Kolej w Lublinie i na Lubelszczyźnie – kalendarium
Rozwój kolei w Lublinie i na Lubelszczyźnie w latach 1868–2001
1868 – inżynierowie angielscy Graham, Yeatman i Rethstein wytyczają trasę kolei Łuków–Lublin–Krasnystaw–Zamość–Tomaszów do stacji projektowanej kolei galicyjsko-lwowskiej po austriackiej stronie granicy;
1877 – oddanie do użytku kolei nadwiślańskiej;
1883 – oddanie do użytku kolei (bocznicy) do młyna braci Krauze;
1888 – uruchomienie w cukrowni w Kijanach koło Lubartowa pierwszej wąskotorowej kolei konnej;
1894 – uruchomienie wąskotorowej kolei wojskowej Lublin–Stalowa Wola;
1898 – oddanie do użytku kolei Lublin–Łuków;
1897 – uruchomienie kolejki konnej w cukrowni w Klemensowie;
1900 – uruchomienie kolejki konnej z cukrowni w Zagłobie do Wisły;
1901 – utworzenie towarzystwa do budowy i eksploatacji Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej;
1901 – pierwsza kolej wąskotorowa o trakcji parowej w cukrowni w Nieledwi;
1908 – uruchomienie kolejki z cukrowni w Opolu Lubelskim do Łazisk;
1912 – kolej z cukrowni w Zagłobie do folwarku Wymysłów;
1913 – uruchomienie kolejki z cukrowni w Opolu Lubelskim do portu na Wiśle;
1913 – rozpoczęcie budowy kolejki wąskotorowej Nieledew–Gozdów;
1914 – uruchomienie kolei Lublin–Rozwadów;
1915 – uruchomienie kolei Trawniki–Bełżec przez Zamość i Tomaszów Lubelski;
1915 – otwarcie kolei Rejowiec–Zawada –Zamość;
1916 – uruchomienie kolei Bełżec–Tomaszów Lubelski–Budy Dzierążeńskie;
1924 – rozbiórka kolei Bełżec–Tomaszów Lubelski–Budy Dzierążeńskie;
1926 – uruchomienie kolei cukrowni „Lublin” do folwarku Konstantynów;
1936 – otwarcie odcinka kolei nałęczowskiej z Rozalina do Poniatowej w związku z uruchomieniem w Poniatowej zakładów zbrojeniowych w ramach COP;
1964 – likwidacja kolei cukrowni „Lublin”;
1970 – likwidacja bocznicy do młyna Krauzego;
1970 – likwidacja kolei cukrowni Klemensów;
1974 – likwidacja kolei cukrowniczej w Milejowie;
1979 – likwidacja kolei cukrowni „Garbów”;
1979 – uruchomienie linii hutniczo-siarkowej;
1991 – ostatni rok pracy parowozów na lubelskim węźle kolejowym;
1993 – zakończenie likwidacji hrubieszowskiej kolei dojazdowej;
1997 – rozbiórka toru do fabryki eternitu przy ulicy Łęczyńskiej;
2001 – przekazanie Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej w ręce Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych z siedzibą w Kaliszu.