Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Wystawa afiszy typograficzno-kaligraficznych Oleksija Chekala

Wystawa afiszy typograficzno-kaligraficznych Oleksija Chekala
Wystawa afiszy typograficzno-kaligraficznych Oleksija Chekala (Autor: Magiera, Alicja)

3 lutego w Domu Słów odbył się wernisaż wystawy kaligrafii i typografii Oleksia Chekala – Typograficzna elegia albo nonsens wers i inna plątanina.

Wernisaż: 3 lutego 2017 godz. 17.00
Dom Słów, Lublin, ul. Żmigród 1/Królewska 17
Wystawa dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 10.00–17.00
Wstęp wolny

Izba Drukarstwa Domu Słów i Ośrodek Brama Grodzka – Teatr NN serdecznie zapraszają na wystawę kaligrafii i typografii Oleksia ChekalaTypograficzna elegia albo nonsens wers i inna plątanina.

Absurd, plątanina, nonsens, gra słów – nie tylko wywołują uśmiech, ale także sprawiają, że świat stał się bardziej żywy. Oleksii Chekal w wystawie „Typograficzna elegia albo nonsens wers i inna plątanina” zebrał ulubionych poetów z różnych krajów, którzy tworzyli niezwykłe zestawienia liter i słów: Edward Lear, Jonathan Swift, Lewis Carroll, Samuel Beckett, Geo Szkurupij, Mychajło Semenko, Daniil Harms, Aleksander Wwiedienski, Wielimir Chlebnikow, Tristan Tzara, Hans Arp, Tadeusz Peiper i inni. Ich wersy nie zawsze są czystą zabawą językową, często są wielowarstwowe i każdy może je zobaczyć w innym sensie.

W przygotowanych na wystawę afiszach za pomocą typografii i kaligrafii Oleksii podejmuje kontynuację eksperymentów dadaistów, absurdystów, futurystów i OBERIU (Stowarzyszenie Sztuki Realnej). Jest to bardzo ciekawa mieszanina starych technik (druku typograficznego, kaligrafii) i współczesnej postmodernistycznej myśli.

Afisze powstawały w drukarni typograficznej Izby Drukarstwa od czerwca 2016 roku do lutego 2017.

У одному старому фільмі, якось барон фон Мюнхгаузен сказав, що «найдурніші речі в світі зроблені з найбільш розумним виразом обличчя.»

Абсурд, плутанина, нонсенс, каламбур - не тільки викликають посмішку, але й роблять світ яскравішим. Олексій Чекаль у виставці «Друкарська елегія або нонсенс-вірші та інша плутанина» зібрав улюблених поетів з різних країн, які чудово плутали літери та слова: Едвард Лір, Джонатан Свіфт, Льюїс Керролл, Семюел Беккет, Ґео Шкурупій, Михайль Семенко, Даниїл Хармс, Олександр Введенський, Велимир Хлєбніков, Трістан Тзара, Ханс Арп, Тадеуш Пейпер та інші. Ці твори багатошарові і кожен може побачити в них свій сенс.

У підготовлених до виставки плакатах з допомогою друкарні Dom Słów – Izba Drukarstwa та завдяки каліграфії, Олексій продовжує експерименти дадаїстів, абсурдістів, футуристів і ОБЕРІУтів. Це дуже цікава дизайнерська суміш старих методів (високий друк, каліграфія) і сучасної постмодерної думки.

Zapisz

Media o wydarzeniuBezpośredni odnośnik do tego akapitu

dziennikwschodni.pl – Wystawa Oleksija Chekala w Domu Słów

tvstudent.pl – Wernisaż wystawy afiszy typograficzno-kaligraficznych Oleksija Chekala

wherevent.com – Wystawa afiszy typograficzno-kaligraficznych Oleksija Chekala

cojestgrane24.wyborcza.pl – Wystawa kaligrafii i typografii Oleksia Chekala

Powiązane wydarzenia

Zdjęcia

Inne materiały

Kategorie

Słowa kluczowe