Adresy zakładów fotograficznych w Lubline do 1939 roku
Ulica 1 Maja (do 1928 roku ulica Foksal)
1 Maja 17 – Foto „Moderne”
1 Maja 17 – zakład Bronisławy Bagińskiej
1 Maja 23 – I. Molski
1 Maja 26 (lub 17) – Wejsel Zelik
1 Maja 35 – Zakład Fotograficzny „Rembrandt” (właściciel L.I. Kroina)
1 Maja 36 – „Jan Goral”
1 Maja 47 – Zakład Artystycznej Fotografii i Portretów C. Bagińskiego w Lublinie
1 Maja ? – „Stella” (właściciel Szyja Hersz Blaugrund lub Blaugründ)
1 Maja ? – Foto „Studjo” (właściciel J. Frajberger)
1 Maja ? – Foto „Sylwia” (właściciel I. Halbernstadt).
3 Maja
3 Maja 22 – Bromberg Michał.
Bernardyńska
Bernardyńska 10 – „Salomon Goldszmit” (lub Goldszmidt).
Bychawska
Bychawska 33 – Foto „Leokadia” (właściciel Kauer Kalman).
Grodzka
Grodzka 7 – Chawa Korn.
Grodzka 32 (dawniej 96/97) – zakład Franciszka Strzyżowskiego.
Kalinowszczyzna
Kalinowszczyzna 10 – Rachgold Dawid Uszer.
Kapucyńska
Kapucyńska 1 (dawniej Kapucyńska 172)
– „P. Jaworowska” (Paulina Jaworowska), lata 1890–1894.
Kapucyńska 5 (dawniej Kapucyńska 172)
– Fotografia Artystyczna „Van Dyck” (właściciel Hersz Cygielman, Herszek Cygelman) lata 1894–1897
– Atelier „Helios” (właścicielka Eliza Zinck lub Cynk), lata 1897–1899
– „R. Bieniecki” (Ryszard Bieniecki), lata 1899–1903
– „Zofia”, lata 1903–1920.
Kościuszki (dawniej Gubernatorska)
Kościuszki 2 – „St. Zawadzki” (Stanisław Zawadzki)
Kościuszki 3–7 (dawniej Gubernatorska 172, w tzw. domu Brodta)) – jedna z filii zakładu „H. Warman” (Chill lub Chil, Chaim Michael Warman) pod szyldem „Fotografia Wiedeńska”.
Kozia
Kozia 2 – Fajga Basia Szyrman.
Krakowskie Przedmieście
Krakowskie Przedmieście 10 lub 6 (dawniej 194 lub 6)
– „Atelier J. Rizza” (Józef Rizza), przełom lat 60. i 70. XIX wieku, tymczasowo.
Krakowskie Przedmieście 23 (dawniej 141)
– „A. BENNY w Lublinie” (Adolf Benny), informacja o adresie niepewna.
Krakowskie Przedmieście 24
– „Uriasz Szeftel” (Uriasz Wolfowicz Szeftel), lata 20. XX wieku do 1930 roku
– Wojcman Juda.
Krakowskie Przedmieście 25 (dawniej 143/144)
– „Kazimiera” (właściciele Kazimiera i Witold Urbańscy), od 1887 roku.
Krakowskie Przedmieście 29 – Hotel Europejski
– Lew Ganzwol, około 1886 roku, tymczasowo
– „Twardzicki i Grochowski”, lata 1868–1869
– „W. Chicińska”, także jako „Chicińska i Ska” (Wanda Chicińska), lata 1871–1880
– „Ludwik Hartwig”, „Foto-Art”, lata 1937–1939.
Krakowskie Przedmieście 30
– „Foto B. Kadysiewicz” (właściciel B. Kadysiewicz).
Krakowskie Przedmieście 31
– „St. Zawadzki, L. Radzikowski” (Stanisław Zawadzki, Ludwik Radzikowski, współwłaścicielka: Kazimiera Helena Noskiewiczowa), pocz. lat 20. XX w. do 1925 roku.
Krakowskie Przedmieście 34
– Foto „Genewa” (także pod adresem Krakowskie Przedmieście 24).
Krakowskie Przedmieście 39 (dawniej 133 – Hotel Bawarski)
– Atelier „J. Ernst & L. Filtz” (Juliusz Ernst, Ludwik Filtz lub Filitz)
– W. Sierocińska” (Wiktoria Sierocińska), od 1900 do 1914 roku
– Zakład Artystyczno-Fotograficzny „Sztuka” (własność Janiny Skotnickiej, Michała Murawskiego lub Morawskiego, Stefana Murawskiego lub Morawskiego) – „dawniej W. Sierocińskiej”, po 1914 do 1937 roku.
– Zakład Romana (Rocha) Samojednego, lata 30. XX wieku.
Krakowskie Przedmieście 41
– Zakład Artystyczno-Fotograficzny „Sztuka” (własność Janiny Skotnickiej, Michała Murawskiego lub Morawskiego, Stefana Murawskiego lub Morawskiego), od 1937 roku.
Krakowskie Przedmieście 46 (dawniej 172, tzw. dom pokapucyński, róg ulicy Gubernatorskiej, dzisiaj Kościuszki)
– Pracownia fotografii „Aleksander Nowaczyński” – początkowo jako „Nowaczyński [Józef] i Syn”, lata 1870–1873
– „W. Sierocińska” (Wiktoria Sierocińska), lata 1877–1880
– Zakład Artystyczno-Fotograficzny „A. Stepanoff” (Aleksander Stepanow) – po 1881 roku. Po śmierci Stepanowa w 1899 roku pod tym samym szyldem prowadzili go byli współpracownicy: Zofia Grzybowska i Stanisław Zawadzki
– „St. Zawadzki” (Stanisław Zawadzki), lata 1905–1921.
Krakowskie Przedmieście 48
– „Zofia”, lata 1903–1920
– „Zofia Jost”, „Zofia” (zakład zarejestrowany na Zofię Jostową), od około 1916 roku do końca lat 20. XX w.
– Jankiel Goldfarb
– Zakład fotograficzny „Janina”, „Foto Janina” (właściciel Marian Porębny).
Krakowskie Przedmieście 50
– „Zofia” (prowadzony przez Zofię Miłaszewską, której wspólnikiem był początkowo Kazimierz Korde, następnie zaś Ludwik Radzikowski), od 1906 roku.
Krakowskie Przedmieście 51
– Atelier „Wiktoria” – pocz. lat 20. XX wieku
– Blaugrund Szaja i Blaugrund Izra.
Krakowskie Przedmieście 52
– „I. Wasilewski” (Ignacy Henryk Wasilewski, także jako Józef Wasilewski), pocz. lat 20. XX w. do około 1925 roku
– Atelier „Borys.”
Krakowskie Przedmieście 54 (dawniej 170)
– „A.R. Kłossowski” (Antoni Robert Kłossowski), lata 1882–1890
– „O. Skibiński” (Oktawian Skibiński), lata 1891–1898
– Zakład Artystyczno-Fotograficzny „C. Dobrzelewski”, „Fotografja Artystyczna C. Dobrzelewskiego w Lublinie” (Czesław Dobrzelewski h. Poraj), lata 1898–1901
– „I. Wasilewski” (Ignacy Henryk Wasilewski, także jako Józef Wasilewski), od 1901 roku do pocz. lat 20. XX w.
Krakowskie Przedmieście 55
– Blaugrund Izaak.
Krakowskie Przedmieście 56 (dawniej Szpitalna 168, w tzw. domu Kunca)
– „Borys Chatzkelewitz” (Borys Chadzkielewicz, Chackielewicz), atelier działało od 1896 do 1907 roku.
Krakowskie Przedmieście 60
– „Uriasz Szeftel” (Uriasz Wolfowicz Szeftel), powstał w 1911 roku, działał do lat 20. XX wieku
– „Foto Bernardi” (właściciel Eliasz Funk), od około 1919 roku do lat 30. XX wieku
– Kopelman Ilia i Funkt Kuszt.
Krakowskie Przedmieście 62
– „Van Dyck”.
Krakowskie Przedmieście 66 (dawniej 167)
– Zakład Karola Grundhanda, lata 1866–1867
– Wierucki Kazimierz.
Krakowskie Przedmieście 72 (dawniej 165, w domu Terleckiego)
– „Zakład Fot. Art. Leonarda Kowalskiego”, lata 1874–1879
– „Zakład fotograficzny W. Chicińskiej w Lublinie”, lata 1880–1887.
Królewska
Królewska 8 (dawniej 231)
– „M. Rzymkowski” (Marceli Rzymkowski), przed 1866 do 1868 roku.
Leszczyńskiego
Leszczyńskiego 64
– Kotler Dawid Josof.
Lubartowska
Lubartowska 10
– Cemoch Funk
– Foto „Madzia”
– Funkt Abram.
Lubartowska 14
– Foto „Ursus” (właścicielka M. (Mirla?) Knoblich)
– Icek Szmerek Fefer
– Leja Blaugrund.
Lubartowska 19 (lub 12)
– Zakład fotograficzny Szai Mameta, lata 1937–1941.
Lubartowska 23
– Symcha Halbersztat.
Lubartowska 24
– Knoblich Mirla.
Lubartowska 24/45
– Goldman Brandla.
Lubartowska 47
– Symek Knoblich.
Nadstawna
Nadstawna 9
– Jakub Frochtparten.
Narutowicza (dawniej Namiestnikowska)
Narutowicza 12
– „Ludwik Hartwig”, „Foto-Art” – zakład Ludwika Hartwiga, lata 1919–1937.
Narutowicza 19
„Edward Hartwig”, „Fotorys”, lata 30. XX wieku.
Narutowicza 22
– „Apollo” (właściciel Kapuściński S.).
Ruska
Ruska 7
– Gołda Frym.
Rybna
Rybna 2 (dawniej 67/8)
– Atelier „W. Grabowski” (Władysław lub Wincenty Grabowski), około 1866 roku, tymczasowo.
Rybna 4 (dawniej 68)
– Zakład fotograficzny Tytusa Marenicza, lata 1862–1965.
Rynek
Rynek 4
– Pracownia „Lubelska” Zylberberg Abram.
Staszica (dawniej Poczętkowska)
Staszica 2
– Efraim Lejb Blumenberg.
Staszica 4–6 (dawniej Poczętkowska 146, tzw. dom Kobylińskiego)
– Teofil Boretti – filia warszawskiej pracowni Karola Beyera, prawdopodobnie krótko, pomiędzy sierpniem a październikiem 1857 roku
– Zakład Karola Grundhanda, lata 1866–1867
– „M. Rzymkowski” (Marceli Rzymkowski), przed 1866 do 1868 roku
– „A. Płaczkowski” (Andrzej Płaczkowski), lata 1876–1879, początkowo jako filia zakładu „W. Chicińska”
– Pracownia fotografii „Aleksander Nowaczyński” – początkowo jako „Nowaczyński [Józef] i Syn”, lata 1869–1870.
Świętoduska
Świętoduska 6
– „ABC” (właścicielka Maria Spasowicz-Hartwig), od 1937 roku.
Świętoduska 20
– Foto „Dorys” – Uszer Silbersztajn (Zilbersztajn).
Świętoduska ?
– Drejzla vel Dora Szachtman.
Zamojska
Zamojska 17
– właścicielka Ryfka Warman.
Zamojska 19 (dawniej Zamojska 258)
– „H. Warman” (Chill lub Chil, Chaim Michael Warman), od 1903 do około 1916 roku.
Zamojska 21
– „Fotostyl” (właścicielka Ryfka Wajngarten), do 1940 roku.
Zamojska 29
– „Modern”, po 1919 roku.
Zamojska 29
– Fukszt Ilia.
Zamojska 33
– Szechtnam (Szechtman?) Rachela.
Zamojska 37
– Boruch Jakub Furman
– Ida Karp.
Zamojska 43
– Zakład Jakuba (Moszka?) Wernera, od 1912 roku.
Żołnierzy Niepodległej
Żołnierzy Niepodległej 3 (dawniej Powiatowa 331)
– „R. Bieniecki” (Ryszard Bieniecki) – od 1904 roku.
Żołnierzy Niepodległej ?
– „Borys Chatzkelewitz” (Borys Chadzkielewicz, Chackielewicz), od około 1900 roku przy ulicy Powiatowej; atelier działało od 1896 do 1907 roku. Po 1900 roku Borys Chadzkielewicz przebywał na stałe w Wilnie.
Opracowała Kamila Dworniczak
Układ topograficzny Joanna Zętar
Opracowanie techniczne: Konrad Nowicki, Patryk Pawłowski