Szlak gotyku lubelskiego
Kaplica Świętej Trójcy na Zamku Lubelskim, Brama Krakowska, kościół pobrygidkowski pw. Matki Boskiej Zwycięskiej
Spis treści
[Zwiń]Mapa
Kaplica Świętej Trójcy
Kaplica Świętej Trójcy na Zamku Lubelskim powstała w XIII wieku z fundacji Kazimierza Wielkiego. Budowla murowana z czerwonej cegły, dwukondygnacyjna, z jedną nawą założoną na planie prostokąta, prezbiterium zakończonym pięciobocznie, oknami o ostrołukowym wykroju. Wewnątrz sklepienie żebrowo-gwiaździste wsparte na jednym ośmiobocznym filarze (podobne rozwiązania były stosowane w kościołach fundowanych przez Kazimierza Wielkiego, między innymi w Wiślicy). Na sklepieniu i ścianach malowidła bizantyńskie wykonane z fundacji Władysława Jagiełły ukończone 10 sierpnia 1418 roku. Na zewnątrz architektura kaplicy ma późniejsze, już renesansowe elementy: trójkątny, otynkowany szczyt ozdobiony półkolistymi płycinami, esownicami i sterczynami oraz półkoliste obramienie okna będącego pierwotnie wejściem do Kaplicy.
Brama Krakowska
Brama Krakowska została wzniesiona wraz z murami miejskimi po 1341 roku. Najstarszą, gotycką część bramy, o kształcie graniastosłupa wzniesiono z cegły w układzie szachownicowym, jej naroża wzmocniono kamiennymi ciosami. W XVI wieku dobudowano przedbramie zakończone krenelażem z narożnymi wieżyczkami. Gotycki kształt bramy został podczas licznych przebudów zmieniony ośmiobocznym, tynkowanym zwieńczeniem i barokowym hełmem uzupełnionym monogramem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego za czasów, którego dokonano ostatniej przebudowy.
Kościół Matki Boskiej Zwycięskiej
Gotyckie początki ma kościół pobrygidkowski pw. Matki Boskiej Zwycięskiej (zwany potocznie powizytkowskim) znajdujący się przy ulicy Narutowicza 8 wybudowany w latach 1412-1426. Niestety na skutek licznych przebudów, podnoszenia się poziomu gruntu wokół świątyni oraz otynkowania całości budynku zatracona została charakterystyczna dla gotyku smukłość budowli. Gotyckie cechy ujawniają się w oszkarpowaniu ścian, pionowym rytmie dekoracji szczytu a także kamiennym portalu ukrytym za dzwonnicą. Wewnątrz, na poddaszu, znajdują się polichromie z czasów Kazimierza Jagiellończyka, wykonane pomiędzy 1466 a 1477 rokiem przedstawiające orszak królewski, najprawdopodobniej fundatora kościoła – Władysława Jagiełły - zmierzający do Lublina.