Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Olesiejuk Franciszka z d. Iwaniuk

Data i miejsce urodzeniaBezpośredni odnośnik do tego akapitu

1924 r., Romanów

Miejsce zamieszkaniaBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Przed II wojną światową

Romanów k. Janowa Podlaskiego

Po II wojnie światowej

Romanów k. Janowa Podlaskiego

HistoriaBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Historia rodziny Iwaniuków - Romanów k. Janowa Podlaskiego

MiejsceBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Romanów k. Janowa Podlaskiego

CzasBezpośredni odnośnik do tego akapitu

1942-1944

Osoby uratowaneBezpośredni odnośnik do tego akapitu

RelacjaBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Mikołaj Iwaniuk, jego córki Franciszka i Paulina i jego sparaliżowana żona, pomagali wielu osobom w czasie wojny. Ukrywali się u nich Żydzi, którzy uciekli z getta w Janowie Podlaskim: Gedala [Perec] Rydlewicz, Noach Rodzynek, Izrael Kaufman, Dawid Finkelsztajn i Perla Goldszaft (częściowo ukrywała się także u Julianny Mironiuk). Iwaniuk wysyłał również Żydów na przechowanie do swojej siostry Julianny Mironiuk w Romanowie, oraz do dalszej rodziny i znajomych. Po wojnie rodzina Iwaniuków utrzymywała bliższy kontakt z Perlą Goldszeft i jej mężem Noach Rodzynkiem oraz z Ewą Sarnecką, siostrą cioteczną Noach, która przetrwała w partyzantce w puszczy kozienickiej. Gedala Rydlewicz po wojnie pracował jako nauczyciel w liceum w Białej Podlaskiej. Pozostali z uratowanych kontaktowali się z Iwaniukami sporadycznie lub wcale.

MedalBezpośredni odnośnik do tego akapitu

1989 r.

UwagiBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Olesiejuk Franciszka z d. Iwaniuk

Słowa kluczowe