Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Julia Hartwig (1921–2017)

Julia Hartwig (1921–2017)

Julia Hartwig – jedna z najbardziej uznanych współczesnych polskich poetek, także pisarka, eseistka, tłumaczka z języka francuskiego i angielskiego, autorka wstępów do albumów Edwarda Hartwiga.

Julia Hartwig urodziła się 14 sierpnia 1921 roku w Lublinie. Tutaj ukończyła szkołę podstawową i średnią, w 1939 roku zdała egzamin maturalny. W Lublinie, na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, rozpoczęła studia, następnie przeniosła się do Warszawy. Wielokrotnie przebywała za granicą, gdzie kontynuowała pracę literacką, pisząc własne utwory poetyckie, a także pracując nad przekładami, między innymi z literatury francuskiej.

Poetka ma w dorobku ponad 25 tomów wierszy, jest także autorką szkiców, felietonów, poematów prozą, monografii pisarzy i poetów, z których za najważniejszą uważa się monografię poświęconą Apollinaire'owi.

Czytaj więcej

Dokument filmowy

Film dokumentalny jest to taki autonomiczny, istniejący jako osobna całość przekaz audiowizualny, który prezentuje wycinek świata kompletnego, w którym istnieje dystans czasowy między momentem rejestracji a momentem odbioru, gdzie zostaje zachowana indeksalna wierność odtworzenia czasu i przestrzeni w ramach ujęcia, w którym realizatorzy nie ingerują w rzeczywistość przed kamerą, albo integrują i fakt tej integracji czynią elementem strukturalnym filmu, albo też integrują w tym celu, aby przywrócić taki stan tej rzeczywistości, jaki istniał przed pojawieniem się ekipy filmowej, lub też aby wyzwolić prawdę zachowań osób filowanych, który naśladuje w swojej strukturze konwencjonalne sposoby właściwego człowiekowi porządkowania rzeczywistości, w którym funkcja autoteliczna względem warsztatu lub tworzywa filmowego, o ile istnieje, nie może przytłumić i zdominować funkcji przedmiotowej.

M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Słupsk 2004, s. 49–50.

Czytaj więcej

Tadeusz Kwiatkowski-Cugow (1940-2008)

Poeta, prozaik, eseista i satyryk. Animator i inspirator ruchu literackiego i kulturalnego. Założyciel Międzynarodowego Kongresu Poetów „Arkadia”, jak również inicjator corocznych Wigilii Poetów i Ułanów. Założyciel Fundacji Poetów i Ułanów im. Gen. Bolesława Wieniawy-Długoszewskiego. Był Członkiem Związku Literatów Polskich. Zmarł 6 czerwca 2008 roku.

Czytaj więcej

Festiwal Opowiadaczy "Słowo Daję"

Festiwal Opowiadaczy organizowany jest od kilku lat w Lublinie przez Fundację Kultura Enter. Jej partnerami są Warsztaty Kultury (instytucja kultury Lublina powstała w wyniku podziału Centrum Kultury w Lublinie) i O.pl – Polski Portal Kultury. Projekt przygotowuje Karolina Waszczuk. Jak ogłasza Centrum Kultury w Lublinie: "To trzy dni mądrości słowa zawartej w niezwykłych historiach przedstawianych przez kilkunastu najlepszych opowiadaczy z Polski". Główny cel wydarzenia to ukazanie wielokulturowej tradycji Lublina i Lubelszczyzny poprzez opowiadanie lubelskich legend przekazywanych przez ludowych gawędziarzy i bajarzy, a także opowieści historycznych prezentujących najważniejsze wydarzenia związane z historią Lublina. Kolejnym założeniem festiwalu jest przybliżenie kultury państw, z którymi współpracuje Lublin – Ukrainy, Hiszpanii, Litwy i Francji – poprzez zaproszenie opowiadaczy z zagranicy, m.in. Janet Blake i Laurence Benedetti.

Czytaj więcej

Lubelskie Studio Teatralne

Lubelskie Studio Teatralne było instytucją miejską istniejącą od 1987 roku. Jego siedzibą była Brama Grodzka w Lublinie. Działały tu cztery teatry: Teatr Wizji i Ruchu, Scena 6, Teatr Provisorium i Grupa Chwilowa. Pierwszym dyrektorem LST był Sławomir Jankowski, pełnił tę funkcję do roku 1989. Jego miejsce zajął Aleksander Szpecht, który kierował LST do 1991 roku.
Placówka upowszechniająca kulturę, działająca na prawach domu kultury. Głównym polem działania była praca twórcza nad przygotowaniem spektakli i ich prezentacja1.

 

Czytaj więcej

Teatr Akademicki KUL Grupa „Ubodzy”

Grupa teatralna założona w 1970 w ramach Teatru Akademickiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego roku przez Joachima Lodka, byłego studenta historii sztuki KUL. W późniejszym okresie działalności Grupy, teatr prowadzili Mieczysław Abramowicz i Roman Doktór. Opiekunem Grupy jako Teatru Akademickiego KUL był Adam Chruszczewski. Grupa „Ubodzy” zakończyła swoją działalność spektaklem Gromada w 1977 roku.
„Sposób pracy teatru określało wzorowanie się na Jerzym Grotowskim i kierowało Grupę w stronę podobnych inspiracji literackich, do których należała przede wszystkim Biblia i proza Fiodora Dostojewskiego. Najważniejsze przedstawienia „Ubogich” to: Hiob (1971), Kain i Abel (1973) oraz Upłaz (1974), a potem Piłat (1975) i Gromada (1977)”1.

 

Czytaj więcej

Jan Bryłowski (ur. 1953)

Kabareciarz, autor tekstów i poeta. Współzałożyciel teatru Grupa Chwilowa i współtwórca jego spektakli do 1980 roku. Kolporter wydawnictw niezależnych. Przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w Garwolinie.

 

Czytaj więcej