Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

„Solidarność” – Stan wojenny w Lublinie

W nocy z 12 na 13 grudnia 1981 roku na terenie Polski wprowadzono stan wojenny. W Lublinie stan wojenny rozpoczął się pierwszym internowaniem, które nastąpiło już około godziny 23.30. W tym samym czasie milicja wkroczyła do siedziby Zarządu Regionu „Solidarność” w Lublinie, a oddziały ZOMO zdemolowały większość pomieszczeń. Członkowie „Solidarności” zostali wyprowadzeni z budynku i internowani.

Czytaj więcej

Andrzej Mathiasz (ur. 1959)

Andrzej Mathiasz (ur. 1959)

Aktor, animator kultury, scenarzysta, reżyser i filmowiec. Członek Teatru Provisorium w latach 1977–1992. Współzałożyciel Niezależnego Zrzeszenia Studentów. Założyciel Teatru Projekt. Obecnie związany z Kinoteatrem Projekt działającym przy Centrum Kultury w Lublinie. Andrzej Mathiasz jest autorem filmu niezależnego pt. Numer.

Czytaj więcej

Teatr alternatywny i studencki w Lublinie

Teatr alternatywny i studencki w Lublinie

Od przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych Lublin bywał uważany za ważne miejsce dla teatru alternatywnego – zjawiska ciekawego i wymykającego się definicjom. Swoją obecność mocno zaznaczyły tu takie grupy jak: Scena 6, Grupa Chwilowa, Teatr Provisorium, Scena Plastyczna KUL, Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, co wyrobiło Lublinowi markę jednego z najważniejszych miejsc na teatralnej mapie Polski.

 

Czytaj więcej

Teatr Provisorium

Teatr Provisorium

Teatr alternatywny wywodzący się z nurtu kultury studenckiej. Grupę założyli w 1971 roku studenci filologii polskiej: Stefan Aleksandrowicz, Wiesław Kaczkowski, Jan Twardowski. Pierwszą premierą w reżyserii Janusza Opryńskiego – do dziś (2013) dyrektora artystycznego teatru – była realizacja przedstawienia W połowie drogi wg Ferdydurke Witolda Gombrowicza w 1976 roku.

 

Czytaj więcej

Konfrontacje Młodego Teatru

Konfrontacje Młodego Teatru – festiwal teatralny odbywający się w latach 1976–1981 w Akademickim Centrum Kultury UMCS „Chatka Żaka”, gdzie swoją siedzibę miały wówczas zespoły teatralne o studenckim rodowodzie, m.in. Grupa Chwilowa, Provisorium, Scena 6.

 

Czytaj więcej

Międzynarodowy Festiwal „Konfrontacje Teatralne”

Międzynarodowy Festiwal „Konfrontacje Teatralne” (wcześniej pod nazwą Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Konfrontacje” w Lublinie) odbywa się od 1996 roku – zawsze w październiku. Jego organizatorem jest Centrum Kultury w Lublinie, gdzie swoją siedzibę ma kilka zespołów teatralnych – w tym Teatr Provisorium.
Z inicjatywy jego reżysera i dyrektora Janusza Opryńskiego w styczniu 1996 roku zawiązała się Rada Programowa, w skład której weszli: Cezary Karpiński – ówczesny dyrektor Teatru im. J. Osterwy, Leszek Mądzik – dyrektor Sceny Plastycznej KUL, Janusz Opryński – dyrektor Teatru Provisorium, Tomasz Pietrasiewicz – dyrektor Teatru NN, Włodzimierz Staniewski – dyrektor Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” i Aleksander Szpecht – dyrektor Centrum Kultury.
Miasto dwóch uniwersytetów, znakomitego wówczas środowiska teatralnego oraz tradycji Wiosen Teatralnych organizowanych tu w latach 1966–1974 przez Andrzeja Rozhina i Konfrontacji Młodego Teatru z lat 1976–1981 stało się naturalnym podglebiem nowej imprezy.

 

Czytaj więcej

Wiesław Kaczkowski (ur. 1950)

Współzałożyciel Grupy Provisorium w 1972 roku. Związany z nim do 1979 roku. Redaktor i drukarz. W latach 80. aktywnie uczestniczył w podziemnym ruchu drukarskim. Pracownik Wojewódzkiego Ośrodka Kultury w Lublinie. Prywatnie mąż Anny Kaczkowskiej, reportażystki.

 

Czytaj więcej

Krzysztof Hariasz (ur. 1955)

Aktor Teatru Provisorium w latach 1975–1982. Kierownik programowy ACK UMCS „Chatka Żaka” (1980–1981). Redaktor i drukarz „Informatora Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ «Solidarność»” oraz „Biuletynu NZS” UMCS (1981–1982). Od 1983 roku mieszka w USA. Autor tekstów literackich, krytycznych, naukowych i publicystycznych drukowanych na łamach prasy emigracyjnej i krajowej. Dyrektor techniczny i reżyser świateł w teatrach akademickich i alternatywnych.

 

Czytaj więcej

Lubelskie Studio Teatralne

Lubelskie Studio Teatralne było instytucją miejską istniejącą od 1987 roku. Jego siedzibą była Brama Grodzka w Lublinie. Działały tu cztery teatry: Teatr Wizji i Ruchu, Scena 6, Teatr Provisorium i Grupa Chwilowa. Pierwszym dyrektorem LST był Sławomir Jankowski, pełnił tę funkcję do roku 1989. Jego miejsce zajął Aleksander Szpecht, który kierował LST do 1991 roku.
Placówka upowszechniająca kulturę, działająca na prawach domu kultury. Głównym polem działania była praca twórcza nad przygotowaniem spektakli i ich prezentacja1.

 

Czytaj więcej

Festiwale teatralne w Lublinie

W rytmie życia teatralnego – czyli sezonie, od września do czerwca – repertuarowa codzienność przeplata się z momentami szczególnymi, świątecznymi. Takim świętami dla wszystkich ludzi teatru są na pewno dni kolejnych premier. Jednak największym świętem, prawdziwą ucztą dla teatromanów jest festiwal teatralny. Jeśli festiwal ma dobrze ułożony program – można na nim w ciągu kilku dni obejrzeć nawet kilkanaście ciekawych, ważnych, nieraz kontrowersyjnych spektakli. Czasem jest to jedyna szansa, żeby przy niewielkim nakładzie finansowym obejrzeć doskonałe, prestiżowe, elitarne produkcje, które przyjeżdżają niekiedy na ten jeden występ z drugiego końca świata. Jeśli chodzi o Lublin, to jest on miejscem wybitnie festiwalowym. Na formuły lubelskich festiwali teatralnych duży wpływ wywiera silna lokalna tradycja teatru studenckiego. Organizatorzy największego i najbardziej znanego spośród nich – „Konfrontacji Teatralnych” – wprost odwołują się do historii dwóch inicjatyw: Studenckiej Wiosny Teatralnej i Konfrontacji Młodego Teatru, związanych ze studenckim centrum kulturalnym: lubelską „Chatką Żaka”.

 

Czytaj więcej