Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Renata Dziedzic-Rzepecka (ur. 1959)

Z wykształcenia inżynier zootechnik pszczelarz, z wyboru aktorka teatrów alternatywnych, instruktor teatralny, animator kultury. Aktorka teatru Grupa Chwilowa i Teatru NN. Przez lata zaangażowana w kulturalne życie Lublina. Miłośniczka kultury żydowskiej oraz poezji Anny Achmatowej, Mariny Cwietajewej i Osipa Mandelsztama.

Aktorzy spektaklu "Ziemskie pokarmy"
Aktorzy spektaklu "Ziemskie pokarmy" (Autor: Romski, Tomasz)

Spis treści

[RozwińZwiń]

BiogramBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Renata Dziedzic-Rzepecka urodziła się 4 lutego 1959 roku w Lublinie. Zainteresowania artystyczne przejawiała od najmłodszych lat. Jako siedmiolatka trafiła do teatrzyku „Krzyś” Aliny Staniewskiej. Zagrała między innymi w Wesołej Ludwice.

Renata Dziedzic-Rzepecka: „Później był jakiś osiedlowy teatr, potem młodzieżowy. Aż wreszcie złapałam bakcyla żeglarstwa i od drugiej licealnej jeździłam na rejsy, oczywiście poprzedzone egzaminami. Wreszcie wróciłam do teatru. Już dużo poważniejszego”1.

Pasje aktorskie rozwijała na studiach. Uczestniczyła w warsztatach teatralnych prowadzonych przez Waldemara Sidora, aktora Sceny 62. Następnie rozpoczęła – jak czas pokazał – wieloletnią współpracę z Grupą Chwilową.

„To był niezwykle ważny okres w moim życiu” – wspomina Renata Dziedzic-Rzepecka. Pamięta pierwsze spotkanie: „Jurek [Lużyński], Tomek [Pietrasiewicz], Krzysiek [Borowiec] i jeszcze dwóch chłopaków – siedzieli w czarnej sali [«Chatki Żaka»] i gadali o życiu. Sala prób była na II piętrze. Cała czarna (sufit również) – takie twórcze pudełko, plus kilka krzeseł składanych i materace do ćwiczeń. Było nas kilka – ja byłam studentką I roku – zasłuchane w opowieści rozdygotanych aktorów i mocne onieśmielone. Potem kilka prób i decyzja o mnie”3.

Pierwszym przedstawieniem Grupy Chwilowej z udziałem Renaty Dziedzic była Martwa natura.
Krzysztof Borowiec: „W tym przedstawieniu Ela Bojanowska, a później Renata Rzepecka, wtedy jeszcze Dziedzic, nogą w bolszewickim bucie rozgniatała piłeczki pingpongowe”4.

Renata Dziedzic-Rzepecka: „Już w październiku wyjazd do Francji. Niemal na miesiąc”5.

Renata Dziedzic uczestniczyła w kolejnych wyjazdach Grupy Chwilowej. Pracowała z zespołem nad kolejnym przedstawieniem – Cudowną historią. Spektakl prezentowany był m.in. we Włoszech, Danii, Norwegii i Anglii.

Jerzy Rarot: „Anglia to [19]85 albo [19]86. W każdym bądź razie nabraliśmy masę książek i na granicy NRD-owsko-polskiej celniczka wzięła Renatę z bagażami na osobistą kontrolę. Otworzyła walizkę, zobaczyła, że są same książki, ale wszystkie były po polsku. Ona nic z tego nie zrozumiała, zamknęła walizkę i oddała to wszystko. Już za wolnej Polski dowiedziałem się, że wśród rekwizytów teatralnych wieźliśmy części do powielacza”6.

Po rozstaniu z Grupą Chwilową Renata Dziedzic została aktorką nowo powstałego Teatru NN. Zagrała w przedstawieniu Wędrówki niebieskie i Ziemskie pokarmy.

W latach 1998–2001 pracowała w lubelskim oddziale „Gazety Wyborczej”, a następnie w Katolickim Radiu Plus. Od października 2004 roku pracowała w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublina. Od 1991 roku uczestniczyła w przygotowaniu i realizacji projektów związanych z kulturą żydowską i ukraińską. W 2004 roku zrealizowała projekt adresowany do swoich przyjaciół z Ukrainy „Potencjał niezależnych mediów na Ukrainie Wschodniej i Centralnej”7.

PrzypisyBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  1. Wróć do odniesienia Korespondencja e-mailowa Agnieszki Góry z Renatą Dziedzic-Rzepecką, marzec 2012.
  2. Wróć do odniesienia Rozmowa z Jerzym Rarotem zarejestrowana w ramach programu „Historia Mówiona” Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”, Lublin 17.04.2009.
  3. Wróć do odniesienia Korespondencja e-mailowej Agnieszki Góry z Renatą Dziedzic-Rzepecką, marzec 2012.
  4. Wróć do odniesienia K. Borowiec, Zwierzenia artysty w wieku przedemerytalnym – rozmowa z założycielem i dyrektorem Teatru Grupa Chwilowa Krzysztofem Borowcem, rozm. M. Haponiuk, „Na Przykład” 2000, nr 5 (76).
  5. Wróć do odniesienia Korespondencja e-mailowa Agnieszki Góry z Renatą Dziedzic-Rzepecką, marzec 2012.
  6. Wróć do odniesienia Rozmowa z Jerzym Rarotem zarejestrowana w ramach programu „Historia Mówiona” Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”, Lublin 17.04.2009.
  7. Wróć do odniesienia http://cojestgrane.pl/polska/lubelskie/lublin/wydarzenie/9yq/koncert-charytatywny-dla-reni-renaty-dziedzic-rzepeckiej/bylo [dostęp: 25.10.2013].

Powiązane artykuły

Zdjęcia

Wideo

Inne materiały

Słowa kluczowe