Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

„Mędrcy z Chełma i głupi karp” – streszczenie opowiadania I.B. Singera

streszczenie opowiadania Isaaca  Bashevisa Singera
 
 
  
Miejsce akcji:
Chełm
 
Postacie:

 

I. B. Singer jest artystą bardzo poważnym, niejednokrotnie mówi o ważnych wartościach, wprowadza do swoich opowieści wielkie ideały i mądre puenty. Jednak w jego twórczości nie brakuje również miejsca dla opowiadań wesołych, które przede wszystkim mają bawić czytelnika. Nie brak również tutaj morałów, ale są to już morały dotyczące rzeczy mniej ważnych i bardziej przyziemnych.

Jednym z takich opowiadań są Mędrcy z Chełma i głupi karp. Przedstawia tu kolejną historię z udziałem znanych czytelnikowi już postaci takich jak Gronam Wół, Trejtel Głupek, Sender Osioł, Szmendryk Dureń, Cajnwel Fujara i Lekisz Kiep.

Wszystkie chełmskie gospodynie na szabat każdego tygodnia przygotowują karpia. Kiedy w chełmskim jeziorze zostaje złowiony największy karp w danym tygodniu mędrcy postanawiają zanieść go do przewodniczącego rady Gronama. Wół widząc tak dorodną rybę postanawia zjeść jej mózg, twierdząc że na pewno od spożywania mózgów człowiek staje się mądrzejszy. Nim zabije karpia nachyla się nad nim by sprawdzić jak duży jest jego ogon. Zakłada, że wielkość rozumu u ryby jest proporcjonalna do wielkości ogona. W tym momencie staje się coś zupełnie nieoczekiwanego, karp uderza ogonem Gronoma w twarz. Dla przewodniczącego rady mędrców to ogromna zniewaga, więc ryba musi ponieść karę.

Rada rozpatruje wiele możliwości ukarania karpia. Nie dochodzi jednak do żadnego rozwiązania i tymczasowo winny ma zostać uwieziony w ogromnej wannie, w której zawsze będzie miał świeżą wodę i dobry pokarm. Karp musi dożyć egzekucji więc wszyscy o niego dbają. Mija pół roku. Gronam w końcu wpada na „genialny” pomysł i wydaje wyrok. Karp ma zostać utopiony. Ryba jest przeniesiona do wózka dla przestępców a następnie wrzucona do jeziora, w którym oczywiście ma obowiązek utonąć.

Sprawa karpia zostaje w ten niezwykle mądry sposób rozwiązana przez radę i znieważonego Gronama Woła. Choć nie wszyscy wierzą w śmierć karpia, który przez swoją niewolę powiększył się dzięki przynoszonym mu smakołykom 2 razy, to są pełni podziwu dla pomysłowości przewodniczącego. W gazecie zostaje wydrukowana informacja „że, gdyby ten podły karp rzeczywiście się nie utopił i gdyby go ponownie złowiono, powinno się zbudować dla niego specjalne więzienie – sadzawkę, w której musiałby przebywać resztę swoich dni”. Pod informacją swoje podpisy złożyli wszyscy najwięksi mędrcy z Chełma.

Opracowała: Anna Cisak