak, aby tekst harmonizował z narracją obrazem. Inspiracją były publikacje typu picture book oraz powieści graficzne, gdzie to co opowiadane i pokazywane stanowi skrupulatnie wyreżyserowaną sekwencję. Bajki od rzeczy to zbiór opowieści, w których w odróżnieniu od typowego picture booka to tekst jest nadrzędną narracją – każdy obraz zawarty w książce wynika z analizy treści, ponadto postanowiliśmy wprowadzić zdecydowane rozwiązania typograficzne. Opracowując ilustracje doszliśmy do szerokiej skali środków. Od hiperrealistycznego odwzorowania, ale w nieoczywistej palecie barw, po bardzo proste obrazy gdzie zastosowano tylko liternictwo, np. w postaci onomatopei służących typograficznemu udźwiękowieniu akcji. Jest ilustracja, która wymagała konsultacji naukowej oraz taka, która bawi się architekturą książki. To zróżnicowanie środków służy różnym celom. Czasem buduje napięcie, innym razem wymusza zmianę sposobu widzenia, zdarza się, że ma zaskoczyć albo naświetlić kontekst szczególnie bliskiego nam problemu.

Technika ilustracyjnaBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Cześć obiektów składających się na ilustracje została wykonana techniką skanowania lub modelowania 3D. Dzięki temu dysponowaliśmy hiperrealistycznymi, wirtualnymi modelami wybranych przedmiotów – bohaterów bajek. Praca nad obrazem w takiej technice przypomina bardziej plan filmowy niż tradycyjne techniki ilustracyjne. Generujemy dużo wariantów jednego przedstawienia, z różnym oświetleniem, w kilku skrótach perspektywicznych i kadrach. Porównujemy rezultaty i wybieramy ten, który spełnia interesujące nas kryteria.

 

LiternictwoBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Krój tekstu podstawowego to Officina Serif (proj. Erik Spiekermann), natomiast na okładce i stronach tytułowych użyliśmy pisma Telerysm Mono 2 (proj. Jack Usine). Oba fonty są inspirowane maszyną do pisania, ale na skrajnie różne sposoby. Officina wady liternictwa maszynowego usuwa i w rezultacie mamy oryginalny i zarazem super-funkcjonalny krój dziełowy. Jack Usine niedostatki liter maszyn do pisania z rozmysłem wyostrzył dla uzyskania niebanalnej propozycji do zastosowań „tytularnych” (font jest darmowy). Użycie pism nawiązujących do liternictwa maszyn do pisania wydało nam się adekwatne do treści bajek, Officina wspiera doskonalenie umiejętności czytania. Dodatkowo dzięki stałym światłom międzyliterowym i identycznym szerokościom znaków kroju tytułowego mogliśmy zakomponować strony otwierające każdą z bajek w taki sposób, że krawędź grzbietowa nie przecina liter.

PapierBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Blok książki został wydrukowany techniką offsetową na wysokiej klasy papierze makulaturowym. Wydaje się to szczególnie ważne w kontekście treści książki, która traktuje o przedmiotach codziennego użytku, których nadprodukcja w realnym świecie stanowi poważny problem cywilizacyjny. Dzięki zastosowaniu papieru makulaturowego negatywny wpływ na środowisko został zmniejszony o: 414 kg mniej odpadów; 61 kg mniej gazów cieplarnianych; 12096 litrów mniej zużytej wody; 711 kWh mniej zużytej energii; 672 kg; mniej zużytego drewna; 612 km krótszą podróż samochodem średniej klasy europejskiej.

(Sources : Ślad węglowy oszacowany przez Labelia Conseil zgodnie z metodologią Bilan Carbone®. Obliczenia oparte na porównaniu papieru z odzysku i papieru ze ścieru drzewnego zawartym w najaktualniejszych europejskich danych BREF dla papieru ze ścieru drzewnego. Wyniki uzyskane zgodnie z informacjami technicznymi – mogą ulec zmianie).

 

Idalia Smyczyńska, Robert Zając, Paweł Szarzyński

kilku.com

 

 

Nagrody i nominacje Bezpośredni odnośnik do tego akapitu

Nagrody:

ED Awards 2018 – European Design Awards / srebro w kategorii ilustracja https://europeandesign.org/

 

Nominacje:

– Polska Sekcja IBBY w kategorii ilustracje http://www.ibby.pl/

– PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2018 https://www.ptwk.pl/index.php/2-uncategorised/158-59-konkurs-ptwk-najpiekniejsze-ksiazki-roku-2018

 

 

 

 

Galeria zdjęć książki "Bajki od rzeczy". Fot. Joanna Zętar

kilku.comBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Kolektyw kilku.com to graficy zajmujący się projektowaniem w szczególności wydawniczym, systemów identyfikacji wizualnej i informacji kierunkowej, animacją, projekcjami multimedialnymi i scenografią. Należą do Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.

Realizacje designerów zdobyły następujące nagrody:
– 50 Books | 50 Covers 2017 – konkurs organizowany przez AIGA i Design Observer - „Teatr w Budowie. Dziennik podróży”;
– Nagroda „Dobry Wzór” 2017 przyznawana przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego - „Bracia Karamazow”
– Złoto w kategorii projekt okładki w konkursie Ed-Awards 2016 - „Bracia Karamazow”
– Pierwsza nagroda w konkursie Edycja 2016 – Książka edytorsko doskonała - „Teatr w Budowie. Dziennik podróży”;
– Wyróżnienie w konkursie Najpiękniejsza Książka Roku PTWK 2016 - „Bracia Karamazow”
– Pierwsza nagroda w konkursie Projekt Roku 2013 Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej za stworzenie identyfikacji wizualnej Centrum Kultury w Lublinie;
– Wyróżnienie honorowe na Biennale Plakatu Teatralnego w Rzeszowie 2013;
– Konkurs na najlepszy plakat kulturalny „Plakaton” w Lublinie (dwie pierwsze nagrody i dwa wyróżnienia);
– Żurawie – Lubelskie Wyróżnienia Kulturalne 2010,

Wystawy: Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, Biennale Plakatu Teatralnego w Rzeszowie, Print Control w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Targach Książki w Londynie, Wystawa pokonkursowa Projekt Roku STGU, Wystawa pokonkursowa „Dobry Wzór” 2017.

Słowa kluczowe