Ruch teatralny w Lublinie – kalendarium
Kalendarium najważniejszych wydarzeń ruchu teatralnego w środowisku studenckim Lublina (do roku 1990)1
Spis treści
[Zwiń]1952
Powstał studencki Teatr Akademicki KUL, w którym wystawiono (po raz pierwszy w powojennej Polsce) sceny z Dziadów Adama Mickiewicza (1954). Po tej premierze cenzura zakazała przedstawień na kilka miesięcy.
1958
Na Akademii Medycznej utworzono Studencki Teatr Dren 59; w swojej ponaddziesięcioletniej historii zrealizował blisko dwadzieścia premier.
1961
15 listopada – pod nazwą Teatrzyk Studencki Gong 7.30 rozpoczął działalność teatr znany później jako Akademicki Teatr UMCS Gong 2. Andrzej Rozhin był jego kierownikiem artystycznym, reżyserem, autorem, aktorem. Trzon pierwszego zespołu stanowili: Piotr Suchora, Ewa Benesz, Barbara Michałowska, Andrzej Jóźwicki, Marek Leszczyński.
Czytaj więcej>>> o teatrze Gong 2
1962
Teatrzyk Studencki Gong 7.30 zrealizował pierwsze programy poetyckie.
1963
luty – premiera przedstawienia Próba pokazania pewnej kolacji głów w Paryżu we Francji teatru Gong 22;
maj – premiera wieczoru poezji w reżyserii Andrzeja Rozhina – Broniewski;
listopad – teatr Gong 2 wystawił Poezję i jazz.
1964
październik – premiera rewii piosenek przedwojennych w reżyserii Andrzeja Rozhina Więcej gazu.
7 listopada – kolejna premiera teatru Gong 2 – Wstęgi czerwone.
12 grudnia – premiera przedstawienia teatru Gong 2 – Twój powszedni morderca według Marianny Alcoforado, Louisa Aragona i Wiktora Woroszylskiego.
1965
2 stycznia – premiera studenckiej szopki noworocznej – Program z mokrą głową teatru Gong 2.
październik – w wybudowanym na miasteczku akademickim UMCS Domu Kultury Studenckiej „Chatka Żaka” została otwarta sala widowiskowa.
23 października – Teatrzyk Studencki Gong 7.30 otrzymuje profesjonalną scenę w wybudowanym z inicjatywy rektora UMCS profesora Grzegorza Leopolda Seidlera Domu Kultury Studenckiej „Chatka Żaka”. Grupa zmienia nazwę na Akademicki Teatr UMCS Gong 2. Spektakl Gaudeamus igitur na dwudziestolecie UMCS zainaugurował działalność nowej sceny studenckiego teatru w „Chatce Żaka”; zaś Akademicki Teatr UMCS Gong 2 pod kierownictwem Andrzeja Rozhina – przez następne dziesięciolecie prezentujący swoje spektakle i zdobywający nagrody na festiwalach w kraju i za granicą – rozpoczął działalność w „Chatce Żaka”. Andrzej Rozhin został zatrudniony na UMCS na stanowisku kierownika artystycznego teatru, później dyrektora i kierownika artystycznego.
1966
22 stycznia – premiera szopki na millenium Historia się powtarza teatru Gong 2.
maj – inauguracja festiwalu Studencka Wiosna Teatralna; do 1974 roku odbyło się dziewięć edycji tej imprezy, na których wystąpiły 54 grupy, pokazując ponad 100 przedstawień.
Na I Studenckiej Wiośnie Teatralnej Studencki teatr Dren 59 otrzymał III nagrodę za montaż poezji Tadeusza Różewicza Próba rekonstrukcji, zaś Mirosław Gruszczyński nagrodę indywidualną za reżyserię i inscenizację.
8 maja – premiera przedstawienia Pieśni i songi Pana Brechta teatru Gong 2; spektakl otrzymał I nagrodę Studenckiej Wiosny Teatralnej w Lublinie oraz nagrody za reżyserię (Andrzej Rozhin), scenografię (Leon Barański) i muzykę (Janusz Pilarski).
Czytaj więcej>>> o Studenckiej Wiośnie Teatralnej
Czytaj więcej>>> o festiwalach teatralnych w Lublinie
1967
kwiecień – premiera przedstawienia Elżbieta Bam teatru Gong 2; spektakl otrzymał Grand Prix II Studenckiej Wiosny Teatralnej w Lublinie.
maj – Pieśni i songi Pana Brechta teatru Gong 2 zaprezentowano I Międzynarodowym Festiwalu Festiwali Teatrów Studenckich we Wrocławiu.
1 października – premiera przedstawienia teatru Gong 2 – Maria (według Marii Skłodowskiej Ewy Curie, Eugenie Cotton) spektakl zrealizowany w 100. rocznicę urodzin Marii Skłodowskiej-Curie.
7 listopada – premiera przedstawienia teatru Gong 2 – Za! – kronika 1917 roku.
grudzień – spektakle Za! i Elżbieta Bam teatru Gong 2 otrzymują „Boga Deszczu” IV Łódzkich Spotkań Teatralnych.
1968
15 lutego – premiera przedstawienia Dialogus Pro Festo Nativitatis Jesu Christi Anno Domini 1647 teatru Gong 2.
maj – II nagroda dla spektaklu Za! teatru Gong 2 na Festiwalu Kultury Studentów w Krakowie; Nagroda Dziennikarzy Akredytowanych przy Festiwalu Kultury Studenckiej w Krakowie dla Dialogus Pro Festo Nativitatis Jesu Christi Anno Domini 1647 teatru Gong 2.
14 lipca – premiera Testamentu teatru Gong 2.
lipiec – Grand Prix „Trójząb Neptuna” – FAMA 1968 dla Testamentu teatru Gong 2.
październik – I nagroda III Studenckiej Wiosny Teatralnej w Lublinie dla Testamentu teatru Gong 2.
grudzień – Testament teatru Gong 2 zdobył Grand Prix „Bóg Deszczu” V Łódzkich Spotkań Teatralnych.
Ponadto:
Prezentacje Elżbiety Bam teatru Gong 2 na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Uniwersyteckich w Parmie.
Leszek Mądzik stworzył dwa projekty scenograficzne: do spektaklu Mieczysława Kotlarczyka (prezentowanego w TA KUL) Amor divinus i do przedstawienia teatru Gong 2 Testament.
1969
luty – premiera przedstawienia Trismus teatru Gong 2.
marzec – premierowy pokaz przedstawienia Wietnam ukrzyżowany teatru Gong 2.
I nagroda IV Studenckiej Wiosny Teatralnej w Lublinie dla teatru Gong 2.
9 września – premierowy pokaz przedstawienia Wietnam ukrzyżowany (II wersja) teatru Gong 2.
wrzesień – spektakl Wietnam ukrzyżowany (II wersja) wystawiono na IX Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Studenckich w Zagrzebiu.
październik – prezentacja spektaklu Wietnam ukrzyżowany (II wersja) podczas II Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Studenckich we Wrocławiu.
grudzień – spektakl Wietnam ukrzyżowany (II wersja) przedstawiono na VI Łódzkich Spotkaniach Teatralnych.
Ponadto:
Jerzy Leszczyński założył Teatr Wizji i Ruchu3, który stał się jednym z najciekawszych zjawisk w zakresie teatru eksperymentalnego – w którym podstawowym środkiem wyrazu jest ludzkie ciało. Jerzy Leszczyński zrealizował ponad 30 pełnowymiarowych spektakli (w tym dwa na Węgrzech, jeden w USA), pięć filmów fabularnych (scenariusz, choreografia, drugi reżyser), 22 widowiska telewizyjne (scenariusz, choreografia, reżyseria i współpraca reżyserska).
Czytaj więcej>>> o Teatrze Wizji i Ruchu
Przy Teatrze Akademickim KUL powstała Scena Plastyczna KUL, będąca autorskim teatrem Leszka Mądzika4.
Wietnam ukrzyżowany teatru Gong 2 otrzymał Grand Prix „Melpomena 69” IV Festiwalu Kultury Studentów Polski Ludowej w Krakowie oraz wziął udział w Światowym Festiwalu Teatrów Studenckich w Nancy.
1970
23 stycznia – premiera przedstawienia Wyznania mordercy, czyli Siegfried Müller opowiada teatru Gong 2.
marzec – premiera przedstawienia Kłusownicy, czyli stateczność na doświadczeniu teatru Gong 2.
20 marca – w Lublinie odbył się „Jarmark 70” – przegląd zespołów artystycznych wyższych uczelni Lublina.
24 marca – premiera przedstawienia Ecce Homo Sceny Plastycznej KUL (scenariusz i scenografia Leszek Mądzik, reż. Joachim Lodek).
Czytaj więcej>>> o Scenie Plastycznej KUL
maj – prezentacja spektakli teatru Gong 2 Wietnam ukrzyżowany (II wersja) i Wyznania mordercy, czyli Siegfried Müller opowiada poza konkursem na V Studenckiej Wiośnie Teatralnej w Lublinie.
9 maja – przedstawienie Ecce Homo Sceny Plastycznej KUL zostało prezentowane w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie.
7 listopada – pierwsza premiera nowo powstałego – w ramach Teatru Akademickiego KUL – teatru Grupa „Ubodzy”, założonego przez Joachima Lodka. Zespół wystawił Czas wody żywej (reż. Joachim Lodek).
25–29 listopada – premiera przedstawienia Laor albo posłuchajcie mandolin teatru Gong 2.
grudzień – udział teatru Gong 2 w VII Łódzkich Spotkaniach Teatralnych.
Ponadto:
Na początku lat 70. powstał kabaret Legion Amba.
1971
21 marca – Scena Plastyczna KUL uczestniczyła w „Jarmarku 71”.
29 marca – Teatr Akademicki KUL Grupa „Ubodzy” wystawił Hioba (reż. Joachim Lodek).
2 kwietnia – oficjalna premiera Narodzeń Teatru Akademickiego KUL.
23 kwietnia – otwarcie Przeglądu Zespołów Artystycznych „Kullages” na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.
29 kwietnia – premiera przedstawienia Każdy teatru Gong 2.
kwiecień/maj – I nagroda VI Studenckiej Wiosny Teatralnej w Lublinie dla teatru Gong 2.
maj – premiera przedstawienia Senator lecący i dwaj donatorzy teatru Gong 2.
6 maja – Scena Plastyczna KUL została zaproszona do Warszawy, do klubu „Riwiera”, gdzie przedstawiła Narodzenia.
11 listopada – grupa studentów filologii polskiej postanowiła założyć teatr – Grupę Provisorium. To pierwsza próba w historii UMCS tworzenia teatru poza Gongiem 2.
Czytaj więcej>>> o Teatrze Provisorium
1972
19 marca – Scena Plastyczna KUL wzięła udział w „Jarmarku 72”.
23 marca – oficjalna premiera Wieczerzy, od której datuje się okres autorskich przedstawień Sceny Plastycznej KUL i Leszka Mądzika.
27 lutego – premierowy pokaz przedstawienia teatru Gong 2 pt. Spojrzenie Tadeusza Różewicza – przygotowanie do wieczoru autorskiego.
1 marca – pierwsza premiera Teatru Provisorium – nowo powstałego teatru studentów UMCS, w pierwszym okresie działalności funkcjonującego pod nazwą Grupa Provisorium (założyciele: Wiesław Kaczkowski, Jan Twardowski, Stefan Aleksandrowicz). Debiutancki spektakl nosił tytuł Czekanie – na podstawie Czekając na Godota Samuela Becketta.
28 kwietnia – Wieczerza Sceny Plastycznej KUL otrzymała trzy nagrody na VII Studenckiej Wiośnie Teatralnej.
12 maja – na KUL, w ramach Przeglądu Zespołów Artystycznych „Kullages”, Scena Plastyczna przedstawiła Wieczerzę.
27 maja – Scena Plastyczna KUL gościła z Wieczerzą w klubie PWSP „Dziekanka” w Warszawie.
listopad – 20-lecie działalności Teatru Akademickiego KUL.
9 grudnia – na zaproszenie „Riwiery” Scena Plastyczna KUL zaprezentowała w Warszawie spektakl Wieczerza.
31 grudnia (noc sylwestrowa) – niejako na marginesie swoich zainteresowań artystycznych Teatr Provisorium zrealizował Herody (widowisko uliczne).
Ponadto:
Na Akademii Medycznej Irosław Szymański założył Studenckie Bractwo Satyryczne „Loża 44”5.
Teatr Akademicki KUL Grupa „Ubodzy” zaprezentował kolejny spektakl – Człowiek człowiekowi (reż. Jerzy Binkowski).
Czytaj więcej>>> o Grupie „Ubodzy”
Teatr Provisorium zorganizował jednorazowe wieczory autorskie (lata 1972–1973), podczas których zaprezentowano wybrane fragmenty poezji, m.in. Andrzeja Bursy, Zbigniewa Herberta, Stanisława Grochowiaka, Tadeusza Nowaka, Ewy Lipskiej czy Stanisława Barańczaka.
1973
kwiecień – premiera Teatru Akademickiego KUL Grupa „Ubodzy” – Kain i Abel (realizacja zespołowa).
15 kwietnia – premiera przedstawienia Życie jawą teatru Gong 2, które wzięło udział w VIII Lubelskiej Wiośnie Teatralnej (Warsztat Młodego Teatru. Cele. Zadania. Środki) i w IX Lubelskiej Wiośnie Teatralnej.
2 maja – premiera nowego spektaklu Sceny Plastycznej – Włókna.
3–5 maja – Scena Plastyczna KUL uczestniczyła w VIII Studenckiej Wiośnie Teatralnej i zdobyła Grand Prix Festiwalu za spektakl Włókna.
4–5 sierpnia – prezentacja Wieczerzy i Włókien (Sceny Plastycznej) przed Polonią amerykańską i kanadyjską goszczącą na KUL.
1974
luty – premiera Teatru Provisorium – Najważniejsze części człowieka: głowa, zęby... – na motywach dramatu Krystyny Miłobędzkiej Serdeczny, stary człowiek; spektakl zebrał pochlebne opinie na festiwalu „Start” w Białymstoku.
13 marca – przedstawienie Włókien Sceny Plastycznej KUL na „Jarmarku 74” w Lublinie.
kwiecień – pobyt Sceny Plastycznej KUL w Niemieckiej Republice Federalnej na zaproszenie uniwersytetu we Freiburgu.
Teatr Akademicki KUL Grupa „Ubodzy” zaprezentował premierowe przedstawienie Upłaz (realizacja zespołowa na podstawie tekstów Fiodora Dostojewskiego i wersetów z Biblii).
maj – ostatnia edycja Studenckiej Wiosny Teatralnej; z Lublina odszedł długoletni kierownik Gongu 2 i twórca festiwalu – Andrzej Rozhin.
16 maja – krajowa premiera Ikara Sceny Plastycznej KUL (na IX Studenckiej Wiośnie Teatralnej).
od 10 listopada – Międzynarodowe Warsztaty Teatralne w Scheersbergu. Scena Plastyczna przedstawiła Wieczerzę i Ikara. Mądzik prowadził również ćwiczenia w grupie.
15 grudnia – Leszek Mądzik otrzymał Nagrodę Młodych im. Pietrzaka za dotychczasowe osiągnięcia artystyczne.
Ponadto:
Teatr Provisorium wziął udział w Ogólnopolskim Festiwalu „Start” w Białymstoku.
1975
marzec – na Przeglądzie Zespołów Artystycznych „Kullages” Scena Plastyczna KUL przedstawiła Ikara i nowy spektakl Piętno.
11 marca – pierwsza premiera nowego studenckiego teatru Grupa Chwilowa, który początkowo jako kabaret Nazwać (Grupa Chwilowa) prezentował teksty powstające w charakterze zbiorowej kreacji pod pseudonimem „Witalis Romeyko”. Debiutanckie przedstawienie nosiło tytuł Gdzie postawić przecinek. Obrazki (założyciele Grupy: Krzysztof Borowiec, Jan Bryłowski, Bolesław Wesołowski). Niedługo potem Grupa wzięła udział m.in. w Festiwalu Teatrów Debiutujących „Start 75” (Opole), Festiwalu Artystycznym Młodzieży Akademickiej „FAMA 75” (Świnoujście) – wyróżnienie za debiut.
Czytaj więcej>>> o Grupie Chwilowej
21–23 marca – Jubileusz pięciolecia Sceny Plastycznej KUL.
25 marca – oficjalna premiera Piętna Sceny Plastycznej KUL.
kwiecień – podczas Festiwalu Piosenki i Piosenkarzy Studenckich w Krakowie Bolesław Wesołowski zaprezentował kilka piosenek z programu Grupy Chwilowej Gdzie postawić przecinek. Obrazki.
Teatr Akademicki KUL Grupa „Ubodzy” wystawił Piłata (realizacja zespołowa na podstawie tekstów M. Bułhakowa i wersetów Biblii oraz fragmentów poematów W.B. Yeatsa, M. Reada, C.D. Lewisa, T. Rice’a, T.S. Eliota i niektórych tekstów A. Camusa).
9 kwietnia – występ Witalisa Romeyki – założycieli kabaretu (Nazwać) Grupa Chwilowa – w lubelskim klubie „Skrzat” w „Chatce Żaka” – przed komisją kwalifikującą piosenkarzy na „Debiuty '75”.
17 kwietnia – podczas inauguracji spotkań „Salon Melpomeny” w krakowskiej „Rotundzie” Scena Plastyczna KUL zaprezentowała Ikara.
13–14 lipca – przedstawienia Ikara i Piętna Sceny Plastycznej KUL dla amerykańskiej i kanadyjskiej Polonii.
sierpień – obóz teatralny w Lublinie, Krasnobrodzie i Suścu – Grupa Provisorium zaprezentowała kostiumowe przedstawienie Nowy Don Kichot. Grupa Provisorium zaprezentowała też rewiowo-estradowy spektakl Provisorium-show, parodiujący masową rozrywkę i komedię kostiumową na podstawie utworu A. Fredry – Nowy Don Kichot. Zawiązała się grupa, z której potem wyłonił się przyszły trzon osobowy Teatru Provisorium: Jacek Brzeziński, Krzysztof Hariasz, Janusz Opryński, Sławomir Skop. Trwały próby do spektaklu W połowie drogi.
6–12 września – członkowie Sceny Plastycznej KUL uczestniczyli w Warsztatach Młodego Teatru w Bocheńcu.
11–19 listopada – wyjazd Sceny Plastycznej KUL na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Uniwersyteckich w Parmie ze spektaklem Ikar.
Ponadto:
Połowa lat 70. w Lublinie obfitowała w narodziny nowych zespołów. Andrzej Marciniak, student wydziału lekarskiego, założył Teatr Akademii Medycznej „Epicentrum”6. Przy Liceum Ogólnokształcącym im. S. Staszica powstał teatr Loss, kierowany przez Roberta Łupieniaka i Leszka Bojanowskiego.
1976
21 lutego – Scena Plastyczna KUL zaprezentowała Ikara na Łódzkich Spotkania Teatralnych w klubie BWA w Łodzi.
marzec – Scena 6 wystawiła Ład na II Reminiscencjach Teatralnych w Krakowie oraz na Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Studenckich w Poznaniu.
wiosna – Grupa Chwilowa wzięła udział w XII Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki i Piosenkarzy w Krakowie.
maj – premiera spektaklu Teatru Provisorium – W połowie drogi, według Ferdydurke Witolda Gombrowicza. Siedzibą teatru – „Chatka Żaka”, patronem – SZSP (jedyna wówczas organizacja studencka). Utrzymana została nazwa przyjęta wcześniej przez grupę studentów UMCS, z których prawie wszyscy już opuścili Provisorium.
Prezentacja W połowie drogi Teatru Provisorium w Radomiu i Kielcach.
11 maja – oficjalna premiera Zielnika Sceny Plastycznej na KUL.
29–30 maja – na zaproszenie studenckiego klubu „Maski” oraz Teatru Ósmego Dnia Scena Plastyczna KUL zaprezentowała Ikara w Poznaniu.
sierpień – premiera Pieśni nagminnych – wieczoru autorskiego Witalisa Romeyko Grupy Chwilowej.
Kilkakrotna prezentacja przedstawienia Teatru Provisorium Dopóki nam ziemia kręci się.
Prezentacje W połowie drogi Teatru Provisorium w Zamościu i Biłgoraju. W miesiącach jesiennych spektakl został pokazany w kolejnych miastach.
jesień – Grupa Chwilowa zaprezentowała nowy spektakl – Scenariusz.
18–21 listopada – pierwsza edycja Konfrontacji Młodego Teatru – nowego studenckiego festiwalu teatralnego, stanowiącego próbę utrzymania niezależności od wymogów propagandowych narzucanych przez Socjalistyczny Związek Studentów Polskich.
grudzień – prezentacja W połowie drogi Teatru Provisorium w Krakowie i Poznaniu.
Ponadto:
Ostatnia premiera Teatru Gong 2 – Szczury.
Działalność rozpoczął studencki teatr Scena 6 pod kierownictwem Henryka Kowalczyka; zadebiutował spektaklem Ład, za który na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Debiutujących „Start” w Zielonej Górze otrzymał wyróżnienie, a Henryk Kowalczyk – nagrodę za reżyserię.
Włodzimierz Staniewski nawiązał współpracę z lubelskim Towarzystwem Kultury Teatralnej oraz z zespołem Sceny 6, a wraz z Henrykiem Kowalczykiem zajmował się przedstawieniem O nas samych.
Grupa Chwilowa zrealizowała kolejny program kabaretowy, Pieśni nagminne – wieczór autorski Witalisa Romeyki7.
Teatr Grupa Chwilowa, Scena 6 i Teatr Provisorium odegrały później ważną rolę w tworzeniu silnego lubelskiego ośrodka teatralnego. Ich wspólną siedzibę stanowiła „Chatka Żaka”. Liderzy zespołów: Krzysztof Borowiec (Grupa Chwilowa), Henryk Kowalczyk (Scena 6) i Janusz Opryński (Teatr Provisorium) zawarli nieformalną umowę o wzajemnym wspieraniu się i tworzeniu wspólnego frontu ideowego w rozmowach z władzami, zarówno na szczeblu uniwersyteckim, jak i miejskim. Porozumienie przyniosło tym zespołom możliwość twórczego istnienia przez kolejnych dwadzieścia kilka lat.
1977
marzec – na III Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych Teatr Provisorium dwukrotnie zaprezentował W połowie drogi.
kwiecień – Scena Plastyczna KUL wyjechała na miesięczne tournée do Austrii i Włoch.
Premiera Teatru Akademickiego KUL Grupa „Ubodzy” – Gromada (realizacja zbiorowa na podstawie powieści L. del Vasto Judasz oraz tekstów Eliota i Dostojewskiego; scenariusz: R. Doktór).
17–18 kwietnia – udział Sceny Plastycznej w VIII Festiwalu Teatrów Eksperymentalnych w „Incontroazione 77” w Palermo.
26 kwietnia – na zaproszenie uniwersytetu w Padwie Scena Plastyczna KUL zaprezentowała Ikara.
1–6 maja – udział Sceny Plastycznej KUL (jeden z dwóch zespołów amatorskich) w festiwalu „Spectrum 77” w Villach, w Austrii – przeglądzie grup profesjonalnych.
24 czerwca – Włodzimierz Staniewski wraz z Ewą Benesz (związaną z Puławami) podejmuje Wyprawę na wieś (Włodawy, Pohulanka w woj. zamojskim).
7–28 lipca – na Festiwalu Młodzieży Akademickiej „Fama 77” w Świnoujściu wystąpiły lubelskie teatry, m.in. Scena 6, teatr Loss, Ego i Grupa Chwilowa. Ten ostatni zespół zaprezentował Scenariusz i Pieśni nagminne – wieczór autorski Witalisa Romeyki.
Zespoły Grupa Chwilowa, Scena Plastyczna i Teatr Provisorium biorą udział w warsztacie ruchowo-głosowym prowadzonym przez teatr Akademia Ruchu podczas tego festiwalu.
sierpień – obóz teatralny Teatru Provisorium w Krasnobrodzie.
Pierwszym spektaklem, który powstał jako element Wypraw „Gardzienic”, był Spektakl wieczorny.
Czytaj więcej>>> o Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice”
14 sierpnia – Włodzimierz Staniewski, inicjator i założyciel nieistniejącego formalnie zespołu teatralno-badawczego, prowadził w pomieszczeniach Uniwersytetu Ludowego w Gardzienicach seminarium teatralne o charakterze warsztatu. W trakcie spotkań i wędrówek po Gardzienicach i okolicznych wsiach zespół zaprezentował miejscowej ludności efekty swojej pracy teatralnej.
6–9 października – pierwsza Wyprawa w ramach realizacji „Programu wiejskiego”8, autorstwa Włodzimierza Staniewskiego (Baranica, Bogusław, Zygmuntów, Antoniówka w woj. zamojskim). Od pierwszej Wyprawy w ramach Zgromadzenia9 zespół prezentował Spektakl wieczorny.
grudzień – Teatr Provisorium, Teatr Ósmego Dnia, Akademia Ruchu, Scena 6 i Grupa Chwilowa wzięły udział w Ogólnopolskich Warsztatach Teatralnych w Lublinie – „Temat dla teatru: Majakowski”. Grupa Chwilowa zaprezentowała Pokaz.
Ponadto:
Przedstawienie Dialektyka heretyka teatru Loss10 w reżyserii Roberta Łupieniaka otrzymało Grand Prix na Festiwalu Teatrów Debiutujących „Start” w Bydgoszczy.
Premiera spektaklu O nas samych Sceny 6.
1978
styczeń – pierwsza prezentacja Naszej niedzieli Teatru Provisorium.
18 stycznia – Urząd Wojewódzki w Lublinie zarejestrował Stowarzyszenie Teatralne „Gardzienice”. Istniejącemu już od ponad roku zespołowi Staniewski nadał nazwę Ośrodek Badań i Realizacji Praktyk Teatralnych „Gardzienice”; przez cały rok zespół podejmował kilkudniowe Wyprawy we wschodnie rejony Polski, podczas których odbywały się Zgromadzenia11 i prezentacje Spektaklu wieczornego.
23 kwietnia – oficjalna premiera Wilgoci Sceny Plastycznej KUL.
kwiecień – Scena Plastyczna KUL na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych.
Nieudana próba uzyskania zgody cenzury na rozpowszechnianie Naszej niedzieli Teatru Provisorium – ze względu na wykorzystanie tekstów poetyckich Czesława Miłosza z tomu Gdzie słońce wschodzi i kędy zapada; spektakl grano jako „próbę otwartą” lub „przedstawienie zamknięte” (40 razy).
27–30 kwietnia – w Lublinie odbyły się Konfrontacje Młodego Teatru. Grupa Chwilowa przedstawiła Scenariusz, Pokaz i Lepszą przemianę materii; Scena 6 – Odwyk; Scena Plastyczna KUL – Wilgoć; Teatr Provisorium – Naszą niedzielę (za zgodą Zarządu Głównego SZSP).
3–24 lipca – członkowie Sceny Plastycznej KUL wzięli udział w Warsztacie Teatralnym na Festiwalu „Fakt” w Bolesławcu. Jedną z grup prowadził Leszek Mądzik.
20 lipca – przedstawienie Wilgoci Sceny Plastycznej KUL dla studentów Polonii amerykańskiej i kanadyjskiej goszczących na KUL.
1 sierpnia - w Gardzienicach miał miejsce pierwszy spektakl Teatru Ognia i Papieru, podczas Kwalifikacyjnego Kursu Instruktorów Teatru Lalek prowadzonego przez Alinę Stanowską, Lidię Rybotycką oraz Małgorzatę Komorowską. Teatr Ognia i Papieru to niezwykły teatr plastyczny, bo siłą sprawczą jest w nim żywioł ognia.
sierpień – obóz teatralny Teatru Provisorium w Krasnobrodzie.
jesień – premiera Lepszej przemiany materii Grupy Chwilowej.
Grupa Chwilowa wzięła udział w Międzynarodowym Warsztacie Teatralnym w Scheersbergu (Scenariusz).
październik – spektakl W połowie drogi Teatru Provisorium zaprezentowany na VI Festiwalu Kultury Studentów PRL w Poznaniu (organizatorzy nie zgodzili się na pokazanie przedstawienia Nasza niedziela).
21–9 października – Międzynarodowy Festiwal Teatru i Sztuki Otwartej we Wrocławiu. W Teatrze Polskim Leszek Mądzik zaprezentował Wilgoć.
1–10 listopada – Leszek Mądzik przeprowadził zajęcia (z jedną z grup) w ramach Międzynarodowego Warsztatu Teatralnego w Scheersbergu. W Warsztacie uczestniczyła także Grupa Chwilowa, która w międzynarodowej obsadzie zrealizowała swój spektakl Scenariusz.
27 listopada – Scena Plastyczna KUL wzięła udział w finale VI Festiwalu Kultury Studenckiej w Poznaniu; zaprezentowała Wilgo.
Ponadto:
Premiera przedstawienia Odwyk Sceny 6 (spektakl został zaprezentowany m.in. podczas pierwszego zagranicznego tournée Sceny 6 – w Holandii).
1979
luty – wyjazd Sceny Plastycznej KUL na tournée po RFN i Belgii.
luty–lipiec – wyprawy „Gardzienic” w Zamojskie, Chełmskie i Białostockie.
marzec – V Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Teatr Provisorium został zaproszony ze spektaklem Nasza niedziela. Po przyjeździe do Krakowa otrzymał zakaz grania na skutek interwencji Służby Bezpieczeństwa.
maj – dwie prezentacje W połowie drogi Teatru Provisorium na Festiwalu w L’Aquili.
7–13 maja – zaprezentowanie przez Grupę Chwilową na IV Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Uniwersyteckich (Lyon, Francja) spektakli Lepsza przemiana materii i Scenariusz. Grupa zdobyła nagrodę.
18–29 lipca – zespół „Gardzienic” wziął udział w IX Festiwalu Teatro in Piazza.
wrzesień – premiera przedstawienia Teatru Provisorium Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe.
25 października–5 listopada – udział w Międzynarodowym Warsztacie Teatralnym Grupy Chwilowej (Scenariusz), Teatru Provisorium (Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe) i Leszka Mądzika.
1–6 października – teatr Mądzika uczestniczył w Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ruchu w Budapeszcie (Wilgoć).
grudzień – we Francji (Nancy) podczas Światowego Festiwalu Teatru (Festiwal Mondial du Theatre '79) zespół „Gardzienic” zaprezentował Spektakl wieczorny. Staniewski zorganizował Wyprawę w Wogezy.
Ponadto:
Prezentacja Odwyku Sceny 6 na VI Festiwalu Młodej Kultury Polskiej.
1980
24–27 kwietnia – Konfrontacje Młodego Teatru w Lublinie. Grupa Chwilowa zaprezentowała Martwą naturę; Teatr Provisorium – Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe; Scena Plastyczna KUL – Wędrowne.
17–19 maja – podczas II Międzynarodowych Spotkań Teatralnych Włodzimierz Staniewski, któremu pomagał Tomasz Rodowicz, zorganizował sesję naukową „Teatr wobec tradycji ludowych”, we współpracy z Polską Sekcją Komitetu Nowego Teatru ITI.
1–6 czerwca – udział Sceny Plastycznej KUL w Festiwalu Teatrów Eksperymentalnych w Brescii (Włochy) oraz tournée po Włoszech. Prezentacja Wilgoci.
24 września – środowisko skupione wokół studenckich teatrów w „Chatce Żaka” założyło Niezależne Zrzeszenie Studentów. Od tego dnia w „Chatce Żaka” działał Tymczasowy Komitet Założycielski NZS.
październik – Teatr Provisorium organizatorem wieczoru poetyckiego poświęconego poezji Czesława Miłosza (z okazji przyznania mu Nagrody Nobla).
październik–listopad – tournée Grupy Chwilowej po Francji: Montpellier, Toulouse, Bourdeaux, Nantes, Paryż, Lyon – Scenariusz i Martwa natura.
13–16 października – udział Sceny Plastycznej KUL w Międzynarodowym Festiwalu Teatrów w Liège (Belgia). Scena przedstawiła Wilgoć.
16–20 października – udział Sceny Plastycznej KUL w Międzynarodowym Festiwalu Teatrów w Lyonie (Francja). Scena przedstawiła Wilgoć.
26–27 października – obrady Forum Młodego Teatru we Wrocławiu. „W związku z tym, że znaczna cześć teatrów zadeklarowała gotowość współtworzenia programu działalności kulturalnej Niezależnego Zrzeszenia Studentów, część zdecydowała się na pozostanie przy Socjalistycznym Związku Studentów Polskich, zaś część szuka pełnej autonomii poza organizacjami – Forum stwierdza, iż najważniejszym zadaniem jest utrzymanie jedności ruchu młodego teatru bez względu na przynależność organizacyjną teatrów”. W obradach Forum Młodego Teatru we Wrocławiu wzięli udział reprezentanci ponad 40 teatrów (na 70 istniejących) oraz przedstawiciele Zarządu Głównego SZSP oraz Tymczasowego Komitetu Założycielskiego NZS z Lublina, Poznania i Wrocławia. Z Lublina przybyli m.in. Kazimierz Iwaszko (dyrektor Konfrontacji Młodego Teatru), Henryk Kowalczyk (Scena 6), Janusz Opryński (Teatr Provisorium).
13–15 grudnia – lubelskie zespoły wzięły udział w festiwalu „Teatr Studencki Robotnikom Gdańsk ’80”, towarzyszącym uroczystemu odsłonięciu pomnika Poległych Stoczniowców. Wystąpiły wówczas teatr Jedynka z Gdańska, Teatr Ósmego Dnia oraz Teatr Provisorium ze spektaklem Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe, Scena Plastyczna KUL z Ikarem oraz Grupa Chwilowa z Martwą naturą.
grudzień – premiera Zesłanych do raju Sceny 6.
Ponadto:
Spektakl Scenariusz Grupy Chwilowej na II Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Uniwersyteckich (Coimbre, Portugalia).
1981
luty – w Kielcach Teatr Provisorium przedstawił spektakl Nie nam lecieć na wysypy szczęśliwe – impreza towarzysząca Festiwalowi Teatrów Debiutujących „Start”.
wiosna – prezentacja Zesłanych do raju Sceny 6 we Francji.
marzec – na VII Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych Teatr Provisorium przedstawił Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe.
kwiecień – prezentacja Zesłanych do raju Sceny 6 na Międzynarodowym Festiwalu w Nantes.
maj – w Gardzienicach polska premiera Guseł w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego.
Konfrontacje Młodego Teatru, gdzie m.in. zaprezentowano Zesłanych do raju Sceny 6 i miała miejsce premiera Pustej estrady Teatru Provisorium.
maj–lipiec – spektakle „Gardzienic” we Włoszech – czternaście pokazów Guseł i osiem – Spektaklu wieczornego.
18 lipca – prezentacja Guseł „Gardzienic" podczas XI Światowego Festiwalu Teatralnego (Santarcangelo).
17–27 lipca – w RFN (Brückendorf) zespół pod kierunkiem Staniewskiego prowadził dziesięciodniowe warsztaty teatralne z grupą aktorów niemieckich, szwajcarskich, austriackich i włoskich.
sierpień – ośmiokrotna prezentacja spektaklu Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe Teatru Provisorium na London International Festival of Theatre.
Spektakl Zesłani do raju Sceny 6 spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem na VII Światowym Festiwalu Teatru Amatorskiego w Monako. Scena 6 zorganizowała w Monako otwarte warsztaty teatralne, a w drodze powrotnej do Polski dała kilka przedstawień we Włoszech, m.in. w L’Aquili i Brescii.
19 września–5 października – udział Sceny Plastycznej KUL w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Brukseli oraz tournée po Belgii i Holandii ze spektaklami Wilgoć i Zielnik.
5–7 października – Scena Plastyczna KUL uczestniczyła w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Otwartej we Wrocławiu (spektakl Wędrowne).
2–14 października – realizacja warsztatu teatralnego w Scheersberg (RFN) przez Scenę Plastyczną KUL.
22 października – prezentacja spektaklu Wilgoć na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Marionet w Opolu Śląskim.
Ponadto:
Martwa natura Grupy Chwilowej na Frontiere del Teatro, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Turynie.
Wprowadzenie stanu wojennego oznaczało kres tolerowania aktywności teatrów alternatywnych, z których część aktywnie zaangażowała się w działalność opozycyjną. Niektórzy spośród twórców znaleźli się w więzieniach, zostali zmuszeni do wyjazdu z Lublina lub do emigracji.
Ze względu na wprowadzenie stanu wojennego funkcjonowanie Stowarzyszenia Teatralnego „Gardzienice” zostało zawieszone. Zakaz dotyczył także organizowania Wypraw. Zespół mógł przeprowadzać tylko zamknięte próby teatralne.
1982
lipiec – w RFN (Erlangen) w ramach XXII Międzynarodowych Spotkań Teatralnych „Gesichter Europas” odbył się pokaz Guseł „Gardzienic” i warsztat teatralny.
sierpień – udział „Gardzienic” w dwóch festiwalach teatralnych Scensommar Internationell Gruppteaterfestival w Szwecji.
wrzesień – wielotygodniowa Wyprawa „Gardzienic” do Laponii, otwierająca kilkuletni program Teatr Ziemi.
wrzesień–październik – we Włoszech (Sorano, Genua) wyprawa „Gardzienic” w rejon Ligurii.
3–21 września – udział Sceny Plastycznej KUL w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Santarcangelo (Włochy) oraz w Międzynarodowym Tygodniu Teatralnym w Berlinie Zachodnim.
grudzień – premierowa prezentacja przedstawienia Teatru Provisorium Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe (II wersja).
3–13 grudnia – udział Leszka Mądzika w warsztacie teatralnym w Berlinie Zachodnim.
1983
styczeń–maj – prezentacje spektaklu Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe Teatru Provisorium.
wiosna – cotygodniowe spotkania zespołu z ludnością wiejską w Gardzienicach, młodzieżą z Lublina i Puław, podczas których prezentowano Gusła (w sumie dwadzieścia razy). W cyklu pięciu Wypraw do piętnastu prawosławnych wsi wzięło udział czterdziestu stażystów z Polski i dwudziestu siedmiu z zagranicy. Stałą częścią Wypraw były Zgromadzenia Wieczorne, pokazy Spektaklu wieczornego, Guseł oraz fragmentów przygotowywanego Żywota protopopa Awwakuma.
Prezentacje Zesłanych do raju teatru Scena 6 w Holandii i Belgii.
7–24 marca – udział Sceny Plastycznej KUL w Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Uniwersyteckich w Liège (Belgia) i Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Uniwersyteckich w Lyonie (Francja) oraz Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Caen (Francja).
6–14 kwietnia – Scena Plastyczna KUL zrealizowała warsztat teatralny w Hamburgu (RFN).
maj–czerwiec – udział Sceny Plastycznej KUL w Światowej Wystawie Scenografii w Pradze; wyróżnienie dla Leszka Mądzika.
czerwiec – odmowa zgody cenzury na wystawianie spektaklu Wspomnienia z domu umarłych Teatru Provisorium, który decyduje się na granie spektaklu w formie „prób otwartych” i „pokazów zamkniętych”.
19 sierpnia – premiera Żywota protopopa Awwakuma „Gardzienic” we Włoszech.
wrzesień – zorganizowane przez „Gardzienice” we Francji (Le Bridon, La Begude-de-Marenc) warsztaty teatralne, na zaproszenie teatru Mimikri.
listopad – w Gardzienicach dwa polskie premierowe pokazy Żywota protopopa Awwakuma „Gardzienic”.
13 listopada – na KUL premiera spektaklu Brzeg teatru Leszka Mądzika.
grudzień – Wspomnienia z domu umarłych Teatru Provisorium na imprezie „Wokół sztuki teatru” w Poznaniu.
Premiera Cudownej historii Grupy Chwilowej.
„Zespoły mające w repertuarze spektakle polityczne, oparte na tekstach autorów, których cenzura w Polsce nie pozwalała wydawać, stały się niewygodne i niechętnie widziane. Oskarżono je o judzenie i zły wpływ na środowisko studenckie. Decyzję o usunięciu teatrów [Grupy Chwilowej, Teatru Provisorium, Sceny 6] z „Chatki Żaka” podjął w grudniu 1983 roku rektor UMCS”12.
1984
styczeń – Teatr Provisorium, Grupa Chwilowa i Scena 6 rozpoczynają działalność w nowej siedzibie – Lubelskim Domu Kultury.
marzec – na IX Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych Teatr Provisorium zaprezentował Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe (II wersja) i Wspomnienia z domu umarłych.
14–25 marca – Leszek Mądzik przeprowadził warsztaty teatralne podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Uniwersyteckich w Lyonie.
kwiecień – Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe (II wersja) i Wspomnienia z domu umarłych Teatru Provisorium na Studenckich Ogólnopolskich Prezentacjach Teatrów Otwartych (Sopot).
Martwa natura Grupy Chwilowej podczas „Incontroazione ‘84” w Palermo.
3–13 maja – udział Sceny Plastycznej KUL w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym – Coimbra (Portugalia).
17–26 czerwca – uczestnictwo Sceny Plastycznej KUL w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Vassa Summer” – w Vassa (Finlandia).
czerwiec – w Holandii (Amsterdam) pokazy Guseł i Żywota protopopa Awwakuma „Gardzienic” – podczas Holland Festival.
Zaproszenie Teatru Provisorium do udziału w „Spotkaniach ze Sztuką” w kościele Miłosierdzia Bożego na Żytniej w Warszawie ze spektaklem Wspomnienia z domu umarłych.
30 czerwca – premiera filmu Leszka Mądzika i M. Bogusławskiego Powroty, z udziałem Sceny Plastycznej KUL.
sierpień – udział Teatru Provisorium w II Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych w Jeleniej Górze. Prezentacja Wspomnień z domu umarłych. Przygotowanie i prezentacja w Kowarach spektaklu plenerowego Pieśni przeklęte.
jesień – w Gardzienicach – podczas Zgromadzeń organizowanych we wsi – zaprezentowano „Maraton”13, czyli wszystkie dotychczasowe spektakle „Gardzienic”, połączone z pokazem elementów treningu i dokumentacji Wypraw.
wrzesień – Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe (II wersja) i Wspomnienia z domu umarłych Teatru Provisorium na Festiwalu „Sztama” (Olecko).
19–27 września – występy Sceny Plastycznej KUL podczas festiwalu teatralnego Internationale Festival de Theatre Contemporaine w Lozannie (Szwajcaria).
grudzień – premiera spektaklu Psalmy teatru Scena 6 (przedstawienie zaprezentowano m.in. na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych w roku 1985, a także w większych polskich aglomeracjach oraz podczas kolejnego tournée Sceny 6 w Holandii i Belgii).
6–8 grudnia – Grupa Chwilowa, Teatr Provisorium, Scena 6 i Scena Plastyczna KUL na Festiwalu Teatrów Alternatywnych „FETA – 84”.
1985
26 stycznia–2 lutego – w Szwajcarii (Bazylea, Zurych) zespół „Gardzienic” zaprezentował Gusła w kościele Leonhardskirche i Żywot protopopa Awwakuma w Albanskirche, w ramach przeglądu teatralnego Religion–Ritual– Toleranz.
luty – tournée Grupy Chwilowej po Francji. Teatr wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Uniwersyteckich w Nantes. Prezentacja Cudownej historii w l’Atelier du Chaudron Cartoucherie de Vincennes w Paryżu.
marzec – Psalmy Sceny 6 na X Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych.
marzec–kwiecień – w RFN (Münster, Stuttgart) Włodzimierz Staniewski przeprowadził w Theather Pumpenhaus w Münster staż teatralny, którego owocem było przedstawienie stanowiące początek działalności nowego teatru w Niemczech. Do ostatniego etapu stażu Staniewski zaprosił Tomasza Rodowicza i Annę Zubrzycką.
26–28 kwietnia – jubileusz piętnastolecia Sceny Plastycznej KUL; z tej okazji odbyła się sesja „Teatr–Plastyka–Myśl” oraz zaprezentowano spektakle Sceny Plastycznej KUL, a także imprezy towarzyszące.
4–13 maja – uczestnictwo Sceny Plastycznej KUL w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „7 Muestra Internacional de Teatro” w Valladolid (Hiszpania).
czerwiec – w Wielkiej Brytanii (Londyn) Włodzimierz Staniewski i Anna Zubrzycka, jako tłumacz, wzięli udział w sympozjum poświęconym związkom teatru z kulturą ludową, przygotowanym przez City University of London i Barbican Institute.
13–16 czerwca – uczestnictwo Grupy Chwilowej w V Międzynarodowym Festiwalu Teatru „Fools 5” w Kopenhadze. Zespół zaprezentował Cudowną historię.
lato – w Stanach Zjednoczonych Włodzimierz Staniewski i Tomasz Rodowicz wyprawili się do plemion indiańskich (Zuni, Hopi, Havasupai).
18–28 sierpnia – udział Sceny Plastycznej KUL w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Scensommar 85” w Sztokholmie ze spektaklem Zielnik.
23–29 sierpnia – w Szwecji (Sztokholm) – w ramach Scensommar Internationell Gruppteaterfestival – zespół „Gardzienic” wystawił Gusła i Żywot protopopa Awwakuma, połączone ze Zgromadzeniem Wieczornym oraz pokazem metod pracy zespołu.
5–7 września – w Norwegii (Bergen, Svelvik) odbyło się Zgromadzenie Wieczorne, w którym odwołano się do przyrody Guseł. W czasie International Theatre Festival Mariusz Gołaj i Tomasz Rodowicz przeprowadzili w Seletun seminarium dla studentów szkoły teatralnej w Bergen.
23–30 września – w Danii (Arhus) pokazy Guseł i Żywota protopopa Awwakuma „Gardzienic”.
28 września–5 października – udział Sceny Plastycznej KUL w Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ruchu „IMMT 85” w Budapeszcie (spektakl Zielnik)
grudzień – premiera spektaklu Dziedzictwo Teatru Provisorium.
1986
luty – Teatr Provisorium przedstawił Dziedzictwo jako gość Festiwal Teatrów Debiutujących „Start”.
marzec – prezentacje Dziedzictwa Teatru Provisorium podczas XI Krakowskich Reminiscencji Teatralnych.
maj – prezentacje Dziedzictwa Teatru Provisorium m.in. w Zielonej Górze, Wrocławiu, Łomży.
20–25 maja – staże i warsztaty teatralne „Gardzienic” zorganizowane dla środowiska uniwersyteckiego i teatralnego w Stanach Zjednoczonych (Boston, Cambridge, Mass.), przy współpracy Double Edge Theatre.
27–29 czerwca – „Gardzienice” na warsztatach teatralnych prowadzonych w ramach International Theatre Training Congress w Kanadzie (Toronto).
15–29 czerwca – zespół „Gardzienic” na Festiwalu Teatru Narodów w Baltimore, Md.
sierpień – prezentacje Dziedzictwa Teatru Provisorium na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu.
sierpień–grudzień – tournée Teatru Provisorium po Wielkiej Brytanii, RFN i Szwecji. Prezentacje Dziedzictwa i Wspomnień z domu umarłych.
15 sierpnia–2 września – na festiwalu kultury w Bazylei zespół „Gardzienic” zaprezentował cykl: Awwakum – Spektakl Wieczorny, wznowiony na czas Wyprawy, oraz Gusła.
listopad – na zaproszenie miejscowego ośrodka Theateriniziative (RFN, Münster) zespół „Gardzienic” zaprezentował „Maraton”.
Ponadto:
Premiera przedstawienia Sceny Plastycznej KUL Pętanie.
Grupa Chwilowa wzięła udział w „Polsk Alternativ Teater” – w Arhus (Dania).
1987
styczeń – nową siedzibą teatrów studenckich (Grupa Chwilowa, Teatr Provisorium, Scena 6) stało się Lubelskie Studio Teatralne (w budynku Bramy Grodzkiej).
marzec – prezentacja Zesłanych do raju Sceny 6 na Festiwalu Teatrów Studenckich Polski i RFN w Kolonii.
10–18 maja – Włodzimierz Staniewski odbył rekonesans po Wielkiej Brytanii oraz Irlandii (Londyn, Cardiff, Dublin, Belfast, Derry, Glasgow) przed planowanymi pokazami Żywota protopopa Awwakuma i „Maratonu”.
26–29 czerwca – w Lublinie i Gardzienicach Włodzimierz Staniewski i Jadwiga Rodowicz (konsultant naukowy) zorganizowali międzynarodowe sympozjum „Przyroda słowa w kulturach teatralnych”.
lato–jesień – tournée Grupy Chwilowej po Norwegii i Szwecji: Oslo, Trondheim, Bergen, Porsgrunn, Sztokholm.
październik – Włodzimierz Staniewski wyjeżdża na rekonesans do Meksyku – śladami A. Artauda – do Indian Tarahumara w Sierra Madre Occidental.
listopad – przedstawienia Dziedzictwo i Wspomnienia z domu umarłych Teatru Provisorium prezentowane w RFN (Bielefeld, Brema, Oldenburg).
13–24 listopada – podczas Festiwalu Polskiego w Gandawie pod nazwą „Polacy przyjeżdżają” swoje spektakle prezentują Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, Scena Plastyczna KUL, Scena 6 oraz Teatr Provisorium.
Ponadto:
W wyniku spotkania twórców teatrów alternatywnych (Grupa Chwilowa i Loss) Elżbiety i Leszka Bojanowskich z młodymi ludźmi z osiedlowego klubu „Między Nami” powstaje Teatr z Lublina.
Dzięki stosowanym przez siebie nowatorskim rozwiązaniom Jerzy Leszczyński, obok 11 wybitnych choreografów z całego świata, został zaproszony do Międzynarodowego Projektu Choreograficznego przy American Dance Festival w Nowym Jorku. Na zaproszenie rządu Węgier stworzył w tym kraju teatr i przez pięć lat był jego dyrektorem artystycznym.
Grupa Chwilowa wzięła udział w Festiwalu Teatrów Uniwersyteckich w Czechosłowacji (Brno) oraz jako gość w Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Debiutujących „Start 87” w Kielcach. Ponadto zrealizowała projekt teatralny na Międzynarodowym Warsztacie Teatralnym „Dilna ’87” w Czechosłowacji.
1988
luty – Dziedzictwo Teatru Provisorium na Festiwalu Teatrów Debiutujących „Start”.
maj – Dziedzictwo Teatru Provisorium na Lubelskiej Wiośnie Teatralnej.
14–18, 21–25 czerwca – w ramach The First New York International Festival of the Arts „Gardzienice” przedstawiły Żywot protopopa Awwakuma i fragmenty Zgromadzenia (Stany Zjednoczone, Nowy Jork).
21 maja – pokaz Psalmów Sceny 6 na IV Dniach Sztuki Współczesnej w Białymstoku.
17–26 sierpnia – w Korei Południowej podczas Festiwalu Teatralnego, towarzyszącego Olimpiadzie w Seulu (Seoul Olimpic Arts Festival), „Gardzienice” dwukrotnie pokazały Żywot protopopa Awwakuma w Munye Theatre Small Hall.
sierpień–wrzesień – Grupa Chwilowa na festiwalu w Edynburgu.
wrzesień – Wspomnienia z domu umarłych Teatru Provisorium grane dla przedstawicieli władz kulturalnych Lublina; uzyskanie zgody cenzury na rozpowszechnianie spektaklu.
24–28 listopada – w Warszawie podczas V Międzynarodowych Spotkań Teatralnych w Pałacu Prymasowskim zespół „Gardzienic” przedstawił Żywot protopopa Awwakuma.
grudzień – oficjalna premiera spektaklu Wspomnienia z domu umarłych Teatru Provisorium (Lublin).
Ponadto:
Mirosław Olszówka z Małgorzatą Mazurkiewicz założyli Scenę Ruchu – teatr prywatny – co stanowiło precedens. Dwuosobowy zespół w krótkim czasie wystawił trzy spektakle: Kalejdoskop, Popioły i Bolero.
1989
luty – Wspomnienia z domu umarłych Teatru Provisorium na Festiwalu Teatrów Debiutujących „Start” w Poznaniu.
marzec – Stowarzyszenie Teatralne „Gardzienice” stworzyło długofalowy projekt Kursów dla Instruktorów Teatralnych i Animatorów Kultury, adresowany przede wszystkim do środowisk studenckich z całej Polski, zwłaszcza Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Wrocławskiego.
14–16 kwietnia – w Dartington zespół „Gardzienic" uczestniczył w Międzynarodowej Konferencji Teatralnej Points of Contact: Performance, Nature, Culture, odbywającej się w Dartington College of Arts.
20–22 kwietnia – w Południowej Walii zespół „Gardzienic” przeprowadził work-session „Druidstone Haven”.
3–4 maja – prezentacja Żywota protopopa Awwakuma zespołu „Gardzienice” podczas Fest Glasgow Mayfest.
8–10 maja – pokaz „Maratonu” „Gardzienic” w ramach Brighton International Festival.
wrzesień – tournée Grupy Chwilowej po Norwegii – z Cudowną historią i Martwą naturą.
3–8 października – pokaz Żywota protopopa Awwakuma „Gardzienic” na VI Festiwalu Teatrów Ruchu na Węgrzech (Budapeszt).
listopad – realizacja telewizyjna Wspomnień z domu umarłych Teatru Provisorium (red. Katarzyna Dowbor).
5 listopada – premiera przedstawienia Sceny Plastycznej KUL Wrota.
6–10 listopada – w Londynie Grupa Chwilowa pięciokrotnie zaprezentowała w Bloomsbury Theatre swoje przedstawienie Cudowna historia. Zespół wziął udział w Tygodniu Teatru Europy Wschodniej w Londynie.
Ponadto:
Prace Grupy Chwilowej nad wspólnym projektem z teatrem „TMU–NA” z Izraela.
1990
1 stycznia – Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice" zmienił status prawny. Stowarzyszenie stało się państwową instytucją kultury.
luty – premiera spektaklu Wiosna Ludów teatru Scena 6.
kwiecień – minister spraw zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej Krzysztof Skubiszewski przyznał Ośrodkowi Praktyk Teatralnych „Gardzienice" dyplom uznania za wybitne zasługi dla szerzenia kultury polskiej za granicą.
maj – Rekonesans Włodzimierza Staniewskiego w ZSRR (Moskwa).
11 maja – część Grupy Chwilowej pod kierownictwem Tomasza Pietrasiewicza rozpoczęła pracę nad własnym projektem artystycznym, powołując do życia nowy lubelski teatr – Teatr NN. Pierwsze przedstawienie nosiło tytuł Wędrówki niebieskie. Po tym rozstaniu Grupa Chwilowa (Krzysztof Borowiec i Jerzy Lużyński zrealizowała projekt z udziałem emerytowanych aktorów teatrów repertuarowych (Lublin) i projekt z aktorami rosyjskimi (Moskwa), którego efektem był spektakl Postój w pustyni. Za to przedstawienie Grupa Chwilowa w 1991 roku otrzymała na festiwalu w Edynburgu nagrodę Fringe First.
Czytaj więcej>>> o Teatrze NN
czerwiec – premiera przedstawienia Ogrody Teatru Provisorium.
13 sierpnia – Scena 6 zaprezentowała Wiosnę Ludów na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu.
28–30 sierpnia – prezentacje „Gardzienic” podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatru Muzyki i Tańca (Bergamo).
1–3 września – w górzystych okolicach Florencji zespół „Gardzienic” pracował nad Carmina Burana i dał pierwszy publiczny koncert, w którym wykorzystano muzyczny materiał do przedstawienia.
grudzień – prezentacja Żywota protopopa Awwakuma i Carmina Burana w Gardzienicach.
Ponadto:
Tournée Grupy Chwilowej po Jugosławii z Cudowną historią; zespół wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Teatru (Budva, Mostar, Sisak).
Opracowała Agnieszka Góra
Redakcja: Monika Śliwińska
Przypisy
1 Kalendarium zawiera informacje o wybranych wydarzeniach z działalności następujących grup teatralnych: Akademicki Teatr UMCS Gong 2, Scena Plastyczna KUL, Teatr Akademicki KUL Grupa „Ubodzy”, Teatr Provisorium, Grupa Chwilowa, Scena 6, Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
2 Reżyserem wszystkich spektakli teatru Gong 2 do roku 1973 był Andrzej Rozhin. Ostatni spektakl w jego reżyserii to Życie jawą. Niniejsze kalendarium zawiera informacje o spektaklach teatru Gong 2 w reżyserii Andrzeja Rozhina.
3 Więcej o działalności Teatru Wizji i Ruchu na stronie: http://teatrnn.pl/leksykon/node/2394/teatr_wizji_i_ruchu [dostęp: 16.10.2013].
4 Dwa pierwsze przedstawienia Mądzik zrealizował według własnego scenariusza i projektów scenograficznych we współpracy z Joachimem Lodkiem (Ecce homo – 24.03.1970, z muzyką Lodka i własną) i J. Kaczorowskim (Narodzenia – 2.04.1971). Od trzeciego przedstawienia (Wieczerza – 23.03.1972, muz. S. Dąbka) zaczął sam reżyserować i tworzyć własny teatr.
5 Ich pierwszy program to Morbus, a kolejne: Pro-Fanacje (1972), Memento mori blues (1973), Skrypty z krypty (1974), Wyrobisko (1975), Fragment większej całości (1976), Dyskoteka (1978).
6 Jego żywot, trwający niecałe trzy lata, nie minął bez echa, gdyż przedstawienie …i był człowiek… otrzymało wyróżnienie na Festiwalu Teatrów Debiutujących „Start” w Zielonej Górze w 1976 roku. Następny spektakl, Miasto nagie, z roku 1977, nie otrzymał zgody cenzury na rozpowszechnianie.
7 „Autor pieśni Witalis Romeyko jest postacią fikcyjną – jest to pseudonim kilku osób piszących”, Ewa Małgorzata Iracka, Chwila trwa już 5 lat, „Sztandar Ludu” z 5.05.1980.
8 Włodzimierz Staniewski sformułował tzw. Program wiejski, do którego założeń należały comiesięczne kilkudniowe piesze wyprawy po terenach wiejskich. Staniewski liczył na spontaniczną reakcję i stworzenie z nowym widzem poczucia więzi, opartej na sztuce i tradycji ludowej kultury. W celu dotarcia do takiej publiczności we wczesnej fazie działalności teatru organizowano Wyprawy. Podczas Wypraw pierwsze przedstawienia „Gardzienic” poddawano naturalizacji. Polegała ona na uwzględnianiu przy tworzeniu spektaklu doświadczeń artystów ze spotkań z wiejską społecznością, odnajdywaniu takiego sposobu prezentacji, aby zbudować więź z mieszkańcami wsi i sprowokować ich twórczą reakcję. Tak przygotowane sekwencje teatralne konfrontowano z lokalną widownią, a jej reakcja służyła za podstawę dalszej pracy nad spektaklem. Większość organizowanych Wypraw odbywała się we wschodnich rejonach Polski.
9 Zgromadzenia – podstawowa, obok Wyprawy, forma praktyki teatralnej „Gardzienic”, uprawiana samoistnie lub wchodząca w skład Wyprawy, często kulminacja Wyprawy, forma wykreowanego spotkania-święta, wypracowany przez zespół wzór sposobu spotykania się z ludźmi, w którym sceny z życia mieszały się z elementami ceremoniału i święta.
Koncepcja zrodziła się ze spontanicznych spotkań z ludźmi żyjącymi na wsi, w środowisku tradycyjnym. W pierwszych latach działalności teatru używano też określenia „zgromadzenie wieczorne”, za: [online:] http://www.gardzienice.art.pl/ [dostęp: 18.09.2013].
10 Późniejsze przedstawienia teatru Loss to m.in. Blok, Replay i Urodziny albo spowiedź po weselu.
11 Janusz Marek, „ITD Tygodnik Studencki”, 16.11.1980.
12 Wojtek Machajek, Teatry z ulicy Grodzkiej, „Dzień”, 18.04.1990.
13 „Maratonem” zespół „Gardzienic” nazywał prezentację w czasie wyjazdów dwóch spektakli jednego wieczoru.
Literatura
Bodnar I., „Autobus” i „Ład”, „Gazeta Południowa”, 11.03.1976.
Dagsland S.H., Teater som livsnødvendighet, „Bergen Tidende”, 18.09.1987.
Duńskie wojaże Grupy Chwilowej – nasi wśród światowych gwiazd, „Kurier Lubelski”, 12.06.1985.
Festiwal Teatrów Alternatywnych „Feta 84”, „Głos Robotniczy”, 6.12.1984.
„Feta 84”, „Express Ilustrowany”, 6.12.1984.
Grupa Chwilowa. Folder zawierający wybór recenzji, zdjęć i kalendarium Grupy Chwilowej do roku 1987. Archiwum Grupy Chwilowej.
Grupa Chwilowa wyjeżdża do Francji, „Kurier Lubelski”, 5–6.05.1979.
Grupa Chwilowa jedzie do Francji, „Kurier Lubelski”, 24.01.1985.
Historia działalności Grupy Provisorium. Z archiwum Wiesława Kaczkowskiego.
Iracka E.M., Chwila trwa już 5 lat, „Sztandar Ludu”, 5.05.1980.
Jaranowski M., Niezwykli masażyści dusz, „Życie Warszawy”, 7–8.03.1987.
Kottman P., Sztuka przeżycia polskiej dzisiejszej sytuacji, „Kunst”, 12.03.1983.
Kleyff J., Nazwać – Grupa Chwilowa, „Jazz”, 1976.
Lubelskie teatry akademickie na FAM-ie-77, „Kurier Lubelski”, 6.07.1977.
Machajek W., Teatry z ulicy Grodzkiej, „Dzień”, 18.04.1990.
Marek J., „ITD. Tygodnik Studencki” z 16.11.1980.
Matłaszewska D., Pusta scena, „Kurier Lubelski”, 29.02.1984.
Piątkowski F., „Gandawa, Warszawa i bliższe okolice”, „Sztandar Ludu”, 18.12.1987.
Prostowanie dwunastolatka, „Nowy Medyk”, 30.09.1977.
Sanecki Grzegorz, Teatr Scena 6 – 25 lat istnienia, [w:] Kultura alternatywna w Lublinie. Studia, szkice, eseje, red. E. Krawczak, Lublin 2005.
Scena 6. Informator spektaklu Psalmy. Archiwum teatru Scena 6.
Scena 6. Informator spektaklu Zesłani do raju. Archiwum teatru Scena 6.
„Scena – 6” wśród najlepszych teatrów świata, „Dziennik Lubelski”, 3–5.08.1990.
Szamryk J.P., Teatr Provisorium 1975–1995. Zarys monograficzny, praca magisterska napisana na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie pod kierunkiem prof. Lecha Śliwonika, Warszawa 2002.
Teatr bezsłownej prawdy – „Scena Plastyczna” Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, red. W. Chudy, Lublin 1990.
Teatr Provisorium. Informator do spektaklu W połowie drogi. Zbiory Wiesława Kaczkowskiego.
Teatr studencki – robotnikom, „Wieczór Wybrzeża”, 13–14.12.1980.
Teatr studencki – robotnikom, „Dziennik Bałtycki”, 16.12.1980.
Teatr Scena 6 met Deported to Pardise, „Studium Generale”, marzec 1983.
Witalis Romeyko zaprasza, „Kurier Lubelski”, 9.04.1975.
Wybrałem teatr, o teatrze Andrzeja Rozhina z okazji jubileuszu 50-lecia pracy artystycznej (1961–2011), pod red. T. Miłkowskiego i A. Kulpy, 2011.
Zagraniczne wyjazdy zespołów UMCS, „Kurier Lubelski”, 25.06.1980.
Zanotowane w Chatce Żaka, „Kurier Lubelski” z 1 X 1980 r.
[online:] http://www.kul.lublin.pl/scena/ [dostęp: 11.09.2013].
[online:] http://www.gardzienice.art.pl/ [dostęp: 12.09.2013].