Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Rusałka 10 w Lublinie

Historia nieruchomości zlokalizowanej w Lublinie przy ulicy Rusałka 10.

Spis treści

[RozwińZwiń]

LokalizacjaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Numer przed 1939: Rusałka 10

Numer po 1944: Rusałka 10/Wesoła 32

FunkcjeBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Sprzedaż paszy. „Wytwórnia karoseryj samochodowych i powozów”.

KalendariumBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

1908 – rozpoczęcie użytkowania nieruchomości przez Kucharskiego i Rubina

1935 – remont budynku

18 maja 1936 – prośba właścicieli nieruchomości o pozwolenie na wstawienie bramy wjazdowej

17 marca 1937 – sporządzenie Ankiety przez Inspekcję Budownictwa

29 maja 1939 – podanie Lejby Feldhendlera z prośbą o odstąpienie od planów rozbiórki drewnianej szopy, w której prowadził sprzedaż paszy

1941 – posesja zajęta przez władze niemieckie

3 czerwca 1941 – sporządzenie Karty realności przez Inspekcję Budownictwa

1947 – „Wytwórnia karoseryj samochodowych i powozów” Bolesława Szczepanika

13 października 1950 – podanie Szczepanika z prośbą o pozwolenie na przebudowę zakładu

8 listopada 1950 – zatwierdzenie pozwolenia na przebudowę zakładu Szczepanika

HistoriaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Ankieta sporządzona przez Inspekcję Budowlaną w 1936 roku wymienia jednopiętrowy, murowany dom mieszkalny i garaże.
W roku 1939 na terenie nieruchomości sprzedaż paszy prowadził Lejba Feldhendler (zam. Rusałka 8). W podaniu czytamy: „Zważywszy na to, że z powodu itp. mającej się odbyć w Lublinie wyścigi konne [sic!], zakupiłem znaczny zapas paszy różnego rodzaju i w razie zmuszenia mnie obecnie do usunięcia towaru z szopy, narażony mogę być na znaczne straty, a innego pomieszczenia na razie dostać nie mogę, upraszam Zarząd Miejski o łaskawe pozostawienie szopy, zobowiązując się wykonać remontu takowej według wskazówek Wydziału Budownictwa, ewentualnie przesunięcie terminu rozbiórki na okres kilkamiesięczny”.

W 1947 roku na terenie nieruchomości mieściła się „Wytwórnia karoseryj samochodowych i powozów” Bolesława Szczepanika.

MieszkańcyBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Właściciele

W 1936 i 1940 roku nieruchomość należała do Władysława Kucharskiego i Szmula Rubina.

LiteraturaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Akta nieruchomości położonej w Lublinie przy ul. Rusałka 10, Zespół: 35/22/0 Akta miasta Lublina » Seria: 10

-Plan wytwórni karoseryj samochodowych i powozów, Szczepanik Bolesław, Lublin, ul. Rusałka No 10

- Spółdzielnia komunik.-warszt. projekt garażu, ul. Rusałka 10

Domowa książka meldunkowa miasta Lublina ul. Rusałka nr 10 lok. 1-3, APL, sygn. 1782.