Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Międzynarodowy Przegląd Teatrów Studenckich „Pleśń z oczu”

Międzynarodowy Przegląd Teatrów Studenckich „Pleśń z oczu” – najmłodszy, ale największy festiwal teatrów akademickich w Lublinie – został powołany w 2010 roku. Jego oficjalnym organizatorem jest Fundacja Otwarty Dialog, a personalnie za koordynację działań odpowiada Karol Grabiec.

 

Spis treści

[RozwińZwiń]

Idea festiwaluBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

W dwu pierwszych edycjach, które odbyły się w maju 2010 i 2011 roku, „Pleśń z oczu” stanowiła część trwającej cały miesiąc Wiosny Teatralnej, którą rozpoczynał trzydniowy Collage Lubelskich Teatrów Studenckich. W trzecim roku imprezy działania sceniczne zostały wyodrębnione z programu Wiosny Teatralnej poprzez przeniesienie ich na październik.

Nazwa własna przeglądu została zaczerpnięta z wiersza C.K. Norwida Serca zemdlałe ocucą – pleśń z oczu zgarną narody.
Ideą festiwalu – jak deklarują organizatorzy na swojej stronie internetowej – „jest konfrontacja najaktywniejszych środowisk teatralnych z Polski i z zagranicy w celu nawiązania międzykulturowego dialogu na rzecz wskrzeszenia pierwotnego rozumienia kultury studenckiej, kiedy to uczelnia była tyglem, w którym mieszały się i ścierały różne koncepcje światopoglądowe, artystyczne, w tym również koncepcje teatralne. Poprzez ukazanie różnorodności pragniemy ukazać ogromny potencjał Teatru jako środka wyrazu ekspresji zewnętrznej, poszukiwania tożsamości czy nawet aktualnego komentarza politycznego”1.

Program festiwaluBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Festiwal ciągle jeszcze doskonali swoją formułę. I tak „Dwie pierwsze edycje festiwalu ujawniły potrzebę wymiany idei i łączenia poszczególnych form teatralnych, dlatego w tym roku zaprosiliśmy do Lublina studentów szkół teatralnych, a także przedstawicieli teatrów nieinstytucjonalnych w celu kontynuowania tego procesu”2. Toteż na program trzeciej edycji, odbywający się pod hasłem „reakcje”, oprócz występów scenicznych gości z Czech, Węgier, Słowacji i Polski, składały się warsztaty teatralne, koncerty, prezentacje filmów, spotkania autorskie.

Festiwal nie wykorzystał dla prezentacji swojego programu żadnego z uniwersyteckich obiektów, natomiast miejscem dla swoich działań uczynił Dom Kultury Kolejarza, Klub Batalionowy w Domu Żołnierza (dawniej GKO) – miejsca po Operetce Lubelskiej (później znanej jako Teatr Muzyczny).
Wstęp na wszystkie festiwalowe imprezy jest bezpłatny.

 

Opracowała Magdalena Jankowska
Redakcja: Monika Śliwińska

 

 

PrzypisyBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

1 Strona Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Pleśń z oczu”, [online:] http://www.plesn.art.pl/, [dostęp:] 18.06.2013.
2 Strona Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Pleśń z oczu”, [online:] http://www.plesn.art.pl/, [dostęp:] 18.06.2013.

 

 

LiteraturaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Fit A., Festiwal teatralny „Pleśń z oczu”, „Gazeta Wyborcza. Lublin”, 20.05.2011, nr 116.
Słowik J., „Pleśń z oczu”. Ruszył lubelski festiwal teatralny, „Kurier Lubelski”, 11.10.2012.