Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Wystawa "Niemiecka Fotografia Artystyczna na przełomie XIX i XX wieku"

Od 29 kwietnia do 31 maja 1997 roku w Galerii Teatru NN miała miejsce wystawa "Niemiecka Fotografia Artystyczna na przełomie XIX i XX wieku".
Ekspozycja została udostępniona przez Instytut Stosunków MIedzynarodowych w Stuttgarcie, dzięki uprzejmości Instytutu Goethego w Warszawie.
 

Wystawa "Niemiecka Fotografia Artystyczna na przełomie XIX i XX wieku" prezentowała blisko 60 czarno-białych fotografii z czasu około 1900 roku.

Na zdjęciach można obejrzeć ludzi z epoki: portrety indywidualne, zbiorowe, w różnych pozach, w różnym otoczeniu; akty, sceny rodzajowe; pejzaże miejskie i wiejskie; martwe natury. Uderza niezwykła malarskość i nastrój tych zdjęć, czerpiących motywy, pozy, środki plastyczne z malarstwa secesyjnego. Preferowana w nich technika gumy, pozwalająca na osiąganie nadzwyczaj miękkich, malarskich efektów, rozmytych konturów, eksponowania ziarna papieru stanowiła wymarzoną technikę dla ówczesnych fotografów
(...)
Ekspozycja przenosi widza w czasy sprzed pierwszej wojny światowej, wraz z którą nastąpił upadek nie tylko przestarzałych koncepcji społecznych lecz także koniec ery fotografii artystycznej. Obrazy prezentowane na wystawie ułożone są w kolejności chronologicznej, w celu zilustrowania rozwoju stylistycznego fotografii artystycznej. Ekspozycję otwiera portret rybaków Vienna de Limas "Nach der Natur" z 1890 roku. Dalej prezentowano fotograficzne "obrazy ścienne" zrobione na wzór malowideł, które reprezentują okres pełnego rozkwitu fotografii artystycznej, kiedy to preferowano metodę kolorowej fleksografii. Dwie ostatnie pozycje wystawy to prace Heinricha Schmidta, które postały dopiero po I wojnie światowej, w 1919 roku.