Chcemy w tej gazecie wskrzesić i pokazać „ducha wolności”, jaki panował w Lublinie przez ostatnich 100 lat. To dzięki niemu wielu młodych ludzi tu mieszkających „miało parę” i „ciśnienie” do angażowania się w ważne sprawy, ale też realizowania swoich marzeń i zmieniania świata.

 

Chcemy w tej gazecie wskrzesić i pokazać „ducha wolności”, jaki panował w Lublinie przez ostatnich 100 lat. To dzięki niemu wielu młodych ludzi tu mieszkających „miało parę” i „ciśnienie” do angażowania się w ważne sprawy, ale też realizowania swoich marzeń i zmieniania świata.

 

Teatr NN

Krakowskie Przedmieście [5] Widowiskowa promocja przed biurem„Elibor"

Mówiąc o samochodach Chevrolet w Lublinie zazwyczaj mamy na myśli fabrykę, której budowę na terenie dzielnicy Tatary rozpoczęto w 1938 roku, lecz nie ukończono przed wybuchem II wojny światowej.

Marcin Fedorowicz

 

Krakowskie Przedmieście [5] Widowiskowa promocja przed biurem„Elibor"
Samochody Chevrolet przed biurem „Elibor” przy Krakowskim Przedmieściu 41. Fotografia ze zbiorów Jolanty Kopczyńskiej

Fotografia pokazuje jednak, że związki Lublina z tą marką istniały znacznie wcześniej. Na zdjęciu widzimy samochody Chevrolet przed biurem „Elibor” przy Krakowskim Przedmieściu 41. Tak wyglądała promocja nowego, sześciocylindrowego modelu na ulicach Lublina. Jak wskazuje informacja na reklamie, zdjęcie powstało w 1929 roku.

Firma, której pełna nazwa brzmiała „Elibor Spółka Akcyjna Handlowo-Przemysłowa Ł. J. Borkowski”, powstała w Warszawie w 1880 roku. Według statutu zajmowała się „zakładaniem i prowadzeniem wszelkiego rodzaju zakładów przemysłowych metalurgicznych, mechanicznych, górniczych i innych oraz prowadzeniem handlu wszelkiego rodzaju produktami i towarami w jak najszerszym zakresie”. Od lat 20. XX w. ów „najszerszy zakres” dotyczył także „wszelkich artykułów technicznych i budowlanych, samochodów i części do tychże”. Fotografia pochodzi ze zbiorów Jolanty Kopczyńskiej, której ojciec, Zbigniew Kopczyński, pracował w lubelskim oddziale firmy „Elibor”.

Słowa kluczowe