Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Organy w kościele św. Ducha w Lublinie

Kościół św. Ducha został wybudowany przez mieszczan lubelskich w latach 1419–1421. Dwukrotne pożary (w 1602 i 1733 roku) sprawiły, że zmieniono bryłę świątyni, od tzw. renesansu lubelskiego do stylu barokowego.

 

Spis treści

[RozwińZwiń]

Pod koniec XV wieku w kościele wykonawcami muzyki byli: organista, kantor i dwóch chłopców do śpiewu.

W końcu XVII wieku była tu stała kapela, działająca dzięki licznym fundacjom.
W latach 1732–1788 kapelistami byli: Antoni Dulski, Józef Domański, Kulczycki, Siwierski, Lenartowicz, Wojciech Domański, Andrzej Sikorski, Jędrzej Prokopowicz, Dominik Łukaszewski, Franciszek Jasiński, Mateusz Stankiewicz.

Dyspozycja organów z roku 1860Bezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Manuał C-c Pedał C-a
vox amabilis 8 ' salicionał 8 '
oktawa major 4 ' violonae 8 '
kwinta 2 1/3 ' bordunbas 16 '
mixtura ?
salicionał 8 '
flauto major 8 '
oktawa 4 '
superoktawa 1 '
principal 4 '

Wystrój zewnętrznyBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Prospekt jednostronny, symetryczny, dwuczęściowy. Pozytyw dolny trójsekcyjny. Fronton szaf modelowany wklęsłowypukle. Ornamentyka jest akantowo-wstęgowa.

Organiści (wybrane osoby, głównie z XVIII wieku i początku XIX wieku)

Szymon Poziomkiewicz,
Błażej Zielonkowski,
Michał Rudnicki z Podola,
Józef Paszkowski.











LiteraturaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Opracowano na podstawie: Ludwik Gawroński, Muzyka religijna w Lublinie w latach 1574–1794, Lublin 1996.

Powiązane artykuły

Powiązane wydarzenia

Zdjęcia

Słowa kluczowe