Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Kampania wyborcza 1989 - Kolekcja Marka Tischnera

Niniejsza kolekcja fotografii autorstwa Marka Tischnera przedstawia Lublin wiosną 1989 roku podczas kampanii wyborczej "Solidarności". Widoczne plakaty wyborcze, transparenty i graffiti działaczy niepodległościowych doskonale oddają obraz przestrzeni miejskiej tamtego czasu - czasu oczekiwanej zmiany.

Lublin podczas kampanii wyborczej 5 maja 1989 r.
Lublin podczas kampanii wyborczej 5 maja 1989 r.

 

Plakaty, banery, prześcieradła

 

[Przygotowywaliśmy] też ulotki, które ludzie brali do domu. Wyjaśnialiśmy w nich, jak głosować [na kandydatów „Solidarności”] [...] Widziałam też pierwsze banery. Były one prowizoryczne, robione z płótna, z prześcieradeł i wieszane na rogatkach między jedną latarnią a drugą. Pisało się na nich „Komitet Obywatelski «Solidarność». Kandydat Tadeusz Mańka, Lublin”. Od strony Zamościa, gdzie mieszkał Janusz Stępniak, między dwoma słupami wisiał baner: „Kandydat do Senatu Komitetu Obywatelskiego «Solidarność» Janusz Stępniak”. Teraz przy każdej kampanii wyborczej kandydaci do Sejmu czy Senatu robią to samo, tylko oczywiście [współczesne banery] są z lepszych materiałów.

 

Lublin podczas kampanii wyborczej 5 maja 1989 r.
Lublin podczas kampanii wyborczej 5 maja 1989 r.

 

Widziałam zaangażowanie ludzi, kiedy organizowano akcję plakatowania miasta. Przychodziły osoby bardzo młode, studenci albo uczniowie ostatnich klas [średnich szkół]. Klej robiło się z mąki i wody i w Komitecie stało trzydzieści wiaderek z rozrobionym klejem. Jedna osoba brała wiaderko, pulę plakatów i drugą osobę do pomocy. Szli w miasto rozklejać, aż trzydzieści wiaderek kleju wyszło z pomieszczeń Komitetu. [Tym sposobem] plakaty zostały rozwieszone w całym Lublinie.

 

Lublin podczas kampanii wyborczej 5 maja 1989 r.
Lublin podczas kampanii wyborczej 5 maja 1989 r.

 

Bez przelania kropli krwi

 

Żal mi tych wszystkich, którzy dzisiaj mówią inaczej i jak gdyby podważają piękne zwycięstwo, które naprawdę odbyło się bez przelania kropli krwi. Przeszliśmy suchą nogą w 1989 roku – to jest cud. Teraz powinniśmy się wszyscy cieszyć i dwudziestopięciolecie powinno być wielkim świętem całej Polski, bez względu na to, czy stoimy po prawej stronie, lewej, czy w środku.