Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Festiwal Kullages

Festiwal studencki powstały z inicjatywy Rady Uczelnianej Zrzeszenia Studentów Polskich przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W ramach Kullages odbywały się spotkania, warsztaty, dyskusje, koncerty.

Kullages 1988 w Lublinie
Kullages 1988 w Lublinie (Autor: Wójtowicz, Mieczysław)

Spis treści

[RozwińZwiń]

O festiwaluBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Festiwal Kullages powstał jako Uczelniany Przegląd Zespołów Artystycznych KUL w 1971 roku. W ramach Kullages odbywały się spotkania, warsztaty, dyskusje, koncerty.

Kullages to było coś kapitalnego. To były koncerty, występy teatrów, [między innymi teatr Leszka] Mądzika. To takie juwenalia, tylko skupione na dziedzińcu [KUL-u].

Marek Tischner

Festiwal wpisywał się w kalendarz studenckich wydarzeń w Lublinie:

Kultura studencka – Aleksander Szpecht – fragment relacji świadka historii [AUDIO]

Pierwsza edycja festiwalu studenckiego Kullages odbyła się na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w 1971 roku. 

Rok później, 12–14 maja 1972 roku, odbył się drugi Uczelniany Przegląd Zespołów Artystycznych KUL. Inicjatorem wydarzenia była Rada Uczelniana Zrzeszenia Studentów Polskich przy KUL. Festiwal odbywał się pod patronatem księdza rektora M.A. Krąpca. Oficjalne otwarcie Kullages poprzedził wernisaż wystawy grupy plastycznej Inops oraz wystawy dorobku studenckich kół naukowych działających na uczelni. Podczas otwarcia przeglądu przemawiał prorektor KUL doc. dr Stefan Sawicki, który podkreślał, że w działalności każdego uniwersytetu – obok naukowej – jego drugim nurtem jest życie społeczności uniwersyteckiej, do którego dużym i cennym wkładem jest Przegląd Zespołów Artystycznych. Podczas Przeglądu miała miejsce dyskusja o kulturze studenckiej. W godzinach wieczornych odbył się koncert chórów, a dzień zakończył spektakl Leszka Mądzika Wieczerza, recital studentki historii sztuki KUL Elżbiety Wojnowskiej, Teatr Akademicki Grupa Ubodzy zaprezentował montaż poetycki, a także sztukę Człowiek człowiekowi. W czasie trwania przeglądu odbywały się imprezy towarzyszące w klubie Kuluary, gdzie wystąpił między innymi Kazimierz Grześkowiak.
1.

Jednym z organizatorów Kullages był Marek Gacka:


Będąc na KUL-u, organizowaliśmy imprezy, wszelkie Kullages takie kulturalne, to było na naszej głowie, czyli świętej pamięci Wojtek Łyżwa, Andrzej Pierzchała, dziennikarz Polskiego Radia Zielona Góra teraz, Tefelski, fantastyczna postać, no i Marek Gacka i nieśmiertelny ksiądz profesor Krąpiec, który mówił, że kiedyś z nami zrobi porządek.

Marek Gacka

Z każdą kolejną edycją festiwal cieszył się coraz większą popularnością w środowisku studenckim, a wśród organizatorów kolejnych edycji znalazł się także Janusz Krupski

Janusz [funkcjonował] jako szef skonfederowanych stowarzyszeń akademickich i kół naukowych [Komisja Porozumiewawcza Kół Naukowych i Stowarzyszeń Akademickich KUL], bo na miejsce SZSP to zostało powołane i był pierwszym przewodniczącym. Jak gdyby wizytówką działań tego stowarzyszenia, które reprezentowało studentów KUL-u, było zorganizowanie Kulażu, czyli Wiosny Kulturalnej, gdzie ci wszyscy dziwni ludzie, hippisi, różni tacy outsiderzy wzięli udział w tym i przyjechali z Polski. Janusz w to siłą rzeczy musiał się wciągnąć. Przecież zorganizowany był taki [bal] – który w opowieściach urósł do rangi nie wiadomo jakiego balu studenckiego – na zakończenie tej Wiosny Kulturalnej, Kulażu. To był siedemdziesiąty czwarty rok [...]. Później były kolejne i Janusz bardzo się w to wciągnął, bo brał udział w tej zabawie, oczywiście jako organizator, ale jednocześnie uczestnik.

Maciej Sobieraj

ArtyściBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

W festiwalu Kullages brali udział znani artyści:


[...] na Kullages ściągnęliśmy rewelacyjny Salon Niezależnych, gdzie poznałem [Jacka] Kleyffa, [Janusza] Weissa. Nasi sąsiedzi, studenci z UMCS-u, otwierali szeroko oczy, gdy patrzyli, co się dzieje. Ściągnęliśmy ludzi, którzy wywodzili się z Wydziału Historii Sztuki KUL, jak [Piotr] Szczepanik i [Elżbieta] Wojnowska, czy [Kazimierz] Grześkowiak [po filozofii]. Byli to naprawdę muzycznie utalentowani ludzie. Kiedy robiliśmy Kullages, okazało się, że jest bardzo dużo ludzi utalentowanych, których ściągaliśmy z zewnątrz, lecz także robiliśmy to własnymi siłami. Oczywiście to nie była polityka, ale funkcjonowaliśmy także w tym wymiarze samorządu studenckiego. 

Bogdan Borusewicz

 

Kullages, czyli cały ten pomysł, który był, żeby propagować ludzi kultury, szczególnie wyrosłych w korzeniach KUL-u, czyli fajni ludzie – i Szczepanik, i Wojnowska, Anka Kowalska, Joasia Szczęsna, to wszystko środowisko kulowskie, więc te spotkania były przecudowne czy zabawy, dyskoteki. No, po prostu się działo, jednocześnie wtedy był taki niesamowity prestiż dla obcych, żeby wystąpić na KUL-u. Na dyskotekę, żeby przyjść, to płacili z innych uczelni, to to była wojna, żeby się dostać na dyskotekę.

Marek Gacka

Środowisko Kullages to był swoisty świat, fascynujące środowisko i to ja bym powiedział, że to było prawdziwe święto doroczne studentów KUL-u i kultury studentów, dlatego że myśmy nie zapraszali albo prawie nie zapraszali ludzi z zewnątrz ze spektaklami lub koncertami muzycznymi, z dwóch powodów, nie że byliśmy tacy święci, że my tylko swoimi siłami wszystko załatwimy.

Roman Doktór

W programie edycji z 1978 roku, która odbyła się od 12 do 14 maja, znalazło się między innymi spotkanie z Agnieszką Osiecka i Andrzejem Borkowskim, wystąpiła między innymi orkiestra Teatru 8 Dnia, a także Jacek Kleyff. Spotkaniom i koncertom towarzyszyły projekcie filmów: Na wylot, Akcja pod Arsenałem oraz krótkometrażowych filmów Krzysztofa Kieślowskiego, a także spotkania z reżyserami tych filmów2.

Podczas edycji festiwalu z 1988 odbyło się spotkanie ze Zbigniewem Brzezińskim:

 

PrzypisyBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  1. Wróć do odniesienia https://scenaplastyczna.pl/wp-content/uploads/2021/11/SPKUL-1972-_Czesc5.pdf, [dostęp: 27.04.2022].
  2. Wróć do odniesienia Kullages 78, „Kurier Lubelski”, R. 22, nr 107 (13–14 maja 1978), [dostęp: 3.05.2022].

Powiązane artykuły

Zdjęcia

Historie mówione