Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Kolejki wąskotorowe na Lubelszczyźnie

Kolejki wąskotorowe na Lubelszczyźnie

Poprzez połączenie pojazdu i specjalnego typu drogi, kolej stanowiła rewelacyjne rozwiązanie problemów transportowych w XIX wieku. Opór koła toczonego po metalowej szynie jest niewielki, dużo mniejszy niż w przypadku drogi kołowej. Również stosunek energii zużytej na przewiezienie ładunku ciągle sytuuje kolej jako jedno z najlepszych rozwiązań masowego transportu towarów.
Brak dobrych dróg przejezdnych jesienią i zimą, tudzież masowej indywidualnej motoryzacji skłaniał wielu inwestorów do budowy linii kolejek gospodarczych, stosowanych w dużych majątkach do obsługi gorzelni, tartaków lub coraz częściej powstających cukrowni. Lubelszczyzna, region gdzie intensywnie rozwijano produkcję rolną, bardzo cierpiała na brak dobrych środków transportu, dlatego bardzo szybko rozpoczęto stosowanie kolejek polowych.

Czytaj więcej

Koleje cukrowni Lublin

Koleje cukrowni Lublin

Cukrownia Lublin powstała w 1895 roku. Już na początku zaplanowano, że transport surowców i materiałów będzie się odbywać szlakiem Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej. Początkowo kolej ta w zupełności zaspokajała potrzeby transportowe cukrowni, dopiero w lutym 1914 roku dyrektor Bogdan Broniewski wystąpił z propozycją budowy kolei wąskotorowej o trakcji mechanicznej z Lublina do Bychawy, z odgałęzieniami do Osmolic, Czerniejowa, Prawiednik, Jabłonny, Żabiej Woli, Tyszowa – po ziemiach należących do plantatorów buraków. Plany pokrzyżował opór rosyjskich władz wojskowych i wybuch I wojny światowej. Wojna o utrwalenie granic i zniszczenia wojenne nie sprzyjały inwestycjom.

Czytaj więcej

Kolej tomaszowska

Kolej tomaszowska

Od czasu wybudowania kolei warszawsko-wiedeńskiej, zainteresowanie nowym środkiem transportu gwałtownie rosło, dla wielu ośrodków w Królestwie Polskim była to szansa niespotykanego do tej pory awansu cywilizacyjnego. Rozwój lokalnego przemysłu, nie mówiąc o otwarciu dalekich rynków, stwarzał nowe możliwości. Jednym z terenów na wschód od Wisły, gdzie zainteresowano się nowym środkiem transportu była Ordynacja Zamojska.

Czytaj więcej

Kolej w Lublinie i na Lubelszczyźnie

Kolej w Lublinie i na Lubelszczyźnie

Kolej to gałąź transportu, która narodziła się w Anglii na początku XIX wieku z połączenia toru kolei konnej oraz maszyny parowej. Maszynę parową wykorzystano do ciągnięcia wagonów po metalowych szynach. Pierwszą publiczną linię kolejową Stockton–Darlington otwarto w Anglii w 1825 roku i od tamtego czasu zaczął się triumfalny pochód kolei przez świat.

Czytaj więcej

Kolej żelazna w Lublinie do II wojny światowej

Kolej żelazna w Lublinie do II wojny światowej

Połączenie kolejowe Lublina z Warszawą i Kowlem miało doniosłe znaczenie w dziejach miasta i zasadniczy wpływ na tempo jego urbanistycznego i gospodarczego rozwoju. W okresie dziesięciu lat liczba mieszkańców podwoiła się i w 1910 roku wynosiła przeszło 65 tys. Zakładano nowe przedsiębiorstwa i fabryki, miasto rozprzestrzeniło się i rozbudowywało, imponując gmachami i pojemnymi kamienicami.

Czytaj więcej