W 1874 roku – dziesięć lat po utworzeniu zakładu przez Moritza, inżynier Mieczysław Wolski razem z ziemianinem z Sandomierskiego Mieczysławem Łabęckim założył Fabrykę Machin i Odlewnię Żelaza. Mieściła się ona w zabudowaniach przy ulicy Foksal 14–16. Jej specjalnością byłą produkcja kieratów, młocarni, sieczkarni i odlewów żeliwnych. Wyroby te szły na zamówienia do carskiej Rosji, a później do Rosji Radzieckiej.
Artykuły ze słowem kluczowym "Temat: Architektura i urbanistyka"
Obiekt stanowi przykład budownictwa przemysłowego z początku XX wieku. Położony jest na terenie przemysłowej dzielnicy miasta, kształtującej się już od końca XIX wieku. Nadal funkcjonuje zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem.
Fabryka powozów Stefana Gąsiorowskiego została założona w 1913 roku. Od 1930 roku dawne pomieszczenia produkcyjne stopniowo przekształcano w mieszkania i sklepy.
W 1909 roku wybudowano fabrykę „Carbo – Lumen” produkującą igły do lamp elektrycznych. Od 1918 roku do lat 80. XX wieku funkcjonowała tu wytwórnia wyrobów garbarskich.
Pod koniec XIX wieku w Królestwie Polskim pojawiło się duże zapotrzebowanie na materiały budowlane. Aby sprostać rosnącym zamówieniom i wykorzystać sytuację gospodarczą lubelscy ziemianie utworzyli towarzystwo udziałowe z kapitałem zakładowym 350 tysięcy rubli.
Po wybudowaniu w Lublinie linii kolei nadwiślańskiej i oddaniu jej do użytku w 1877 roku na atrakcyjności zyskały tereny miedzy linią kolejową a rzeką Bystrzycą. Miasto położone było po północnej stronie rzeki, tam mieściły się najważniejsze obiekty, a dużo wolnego terenu między koleją a rzeką pozwalało na lokowanie nowych zakładów przemysłowych. I tak w zachodniej części miasta obok torów, blisko rzeki, zbudowano w 1895 roku cukrownię „Lublin”, a bardziej na wschód, na łąkach wsi Tatary, na terenie majątku „Firlejowszczyna” powstała fabryka eternitu.
Garbarnia Pejsacha Brikmana jest jedną z najstarszych w Lublinie i jedną z dwóch, które zachowały niezmieniony profil produkcji od momentu powstania.
Garbarnia przy ulicy Towarowej została wybudowana w 1906 roku przez Zygmunta Majlicha. W 1947 roku została upaństwowiona i połączona z garbarnią Brikmana w jeden zakład, czyli Lubelskie Zakłady Przemysłu Skórzanego.
W 1921 roku Abraham Liberman złożył projekt na budowę zakładu o nazwie Młyny i Kaszarnie Lubelskie S.A. „Młynolub”. W 1935 roku nowym właścicielem zakładu został Lejba Gewertz.
Nazwa młyna wywodziła się od Piask Żydowskich, przedmieścia Lublina. Od młyna „Piaski” pochodzi z kolei ulica Młyńska wytrasowana w 1915 roku.
Budynek dawnego młynu ropno-motorowego powstał w 1921 roku. W 2006 roku został przekształcony w hotel.
W 1899 roku browar przy ul. Podwale 7 należał do małżeństwa Franciszka i Amalii Jensz. Na początku XX wieku nowymi właścicielami obiektu zostali Kamilla Moritz i Henryk Kijok.
W 1914 roku spalona fabryka worków Chaima Lejby Freitaga została przekształcona w fabrykę cykorii. W 1924 roku funkcjonował tu młyn motorowy, zaś w 1940 roku fabryka wód gazowych.
W 1906 roku Emil Plage wybudował w obecnym miejscu rektyfikację spirytusu. W 1925 roku zakład przejął Hersz Jojna Zylber i uruchomił w nim produkcję piwa. Jego tradycję kontynuuje dziś przedsiębiorstwo Perła – Browary Lubelskie S.A.
Na początku XX wieku mieściła się tu wytwórnia drożdży i wina, należąca do Stanisława Wrzodaka i Wincentego Barciszewskiego. W latach 20. funkcjonowała tu także wytwórnia wódek. Obecnie zakład produkuje wyłącznie drożdże.
Na początku XX wieku na posesji mieściła się fabryka cykorii Chaima Lejby Freitaga. W latach 20. właściciel przebudował ją na młyn parowy. Budynki zostały zburzone w połowie lat 90.
Obecnie nieistniejący budynek wielokrotnie zmieniał swoje przeznaczenie. Był fabryką cykorii, następnie młynem motorowym, potem fabryką wag uchylnych, ostatecznie magazynem.
Początkowo fabryka odlewów, od 1922 roku zakłady elektryczne i mechaniczne Józefa Bońkowskiego.
Fabryka wag dziesiętnych i narzędzi gospodarczych „Ideal” została założona pomiędzy 1905 a 1910 rokiem przez Piotra Księżyckiego i F. Maszkiewicza. W 1948 roku została upaństwowiona i przemianowana na Lubelską Fabrykę Wag.