Archiwum Władysława Panasa – spis nr 3. Lubliniana
Spis nr 3. Lubliniana
Spis treści
[Zwiń]Lublin żydowski
Teksty prof. W. Panasa
„Pismo i rana”
sygn. 3/1 (teczka): Panas W., „Pismo i rana” (maszynopis tekstów rozdziałów plus 2 wersje rękopiśmienne spisu treści):
- „Wstęp do tematu Żydzi w literaturze polskiej”, k. 1–27,
- „Sacer: święty przeklęty. Obraz judaizmu w literaturze polskiej II poł. XIX w.” , k. 28–61,
- „W sercu chiazmu”, k. 62–76,
- „Pismo i rana”, k. 77–94,
- „Zamach pióra”, k. 95–110,
- „Zagłada od zagłady. Szoah w literaturze polskiej”, k. 111–137,
- ‘Topika judajska w literaturze polskiej XX w.”, k. 138–163.
sygn. 3/2 (teczka): Panas W., „Pismo i rana”:
- rękopisy i próbki tekstów do „Pismo i rana”, k. 1–159.
sygn. 3/3 (teczka): „Pismo i rana” – notatki i materiały do tekstu:
- Panas W., „Pismo i rana” – notatki i materiały do tekstów wokół, k. 1–183,
- Adamiec Marek, „Literatura i rana”, Twórczość 3 (1998), s. 113–116 (recenzja książki W. Panasa, Pismo i rana. Szkice o problematyce żydowskiej w literaturze polskiej, DABAR, Lublin 1996, k. 184–187.
Kultura żydowska
sygn. 3/4 (teczka): Panas W., „Sacer: święty przeklęty. Obraz judaizmu w literaturze polskiej w drugiej połowie XIX w.”
- nadbitka brak opisu bibliograficznego (7 egzemplarzy).
sygn. 3/5 (teczka): Panas W., „Sacrum żydowskie w literaturze polskiej drugiej połowie XIX w.”
- wystąpienie na roboczej konferencji „Nurt religijny w literaturze pozytywizmu i Młodej Polski”, 27 IX b. r.:
- program konferencji, k. 1–2,
- prezentacja studium – maszynopis (k. 3–4) i rękopis referatu (k. 5–6),
- notatki do wystąpienia i do tekstu artykułu, k. 7–37.
sygn. 3/6 (teczka): Panas W., „Sacrum żydowskie w prozie polskiej”
- rękopis tekstu, k. 1–15.
sygn. 3/7 (teczka): Panas W., „Literatura polsko-żydowska i żydowsko-polska (1918–1939)”:
- maszynopis artykułu, k. 1–15,
- streszczenie w j. angielskim, k. 16,
- artykuł prasowy [w:] Tygodnik Literacki z 21.04.1991, k. 17–19.
sygn. 3/8 (teczka): Panas W., Materiały do tematu literatura polsko-żydowska:
- materiały rękopiśmienne i próbki tekstów, k. 1–254.
sygn. 3/9 (teczka):
- Panas W., Fragmenty i materiały do nieskończonej pracy O polskim dyskursie antysemickim, k. 1–74.
sygn. 3/10 (teczka): Panas W., Kultura żydowska:
- materiały i notatki rękopiśmienne prof. W. Panasa dot. kultury żydowskiej, k. 1–78.
sygn. 3/11 (teczka): Panas W., „Widzący z Lublina”
- rękopis tekstu, k. 1–13.
Kabalistyka
sygn. 3/12 (teczka): Panas W., „Teksty prof. dotyczące kabalistyki”:
- kabalistyka w literaturze polskiej i jej przedstawiciele – luźne notatki, k. 1–13.
sygn. 3/13 (teczka): Panas W., Oko Cadyka:
- rękopis eseju, k. 1–25,
- maszynopis tekstu, k. 26–50,
- tekst komputerowy (przygotowany do druku) – wydawnictwo Krupski i S-ka, k. 51–74,
- cykl artykułów drukowanych w „Gazecie Wyborczej” od 4 września do 14 listopada 2004 r. (brak części 7 i 8), wycinki prasowe, k. 75–81,
- recenzje książki – wycinek prasowy – cytat z listu Swietłany Kuzniecowej, która tłumaczyła Oko Cadyka na j. rosyjski, k. 82,
- wydruk z 2.01.2005 r. ze strony www.kurierlubelski.pl – informacja na temat wydarzeń kulturalnych za 2004 r. w Lublinie, w maju informacja o promocji książki Oko Cadyka, k. 83–84,
- nominacja Oka Cadyka dokonana przez T. Dras na książkę roku, k. 85–86,
- materiały rękopiśmienne do tekstu, k. 87.
sygn. 3/14 (teczka): Panas W., Jeździec niebieski:
- luźne notatki i próbki tekstów prof. W. Panasa, k. 1–91,
- rękopisy serii 7 artykułów dot. Jeźdźca niebieskiego, k. 92–123 (brak artykułu nr 1–3),
- cykl 7 artykułów drukowanych w piśmie „Na Przykład” w latach 1998–2001 (kserokopie), k. 124–137.
sygn. 3/15 (teczka): Panas W., Daas:
- luźne notatki i próbki tekstów, k. 1–74,
- rękopis artykułów Daas, cykl 8 artykułów (brak 1–3), k. 75–105,
- cykl 8 artykułów drukowanych w piśmie „Na Przykład” w latach 1998–2001 (brak artykułu 8) – kserokopie, k. 106–119.
sygn. 3/16 (teczka): Panas W., Brama:
- rękopis tekstu, k. 1–16,
- tekst komputerowy, k. 17–23.
sygn. 3/17 (teczka): Panas W., Wariacje na temat tytułów 4 szkiców:
- Brama, Oko Cadyka, Daas, Jeździec niebieski (notatki własne) oraz rękopisy i materiały do artykułów 2002 r., k. 57.
Inne
sygn. 3/18 (teczka): Hasło „Fuks”:
- Anna Brodzka do Władysława Panasa w sprawie wskazówek do hasła M. Fuksa w „Słowniku Literatury Polskiej XX w.” (12.12.1987), k. 1,
- W. Panas do Anny Brodzkiej, korespondencja dot. hasła M. Fuksa, w „Słowniku literatury polskiej XX w.” redagowanego przez Annę Sobolewską (6 I 1988) dot. wskazówek do hasła, k. 2–8.
sygn. 3/19 (teczka): Artykuły prasowe (teksty obce) dotyczące Lublina żydowskiego:
- Celan Paul, Mandrola – wiersz z dedykacją dla prof. W. Panasa, k. 1,
- Derecki Mirosław, Czy pozostała tylko Tora?, cykl artykułów Zaginiony księgozbiór Jesziwy, „Gazeta w Lublinie”, 9 VI 1995, k. 2,
- Dras Teresa, O eseju Władysława Panasa pt. Oko Cadyka, „Kurier Lubelski” 17 VIII 2001, k. 3,
- Gawarecki Henryk, folder reklamowy Starego Miasta związany z wystawą fotogramów autorstwa Stefana Kiełszni. W spisie prac prezentowanych na wystawie pod nr 24 znajdował się fotogram ulicy Szerokiej 28 (obok adnotacja odręczna W. Panasa, że to dom Widzącego z Lublina), k. 4–9,
- Kuwałek Robert, Ulica Szeroka, [w:] „Miejska Gazeta Powszechna” 1992, nr 21–22, k. 10,
- Nygren Ewa, Jakub Izachak Horowitz .Widzący z Lublina. Walka między dobrem a złem, rękopis pracy studentki z 1992 r., k. 11–26,
- Hahn Wiktor, Lublin w twórczości Józefa Ignacego Kraszewskiego, Lublin 1925, (kserokopia fragmentu). Na odwrocie odręczne notatki prof. W. Panasa dot. powieści J.I. Kraszewskiego Maleparta, k. 27–31,
- O poetach, mędrcach, artystach. Żydowski Lublin w Teatrze NN, „Gazeta w Lublinie” 19 XII 1994, k. 32,
- Samocki L., Włodawa. Synagoga, drukowany informator turystyczny, k. 33,
- Szlosarek Artur, fragmenty tekstów Weltera Benjamina (m.in.: Notatnik pierwszy i drugi), tekst komputerowy, k. 34–45,
- Franz Kafka, Aforyzmy i teksty, tekst komputerowy, k. 46–51.
sygn. 3/20 (teczka): Meises Mateusz, Polacy – chrześcijanie pochodzenia żydowskiego, 2 t., Warszawa 1938 (kserokopia).
sygn. 3/21 (teczka): Elementy zdobnicze Księgi Zohar:
- (skany z wydania lubelskiego Księgi Zohar z 1963 r.) – k. 16.
Lublin chrześcijański
Refleksje prof. W. Panasa
sygn. 3/22 (teczka): Panas W., Refleksje na temat Lublina chrześcijańskiego:
W. Panas, Lublin jest księgą:
- tekst komputerowy tekstu wysłuchanego przez W. Sulisza, k. 1–3,
- kserokopia artykułu prasowego, [w:] Na przykład, bd, s.8–9, k. 4–6,
W. Panas, Lublin jak wiersz:
- tekst komputerowy refleksji wysłuchanej przez Małgorzatę Bielecką-Hołdę, k. 2,
- kserokopia artykułu prasowego, [w:] „Gazeta Wyborcza”, 1 III 1997, k. 1.
Teksty obce
sygn. 3/23 (teczka): Lublin chrześcijański – teksty obce:
- Döblin Alfred, Podróż po Polsce, Lublin, bm, bd – tekst komputerowy i kserokopia fragmentu powieści, k. 1–11,
- Epopeja Döblina o Indianach – być może to recenzja książki Alfreda Döblina Podróż do krainy wiecznego życia (kserokopia fragmentu, s.465–468), k. 12–14,
- Niedbał Adam, Święta Brygida w potrzebie, „Gazeta Wyborcza”, bd, k. 15,
- Nowak Bernard, Walenty z Lublina, „Gazeta Wyborcza”, bd, k. 16,
- Sulisz Waldemar, Całun lubelski, „Dziennik Wschodni”, 18 IV 2003, k. 17.