Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Szlak gotyku lubelskiego

Kaplica Świętej Trójcy na Zamku Lubelskim, Brama Krakowska, kościół pobrygidkowski pw. Matki Boskiej Zwycięskiej

Spis treści

[RozwińZwiń]

MapaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Kaplica Świętej TrójcyBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Kaplica Świętej Trójcy na Zamku Lubelskim powstała w XIII wieku z fundacji Kazimierza Wielkiego. Budowla murowana z czerwonej cegły, dwukondygnacyjna, z jedną nawą założoną na planie prostokąta, prezbiterium zakończonym pięciobocznie, oknami o ostrołukowym wykroju. Wewnątrz sklepienie żebrowo-gwiaździste wsparte na jednym ośmiobocznym filarze (podobne rozwiązania były stosowane w kościołach fundowanych przez Kazimierza Wielkiego, między innymi w Wiślicy). Na sklepieniu i ścianach malowidła bizantyńskie wykonane z fundacji Władysława Jagiełły ukończone 10 sierpnia 1418 roku. Na zewnątrz architektura kaplicy ma późniejsze, już renesansowe elementy: trójkątny, otynkowany szczyt ozdobiony półkolistymi płycinami, esownicami i sterczynami oraz półkoliste obramienie okna będącego pierwotnie wejściem do Kaplicy.

 

 

 

 

Brama KrakowskaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Brama Krakowska została wzniesiona wraz z murami miejskimi po 1341 roku. Najstarszą, gotycką część bramy, o kształcie graniastosłupa wzniesiono z cegły w układzie szachownicowym, jej naroża wzmocniono kamiennymi ciosami. W XVI wieku dobudowano przedbramie zakończone krenelażem z narożnymi wieżyczkami. Gotycki kształt bramy został podczas licznych przebudów zmieniony ośmiobocznym, tynkowanym zwieńczeniem i barokowym hełmem uzupełnionym monogramem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego za czasów, którego dokonano ostatniej przebudowy.

 

 

 

 

 

 

 

Kościół Matki Boskiej ZwycięskiejBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Gotyckie początki ma kościół pobrygidkowski pw. Matki Boskiej Zwycięskiej (zwany potocznie powizytkowskim) znajdujący się przy ulicy Narutowicza 8 wybudowany w latach 1412-1426. Niestety na skutek licznych przebudów, podnoszenia się poziomu gruntu wokół świątyni oraz otynkowania całości budynku zatracona została charakterystyczna dla gotyku smukłość budowli. Gotyckie cechy ujawniają się w oszkarpowaniu ścian, pionowym rytmie dekoracji szczytu a także kamiennym portalu ukrytym za dzwonnicą. Wewnątrz, na poddaszu, znajdują się polichromie z czasów Kazimierza Jagiellończyka, wykonane pomiędzy 1466 a 1477 rokiem przedstawiające orszak królewski, najprawdopodobniej fundatora kościoła – Władysława Jagiełły - zmierzający do Lublina.