70. urodziny Władysława Panasa
Punktem kulminacyjnym spotkania była prezentacja książki "Magiczne miasto. Szkice i fragmenty lubelskie", w której znalazły się wszystkie lubelskie teksty Władysława Panasa. Książka ta, będąca rodzajem subiektywnego przewodnika po historii Lublina, została wydana jako pierwszy z serii “Przewodników Teatru NN”.
Program wydarzenia:
- wykład Wiktorii Durkalewicz z Uniwersytetu Pedagogicznego w Drohobyczu pt. “Panas jako semiotyk”,
- prezentacja książki Wiktorii Durkalewicz pt. "Antologia polskiej semiotyki kultury", (pod red. naukową Andrzeja Tyszczyka). Prezentację poprowadzi prof. Anna Woźniak. Książka została sfinansowana przez Instytut Europy Środkowo-Wschodniej i wydana na Ukrainie,
- prezentacja książki Władysława Panasa pt. “Magiczne miasto. Szkice i fragmenty lubelskie”, wydanej przez Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN" w ramach Wielkiego Jubileuszu 700-lecia Miasta Lublina.
Ja mam specjalną sprawę z Lublinem i to, co chcę o tym mieście powiedzieć (przede wszystkim sobie chyba), to powstaje w książce, którą piszę. I mam nadzieję, że się skończy w jakimś momencie moja droga. Ta specjalna sprawa polega na tym, że jest to droga kogoś, kto tu nie znalazł się ani z wyboru, ani z przypadku, a z przymusu, na zesłaniu, na takiej Syberii. Jest to droga od nienawiści do czegoś, co jest podobne do miłości. (fragm. książki)
Władysław Panas (1947–2005) był profesorem na KUL-u gdzie kierował Katedrą Teorii Literatury. Zajmował się m. in. kulturą i sztuką pogranicza uważając, że najciekawsze zjawiska i procesy kulturotwórcze zachodzą właśnie tam. Stąd jego zainteresowanie prawosławiem, teologią ikony, obecnością tematów żydowskich w polskiej literaturze czy też osobą Jakuba Franka który ogłosił się Mesjaszem. W sposób szczególny od samego początku drogi naukowej ważna była dla niego twórczość Brunona Schulza a w latach późniejszych Józefa Czechowicza. Niektóre z nich odnosiły się też do Lublina jako miejsca gdzie spotkały się i przenikały dwie kultury: polska i żydowska. Jego teksty wychodziły poza utarty schemat publikacji naukowych będąc często bliższe literaturze eseistycznej.
Temperament Panasa nie pozwalał mu na zamknięcie się w sztywnym gorsecie uczonego stąd jego zaangażowanie w lubelską kulturę. Jednym z ważnych lubelskich miejsc stała się dla niego Brama Grodzka – siedziba Teatru NN, z którym związany był od samego początku jego powstania w roku 1990. Był też (w tekście „Brama”) twórcą mitologii Bramy Grodzkiej. Była ona dla niego miejscem symbolicznego spotkania Miasta Żydowskiego i Miasta Chrześcijańskiego. Współtworzył wiele projektów Teatru NN (od 1998 r. Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN). Tu wygłaszał referaty, brał udział w sesjach, dyskusjach i spotkaniach. Był naszym przyjacielem.
Władysław Panas stworzył swą własną, opowieść o mistycznym, wielokulturowym Lublinie. Znalazło to swój wyraz w filmie Nataszy Ziółkowskiej z roku 2001 „Magiczne miasto”. Po jego śmierci w roku 2005 schody prowadzące z placu św. Michała na Podwale (w kierunku Bramy Grodzkiej) zostały nazwane „Zaułkiem Władysława Panasa”. Było to jego ulubione miejsce. To właśnie nieistniejący kościół św. Michała i Bramę przywoływał wielokrotnie w swoich tekstach. Jest stąd również bardzo blisko do kawiarni Szeroka 28, miejsca, w którym trwały niekończące się rozmowy z Profesorem o poezji, teatrze, Lublinie.
Media o wydarzeniu
"Magiczne miasto" profesora Panasa. Dziś w Teatrze NN prezentacja wyjątkowego przewodnik
70. rocznica urodzin Profesora Władysława Panasa
70. urodziny Władysława Panasa