Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Komunikacja miejska - Lublin Jacka Mirosława

Wśród zdjęć Jacka Mirosława wykonanych w ramach pracy fotoreportera, znajdują się fotografie przedstawiające komunikację miejską w Lublinie. Na zdjęciach widać codzienne życie miasta i jego mieszkańców: ludzi stojących na przystankach, pasażerów jadących autobusami i trolejbusami, intensywny ruch pojazdów na ulicach. Pojawiają się także zdjęcia z niezwykłych wydarzeń, jak pożar autobusu na Krakowskim Przedmieściu.

Wnętrze autobusu
Wnętrze autobusu MPK w Lublinie

Komunikacja miejska w Lublinie

 

Próby utworzenia komunikacji miejskiej w Lublinie pojawiły się już w drugiej połowie XIX wieku. Były związane z uruchomieniem zakładu zdrojowego na Sławinku i potrzebą zapewnienia komunikacji między miastem i uzdrowiskiem. W tym celu wprowadzono omnibusy konne, które od maja do września dowoziły gości z Lublina na Sławinek. Podobne omnibusy jeździły z centrum miasta do dworca kolejowego na przedmieściu Piaski. Autobusy pojawiły się na ulicach Lublina dopiero w XX wieku, w 1912 roku. Pod koniec roku 1928, po wcześniejszych problemach z prywatnymi przewoźnikami, podjęto decyzję o utworzeniu miejskiej komunikacji autobusowej. Po drugiej wojnie światowej, w 1953 roku, w Lublinie uruchomiono pierwszą linię trolejbusową. Od tej pory trolejbusy stały się jednym z symboli współczesnego Lublina. 

 

 

 

Pożar autobusu

 

Wśród fotografii Jacka Mirosława zwracają uwagę efektowne, choć zarazem dramatyczne zdjęcia, przedstawiające pożar autobusu komunikacji miejskiej w Lublinie. Pożar autobusu miał miejsce na Krakowskim Przedmieściu, niedaleko skrzyżowania z ulicą Lipową, przed budynkiem Sądu Rejonowego.

 

 

Autobusy i trolejbusy

 

Na fotografiach Jacka Mirosława można także prześledzić zmiany w taborze autobusowym i trolejbusowym w Lublinie, w ostatnich trzech dekadach XX wieku - od początku lat 70. do końca lat 90. Wiele zdjęć z kolekcji zostało wykonanych na skrzyżowaniu Krakowskiego Przedmieścia, Alei Racławickich i ulicy Lipowej.

 

Przystanek autobusowy na ulicy Lipowej pod budynkiem "Astorii"
Przystanek autobusowy na ulicy Lipowej w Lublinie, pod budynkiem "Astorii"

Wnętrze przystanku autobusowego na ulicy Lipowej pod budynkiem "Astorii"
Wnętrze przystanku autobusowego na ulicy Lipowej w Lublinie, pod budynkiem "Astorii"

 

Sprzedaż biletów MPK 

 

Dopełnieniem fotografii przedstawiających komunikację miejską w Lublinie, jest zdjęcie na którym została uchwycona sprzedaż biletów MPK z samochodu zaparkowanego na Krakowskim Przedmieściu. Zdjęcie jest już historyczne, nie tylko ze względu na uwieczniony na nim obraz codziennego życia w Lublinie na początku lat 90., ale także dlatego, że już kilka lat później wygląd tego miejsca bardzo się zmienił. Usunięto stąd ruch samochodowy, przywracając ten fragment miasta pieszym. Obecnie znajduje się tu deptak - jedna z wizytówek współczesnego Lublina.