Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Opowieści z Bramy – audycje internetowe (4)

Opowieści z Bramy – audycje internetowe (4)

Audycje internetowe „Opowieści z Bramy” to pomysł stworzenia na stronach internetowych Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” miejsca do rozmowy i spotkania z naszym odbiorcą, widzem, użytkownikiem. W nazwie projektu odwołujemy się do fundamentalnego pojęcia jakim jest „opowieść”. W naszych opowieściach interesują nas przede wszystkim mikronarracje – opowieści o jednostkowych doświadczeniach. Powstają z nich opowieści, które mapują ważne tematy i dehomogenizują czas. Hybrydowość tych opowieści przejawia się w rodzaju technologii jaka jest w nich wykorzystana w celu połączenia słowa i obrazu, tekstu, dźwięku i zapisu wideo.

Tworząc audycje internetowe chcemy stworzyć rodzaj mapy dla naszych odbiorców prowadzącej po naszych cyfrowych zasobach. „Opowieści z Bramy” to rodzaj wielogłosowego, multimedialnego spektaklu, którego twórcy staną się aktorami / opowiadaczami, a zaproszeni goście wspólnie z nami będą tą mapę nakreślać.

 

Czytaj więcej

Listy do Henia. Dzień Pamięci o Holokauście i Przeciwdziałaniu Zbrodniom przeciwko Ludzkości

Listy do Henia. Dzień Pamięci o Holokauście i Przeciwdziałaniu Zbrodniom przeciwko Ludzkości

Dzień Pamięci o Holokauście i przeciwdziałaniu zbrodniom przeciwko ludzkości został ustanowiony w 2004 r. i jest obchodzony w rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim.

W 2005 r. Ośrodek Brama Grodzka –  Teatr NN zainicjował projekt Listy do Henia. Jednym z jego elementów jest wysyłanie przez młodzież listów do żydowskiego chłopca Henia Żytomirskiego, który prawdopodobnie zginął w listopadzie 1942 r. w komorze gazowej na Majdanku.

Czytaj więcej

Brama Talks: Henio–A Story In Letters

Brama Talks: Henio–A Story In Letters

This year Yom HaShoah, or Holocaust Remembrance Day falls on April 8th. On this special day, we invite you to Brama Talks when our guest will be a Lubliner from Israel, Neta Żytomirska–Avidar who will share the story of her cousin, Henio Żytomirski, a boy who perished in the Shoah. Neta will be followed by Dominika Majuk who will speak about the educational activities that Brama Grodzka carries out based on Henio’s story.

Czytaj więcej

Marsz Pamięci. Rocznica likwidacji ochronki żydowskiej

Marsz Pamięci. Rocznica likwidacji ochronki żydowskiej

W czasie likwidacji getta na Podzamczu, w marcu 1942 roku, policja niemiecka wywiozła około sto dzieci z żydowskiej ochronki przy ul. Grodzkiej 11 samochodami ciężarowymi na teren nieczynnej kopalni piasku (obecnie dzielnica Tatary) i tam je zamordowała. Zginęły wtedy także trzy opiekunki: Anna Taubenfeld, Chana Kuperberg i panna Rechtman, które nie chciały opuścić dzieci.

Czytaj więcej

Brama Talks: Lublin Ghettos - History, Topography, and Commemoration

Brama Talks: Lublin Ghettos - History, Topography, and Commemoration

The liquidation of the Lublin ghetto began on March 16, 1942. To commemorate this tragic event, this month's Brama Talks will be dedicated to the subject of the Lublin ghettos. Please join us on Thursday, March 18, 2021, for Brama Talks when our main guest will be Krzysztof Banach, who will speak on the history and topography of the Lublin ghettos. Krzysztof will be followed by Agata Radkowska-Parka who will share some of the ways Brama Grodzka has preserved the memory of the Lublin ghettos.

Czytaj więcej

Czytanie Czechowicza (15.3.2021)

Czytanie Czechowicza (15.3.2021)

15 marca, jak co roku od 20 lat przygotowujemy w Ośrodku Brama Grodzka - Teatr NN urodziny Józefa Czechowicza. Tego dnia mieszkańcy Lublina uczestniczą w specjalnym wydarzeniu, podczas którego zaproszeni przez nas wyjątkowi lublinianie czytają Poemat o Mieście Lublinie. Przypadająca w tym roku 20. rocznica Czytania Czechowicza skłania nas do przyjrzenia się nie tylko Poecie i Poematowi, ale także do przypomnienia dotychczasowych uczestników tego wydarzenia, tym bardziej, że wielu z nich już nie ma wśród nas.

Początek transmisji o godzinie 17:00.

 

Czytaj więcej

Opowieści z Bramy – audycje internetowe (3)

Opowieści z Bramy – audycje internetowe (3)

Audycje internetowe „Opowieści z Bramy” to pomysł stworzenia na stronach internetowych Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” miejsca do rozmowy i spotkania z naszym odbiorcą, widzem, użytkownikiem. W nazwie projektu odwołujemy się do fundamentalnego pojęcia jakim jest „opowieść”. W naszych opowieściach interesują nas przede wszystkim mikronarracje – opowieści o jednostkowych doświadczeniach. Powstają z nich opowieści, które mapują ważne tematy i dehomogenizują czas. Hybrydowość tych opowieści przejawia się w rodzaju technologii jaka jest w nich wykorzystana w celu połączenia słowa i obrazu, tekstu, dźwięku i zapisu wideo.

Czytaj więcej

Opowieści z Bramy – audycje internetowe (2)

Opowieści z Bramy – audycje internetowe (2)

Audycje internetowe „Opowieści z Bramy” to pomysł stworzenia na stronach internetowych Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” miejsca do rozmowy i spotkania z naszym odbiorcą, widzem, użytkownikiem. W nazwie projektu odwołujemy się do fundamentalnego pojęcia jakim jest „opowieść”. W naszych opowieściach interesują nas przede wszystkim mikronarracje – opowieści o jednostkowych doświadczeniach. Powstają z nich opowieści, które mapują ważne tematy i dehomogenizują czas. Hybrydowość tych opowieści przejawia się w rodzaju technologii jaka jest w nich wykorzystana w celu połączenia słowa i obrazu, tekstu, dźwięku i zapisu wideo.

Czytaj więcej

Opowieści z Bramy – audycje internetowe

Opowieści z Bramy – audycje internetowe

Audycje internetowe „Opowieści z Bramy” to pomysł stworzenia na stronach internetowych Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” miejsca do rozmowy i spotkania z naszym odbiorcą, widzem, użytkownikiem. W nazwie projektu odwołujemy się do fundamentalnego pojęcia jakim jest „opowieść”. W naszych opowieściach interesują nas przede wszystkim mikronarracje – opowieści o jednostkowych doświadczeniach. Powstają z nich opowieści, które mapują ważne tematy i dehomogenizują czas. Hybrydowość tych opowieści przejawia się w rodzaju technologii jaka jest w nich wykorzystana w celu połączenia słowa i obrazu, tekstu, dźwięku i zapisu wideo.

Czytaj więcej

Opowieści z Bramy – audycje internetowe (1)

Opowieści z Bramy – audycje internetowe (1)

Audycje internetowe „Opowieści z Bramy” to pomysł stworzenia na stronach internetowych Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” miejsca do rozmowy i spotkania z naszym odbiorcą, widzem, użytkownikiem. W nazwie projektu odwołujemy się do fundamentalnego pojęcia jakim jest „opowieść”. W naszych opowieściach interesują nas przede wszystkim mikronarracje – opowieści o jednostkowych doświadczeniach. Powstają z nich opowieści, które mapują ważne tematy i dehomogenizują czas. Hybrydowość tych opowieści przejawia się w rodzaju technologii jaka jest w nich wykorzystana w celu połączenia słowa i obrazu, tekstu, dźwięku i zapisu wideo.

Czytaj więcej

Poza kadrem. Grzegorz Józefczuk, cz. 1

Poza kadrem. Grzegorz Józefczuk, cz. 1

W rozmowie "Poza Kadrem" Grzegorz Józefczuk opowiada m.in. o swoim zainteresowaniu sztuką fotografii i zdobywaniu fotograficznych umiejętności w czasach PRL. Przybliża okoliczności powstania ujęć ze strajków w lipcu 1980 roku i odpowiadał na pytanie, czym jest dla niego współczesna, powszechna fotografia i czego w niej brakuje. 

Czytaj więcej