Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Teatr tańca w Lublinie

Lublin jest silnym ośrodkiem teatru tańca, dzięki długoletniej działalności środowiska, skupionego wokół Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej i Lubelskiego Teatru Tańca.

Czytaj więcej

Teatr im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie – historia instytucji

Teatr im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie – historia instytucji

Teatr Teatr im. H. Ch. Andersena to jedyny w Lublinie teatr dziecięcy prowadzący regularną, repertuarową działalność. Od powstania w 1954 roku (pod nazwą Teatr Lalki i Aktora) do dnia dzisiejszego nieprzerwanie wprowadza w magiczny świat teatru najmłodszych mieszkańców miasta. Siedziba teatru mieści się w budynku Centrum  Spotkania Kultur w Lublinie. 

Czytaj więcej

Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie – historia instytucji

Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie – historia instytucji

Teatr imienia Juliusza Osterwy jest jedynym w Lublinie teatrem dramatycznym i repertuarowym. Ma on swoją bogatą historię - od uroczystego otwarcia w 1886 roku wielokrotnie zmieniał nazwę, kierownictwo, zespół aktorski. Niezmienna pozostaje tylko jego siedziba – budynek przy ulicy Narutowicza (słuchaj  ). Dzieje lubelskiego teatru można podzielić na kilka okresów, w każdym z nich dokonywały się zmiany zespołów, systemu organizacji pracy, mecenatu i języka artystycznego.

Czytaj więcej

Teatr Wizji i Ruchu

Teatr Wizji i Ruchu

Teatr Wizji i Ruchu, założony w 1969 roku przez Jerzego Leszczyńskiego, stał się jednym z najciekawszych zjawisk w zakresie teatru eksperymentalnego; teatru, w którym podstawowym środkiem wyrazu jest ludzkie ciało.

 

Czytaj więcej

Grupa Chwilowa

Grupa Chwilowa

Teatr alternatywny w Lublinie założony w 1975 roku jako kabaret Nazwać (Grupa Chwilowa). Początkowo działał przy „Chatce Żaka” w Lublinie. Reżyserem przedstawień był Krzysztof Borowiec. Teatr prezentował swoje spektakle na polskich i zagranicznych festiwalach, m.in. we Włoszech, w Niemczech, Francji, Portugalii, Danii, Norwegii, Szwecji, Czechosłowacji, Wielkiej Brytanii i Izraelu.

 

Czytaj więcej

Teatr Provisorium

Teatr Provisorium

Teatr alternatywny wywodzący się z nurtu kultury studenckiej. Grupę założyli w 1971 roku studenci filologii polskiej: Stefan Aleksandrowicz, Wiesław Kaczkowski, Jan Twardowski. Pierwszą premierą w reżyserii Janusza Opryńskiego – do dziś (2013) dyrektora artystycznego teatru – była realizacja przedstawienia W połowie drogi wg Ferdydurke Witolda Gombrowicza w 1976 roku.

 

Czytaj więcej

Kultura w Lublinie

Kultura w Lublinie

Lublin i Ziemia Lubelska ma bardzo bogatą i wielowymiarową tradycję kulturalną. Na dorobek wielu pokoleń i nacji ludzi kultury składają się wspaniałe zabytki architektury sakralnej i świeckiej, tradycje rozwijania myśli intelektualnej, 400-letnia historia drukarstwa wszystkich obecnych tu wyznań, bogate życie muzyczne, związki z wielkimi nazwiskami literatury polskiej. Na osobny rozdział zasługują lubelskie dzieje sztuk plastycznych, historia teatru w Lublinie, oraz dziedzictwo kultury ludowej Ziemi Lubelskiej. Dynamicznie rozwijały się też nowoczesne, współczesne formy życia kulturalnego - fotografia, kinematografia, prasa, radio, telewizja, kabaret. 

 

Czytaj więcej

Scena Plastyczna KUL

Autorski teatr Leszka Mądzika działający od 1969 roku przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Charakteryzuje się formą pozbawioną słowa, a naciskiem na muzykę, światło oraz scenografię.

 

Czytaj więcej

Sceny, budynki i miejsca teatralne w Lublinie

W historii widowisk w Lublinie wielokrotnie zmieniały się miejsca, gdzie prezentowana była sztuka teatralna. Plenery, budynki adaptowane, wreszcie gmachy teatralne – spójrzmy na mapę historycznych i dzisiejszych miejsc teatralnych Lublina.

 

Czytaj więcej

Lublin 1918 – rozkwit lubelskiej kultury po odzyskaniu niepodległości

Po odzyskaniu niepodległości ranga Lublina będącego znaczącym ośrodkiem miejskim wschodniej części Polski zaczęła wzrastać. Na skutek braku ograniczeń, stawianych wcześniej przez administracje zaborców, rosła liczba powstających instytucji i stowarzyszeń kulturalnych, tworzonych zarówno przez władze miejskie, jak i samo społeczeństwo. Odradzające się życie kulturalne Lublina przejawiało się na wiele sposobów. Obok wspomnianej już działalności nowych towarzystw i instytucji, można tu wymienić również aktywność środowisk twórczych, ruch wydawniczy, powstanie uniwersytetów oraz działalność społeczną na rzecz upowszechniania kultury, sztuki i oświaty. Za każdą z tych dziedzin kryły się wybitne talenty i osobistości – filary życia społeczno-kulturalnego w mieście i regionie.

 

Czytaj więcej

Anna Nowak (ur. 1950)

Aktorka teatralna i filmowa. Recenzentka teatralna w Biurze Prasowym festiwalu Studencka Wiosna Teatralna w Lublinie. Związana z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie.

 

Czytaj więcej

Festiwale teatralne w Lublinie

W rytmie życia teatralnego – czyli sezonie, od września do czerwca – repertuarowa codzienność przeplata się z momentami szczególnymi, świątecznymi. Takim świętami dla wszystkich ludzi teatru są na pewno dni kolejnych premier. Jednak największym świętem, prawdziwą ucztą dla teatromanów jest festiwal teatralny. Jeśli festiwal ma dobrze ułożony program – można na nim w ciągu kilku dni obejrzeć nawet kilkanaście ciekawych, ważnych, nieraz kontrowersyjnych spektakli. Czasem jest to jedyna szansa, żeby przy niewielkim nakładzie finansowym obejrzeć doskonałe, prestiżowe, elitarne produkcje, które przyjeżdżają niekiedy na ten jeden występ z drugiego końca świata. Jeśli chodzi o Lublin, to jest on miejscem wybitnie festiwalowym. Na formuły lubelskich festiwali teatralnych duży wpływ wywiera silna lokalna tradycja teatru studenckiego. Organizatorzy największego i najbardziej znanego spośród nich – „Konfrontacji Teatralnych” – wprost odwołują się do historii dwóch inicjatyw: Studenckiej Wiosny Teatralnej i Konfrontacji Młodego Teatru, związanych ze studenckim centrum kulturalnym: lubelską „Chatką Żaka”.

 

Czytaj więcej

Scena "Reduta" w Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie

Mała scena "Reduta" w Teatrze im. J. Osterwy powstała w roku 1961, za czasów dyrekcji Jerzego Torończyka, z inicjatywy grupy aktorów (m. in. małżeństwa Machulskich). Pierwotnym jej założeniem było przybliżanie lubelskiej widowni współczesnych sztuk polskich autorów, w późniejszych latach do jej repertuary dołączyły eksperymenty teatru otwartego. Żywot wielu inicjatyw „Reduty” był chwilowy, efemeryczny – przedstawienia zdejmowano z repertuaru nawet po jednym lub dwóch wieczorach. Zdarzały się kłopoty z cenzurą – otwarty, improwizowany scenariusz niektórych teatralnych eksperymentów postrzegany był przez cenzora jako zagrożenie.

Czytaj więcej

Dyrekcja Kazimierza Brauna w Teatrze im. J. Osterwy (1967-1974)

Kazimierz Braun, fot. M. GrotowskiDzięki Kazimierzowi Braunowi Teatr im. J. Osterwy jest odnotowany pośród ważnych ośrodków powojennego życia teatralnego w Polsce. Praca w Lublinie była dla Brauna rodzajem poligonu teatralnych doświadczeń. Młody, zdolny reżyser otrzymał w Lublinie warunki, umożliwiające podejmowanie eksperymentów, doskonalenie języka artystycznego, wychodzącego od doświadczeń teatru poszukującego, otwartego na dialog z widownią.

 

 

 

Czytaj więcej