Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Teatr NN

"Proszę powiedzieć panu premierowi, że czcionka pisze się przez „cz”, a suche wytłoki są w cukrowni" – Leon Urbański o edukacji klientów i potrzebie kształcenia typografów

"Proszę powiedzieć panu premierowi, że czcionka pisze się przez „cz”, a suche wytłoki są w cukrowni" – Leon Urbański o edukacji klientów i potrzebie kształcenia typografów

Leon Urbański (1926–1998), wybitny polski typograf i niekwestionowany autorytet w dziedzinie projektowania książki, swoją pracę traktował jak misję. Koncentrował się nie tylko na działalności twórczej, lecz także na edukacji współpracowników i klientów. Wielu wydawców i redaktorów, początkowo niechętnych lub wręcz wrogich Leonowi ze względu na jego apodyktyczny sposób bycia, z czasem doceniało jego rozległą wiedzę, stając się zagorzałymi zwolennikami typografa. W latach 1978–1982 Urbański prowadził Pracownię Projektowania Typograficznego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, która cieszyła się dużym zainteresowaniem studentów. Zaproponowany przez niego program nauki typografii był rewolucyjny jak na tamte czasy. Warto przyjrzeć się poglądom Urbańskiego na temat kształcenia typografów i edukowania klientów, ponieważ mają one niewątpliwie uniwersalny charakter.

 

prowadząca Ewa Repucho

Słowa kluczowe