Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

"Sztukmistrz z Lublina" – premiera spektaklu Teatru NN

Witold Dąbrowski "Sztukmistrz z Lublina"
Witold Dąbrowski w spektaklu "Sztukmistrz z Lublina", fot. Magdalena Krasuska

Spektakl przygotowany w Teatrze NN.

Wykonanie: Witold Dąbrowski.

Adaptacja i reżyseria: Tomasz Pietrasiewicz.

Premiera: 29 września 2010 roku.

Opis i recenzjeBezpośredni odnośnik do tego akapitu

18 kwietnia 1959 roku, w sobotę, ukazał się w nowojorskim „Forwerts” pierwszy odcinek powieści Izaaka Baszewisa Singera „Sztukmistrz z Lublina”. Autor uczynił jej bohaterem Jaszę Mazura, sztukmistrza pochodzącego z Lublina. Nie ulega wątpliwości, że po otrzymaniu przez I. B Singera w roku 1978 nagrody Nobla i przetłumaczeniu jego książki na kilkadziesiąt języków Jasza Mazur stał się najsłynniejszym Lublinianinem na świecie. To on jak nikt inny przyczynia się do budowania legendy Lublina.

Sztukmistrz z Lublina – adaptacja najsłynniejszej książki I. B. Singera. Adaptacja wyjątkowa, bo na jednego aktora, który podczas godzinnego spektaklu przedstawia historię Jaszy Mazura. Teatr bez scenografii, bez rekwizytów, bez muzyki, a jednak pełen postaci, dialogów, fabularnej akcji. Spektakl nie zwalnia z obowiązku przeczytania książki, raczej zachęca do tego wciągając w zawiłości życia bohatera, jego przemyśleń i konsekwencji podejmowanych decyzji.

Witold Dąbrowski