„Środki Świata”
W każdej lokalnej społeczności (miasto, dzielnica, wieś) szkoła wciąż odgrywa bardzo istotną rolę. W szczególności na wsi i na prowincji jest ona instytucją o dużym znaczeniu i prestiżu. Bardzo często szkoła w tych miejscach staje się centrum edukacyjno-cywilizacyjnym. Chcąc związać szkołę jeszcze mocniej ze społecznością, w której działa, powstał projekt „Środki Świata”.
Nazwa projektu wzięła się z idei, żeby w małej ojczyźnie, w której znajduje się szkoła wyznaczyć rodzaj centrum – miejsca szczególnej aktywności społecznej młodych ludzi z pomysłami na rzecz rozwoju lokalnej społeczności. Takim metaforycznym „środkiem świata” powinna być właśnie szkoła. Jest to nawiązanie do symbolicznego znaczenia pojęcia „środki świata”, mającego wielkie znaczenie w duchowym i społecznym życiu ludzi. Każda szkoła powinna stworzyć swoje własne indywidualne oblicze związane z konkretnym miejscem, w którym się znajduje. Zrozumienie i odczucie przez uczniów ich najbliższego otoczenia ma decydujący wpływ na widzenie i postrzeganie przez nich w przyszłości świata.
Projekt ten jest również szukaniem nowych, niestandardowych dróg rozwoju edukacji w XXI wieku. Realizowanie przez szkołę projektu „Środki Świata” związane jest z zaangażowaniem się szkoły w szereg różnorodnych działań. W przypadku rozpoznawania przez uczniów historii i dziedzictwa kulturowego miejsca, w którym znajduje się ich szkoła mogą to być następujące działania:
- Zbieranie starych fotografii i relacji mówionych dotyczących historii konkretnych miejsc znajdujących się w otoczeniu.
- Tworzenie dokumentacji fotograficznej wybranych miejsc i zabytków w otoczeniu szkoły.
- Roztoczenie opieki nad zabytkami znajdującymi się w pobliżu szkoły.
- Tworzenie internetowych witryn poświęconych miejscu, w którym znajduje się szkoła.
- Utworzenie „Muzeum szkoły” – zbieranie starych dzienników szkolnych, kronik, wspomnień nauczycieli i uczniów.
- Efektem wymienionych działań może być stworzenie na dużej ścianie korytarza lub w jednym z pomieszczeń szkoły (w którym na co dzień mogą również odbywać się lekcje) miejsca, opowiadającego o jej historii, przeszłości najbliższego otoczenia. Może to być w formie murala i towarzyszącej mu tradycyjnej wystawy fotograficznej starych i nowych zdjęć otoczenia szkoły (ulica, dzielnica). Twórcami i opiekunami tych miejsc będą w głównej mierze uczniowie wspierani przez nauczycieli.
- Napisanie wspólnie z innymi szkołami przewodnika po Lublinie widzianego z perspektywy młodych ludzi, mieszkańców tego miasta. Mogą do tego posłużyć zebrane przez różne klasy materiały dotyczące różnych dzielnic i miejsc.