Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Małgorzata Skałbania (ur. 1965)

Małgorzata Skałbania – malarka, poetka.

Urodziła się w Tychach. Studiowała malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom u prof. Jerzego Nowosielskiego). Odbyła staż w De Christelijke Academie voor Beeldende Kunsten w Kampen. Swoje prace publikuje w kraju i za granicą. Mieszka w Lublinie.

 

Spis treści

[RozwińZwiń]

BiogramBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Urodziła się 30 stycznia 1965 roku w Tychach jako córka ekonomistów, Julii i Eugeniusza Skałbaniów. Ukończyła Szkołę Podstawową nr 12 w Tychach, następnie uczęszczała do Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Tarnowie, do klasy tkactwa artystycznego. Następnie przeniosła się do Prywatnego Liceum Panien Prezentek w Krakowie. Po maturze rozpoczęła studia malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Zrezygnowała ze studiów, podejmując prace dorywcze i zdając korespondencyjnie egzaminy wstępne na malarstwo do De Christelijke Academie voor Beeldende Kunsten w Kampen w Niderlandach. Po odmowie otrzymania paszportu na studia pracowała jako nauczycielka wychowania plastycznego, rejestratorka medyczna i ogrodniczka.

Po pięciu latach przerwy w nauce zdała egzaminy wstępne na malarstwo, na Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zrobiła dyplom w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W czasie studiów udało jej się wyjechać, bez zgody władz ASP (jedynie za aprobatą prof. Jerzego Nowosielskiego), na staż do niderlandzkiej CABK.

Po studiach i stażu przebywała kilka lat w Paryżu. Wykonała w tym czasie wiele obrazów i rysunków. W 1996 roku wróciła do Polski, do Lublina. Została członkiem Lubelskiego Okręgu ZPAP. Zdobyła wyróżnienie za debiut poetycki w XIV Konkursie Literackim Stowarzyszenia Pisarzy Polskich Oddział w Lublinie.

Od 2004 roku zarabiała malując, rysując, projektując plakaty i loga, podejmując pracę w fabryce pasztetów, przy zbiorach owoców i sprzątaniu. Wszystkie złożone przez nią oferty pracy do lubelskich szkół i placówek kultury odrzucono. Trzy miesiące była pomocnicą plastyczki w bibliotece (na pół etatu). Po dwudziestu latach tragicznej sytuacji rodzinnej została zatrudniona w Teatrze im. Juliusza Osterwy na stanowisku tapicera. Zwolniona za próbę obrony ton darowanych przez lublinian książek (mieszkańcy miasta nie byli informowani o celu ich zniszczenia). ZPAP postanowiło ukarać ją wykluczeniem za długi składkowe. Obecnie pracuje na Korsyce, w Ajaccio. 

W latach 2013–2014 stypendystka za sukcesy w dziedzinie literatury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.

Nominowana do nagrody za tomik poezji Naleciałości w X Ogólnopolskim Konkursie Literackim na najlepszy poetycki debiut książkowy roku 2013.

Jej córka, Emma, kontynuuje studia doktoranckie na Uniwersytecie Warszawskim, w Instytucie Historii Sztuki, syn Antoni studiuje architekturę na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. 

TwórczośćBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Jest autorką kilku serii rysunków-notatek z pobytu w Paryżu, Zwolle, San Valentino Torio, Hadlach Szklarskich i innnych miejscach. Wykonywała projekty na okładki płyt i plakaty, między innymi dla zespołu Budka Suflera na koncert w Carnegie Hall, dla Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych Rozstaje Europy oraz loga między innymi dla ACK Chatka Żaka i magazynu „Spinacz”. Wykonała wiele obrazów abstrakcyjnych. Była uczestniczką Międzynarodowych Plenerów Malarskich „Znaki Pogranicza”.

Swoje prace wystawiała w: Galerii 1 im. Bogusława Słomki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (1992), Emma Gallery w Zwolle (1993), Galerii 31 w Lublinie (2008), Trybunale Koronnym w Lublinie (1998), Galerii pod Ratuszem w Rzeszowie (2012), Muzeum Ziemi Rawickiej (2002), podczas Międzynarodowego Festiwalu Poezji „Czas Poetów” (2011), w BWA w Lublinie, Rzeszowie, Sanoku i w rawickim Ratuszu.

Uczestniczka „Wschodnich Salonów Sztuki" (od 2000 do 2014 roku) oraz Międzynarodowych Spotkań Artystycznych „Czarny Piec" (2017).

Brała udział w wystawie przedaukcyjnej XXIX Stalowej Aukcji Sztuki Aktualnej w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej w Warszawie (2017).

Prace publikowała w: „Gazecie Wyborczej" (2002), „Deltona High School Book Reviews” (2014), „After the Pause” (Midwest 2015), „Helikopterze” (2016), „Scarlet Leaf Publishing House” (Toronto 2016), „Artifact Nouveau” (San Joaquin Delta College 2016), „Flint Hills Review” (Emporia State University 2016), „Polska Canada” (Toronto 2016), „Śląsku” (2016), „1947” (Stany Zjednoczone 2016, 2017), „Salonie Literackim” (2017),  „Lajfie" (2017).

Jej grafiki stanowią oprawę własnych książek Golej Divi-Divi (wyd. Muzeum Ziemi Rawickiej), maleńkiej Jest coś do zrobienia (wyd. Poets-For-All w San Diego)

Uczestniczka plenerów malarskich: Międzynarodowego Pleneru Mistrza Pawła w Lewoczy (2009), Międzynarodowych Plenerów Malarskich i Warsztatów Artystycznych „Znaki Pogranicza” (2010, 2011, 2012 i 2015) oraz w Międzynarodowym Plenerze Malarskim "Koloryt" we Włodzimierzu Wołyńskim (2017).

Uczestniczka Warsztatów Literackich prof. Arkadiusza Bagłajewskiego.

Wydała tomiki poetyckie: Naleciałości, Szmuctytuł, Ćwirko, miniaturowy Jest coś do zrobienia.

Jej wiersze były publikowane w polskich i amerykańskich almanachach pokonkursowych, w magazynach literackich i filozoficznych: „Twórczości”, „Fundacji Karpowicza”, „Latarni Morskiej”, „Akcencie”, „Aspektach Filozoficzno-Prozatorskich”, „Helikopterze”, „Akancie”, „Indiana Voice”, „Deltona High School Book Reviews”, „RALPH The Review of Arts, Literature, Philosophy and the Humanities” w San Diego, „Lotus-Eater” w Rzymie, „Scarlet Leaf Publishing House” w Toronto, „Outsider Poetry” Rockford w Illinois, „The Paragon Journal” Pennsylvania State University, „Szufladzie”, „The Creativity Webzine”, „The Bombay Review”, „Śląsku”, „Tychy News”, „Wobec”, „Kurierze Poetyckim”, „Polska Canada”, afrykańskim „Klorofylu”, „Menażerii”, „Biurze Literackim”, „Claudius Speaks"  Nowy Jork, „Nomad's Choir Poetry Journal” Nowy Jork, „Toposie”, „The Sleep Aquarium”, „Literary Heist”, „Poezji Dzisiaj”, „Creation and Criticism” Uttar Pradesh, „Kritya” Kerala.

Brała udział w V Międzynarodowym Festiwalu Literackim „Czas Poetów” (2011), IX Międzynarodowym Festiwalu Literackim „Czas Poetów” (2015), IX Lubelskich Spotkaniach Literackich „Miasto Poezji” (2016), Festiwalu Literackim „Oblicza” w Dąbrowie Górniczej (2017).

Uczestniczka konferencji „Jerzy Nowosielski w Lubinie” zorganizowanej z okazji 700-lecia Lublina. 

Reprezentowała Polskę w Indiach, w międzynarodowym wydaniu zbioru prozy i poezji The Bombay Review w 2016 roku.

Kilkukrotna stypendystka Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie (2013, 2014, 2017) za promowanie sztuki na arenie międzynarodowej, stypendystka Prezydenta Miasta Lublina (2017) oraz stypendystka Miasta Lublina na zorganizowanie wystawy Centrum Sztuki Współczesnej „The Butter Factory" w Cooroy w Australii (2020), na wydanie tomu poetyckiego "Herasana" (2020), na wydanie albumu "Szkice" (2022).

Laureatka II nagrody na XI Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim im. Władysława Sebyły (2018).

Wyróżniona w Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim, XXV Piastowskiej Biesiadzie Poetyckiej (2018).

O twórczości Małgorzaty SkałbaniBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Zbigniew Chojnowski – profesor nauk humanistycznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego:

[...] Samoświadomość twórcza Skałbani jest ponadprzeciętna. Ośmiela do interpretacji, a jednocześnie dyscyplinuje ją. Koncentracja na tym, co istotne, asceza i jasność myśli połączone ze spontanicznością i «refleksem zwierząt» – określają sztukę pisania poezji [...].
Widzieć za mocno, „Twórczość” 2014, nr 8.

[...] W najlepszych wierszach Małgorzaty Skałbani zawikłania i asocjacje zbiegają się w słowach o mieniących się znaczeniach, spod których prześwituje pochwycona jedynie przez poetkę rzeczywistość... pozajęzykowa. Poezja jest wychodzeniem przez język do granic niewysłowionego. Autorka Szmuctytułu, zanurzając się w sfery języka, sztuki, teatru, literatury, pamięci, autobiografii, genealogii i historii, penetrując obszary zagrożeń, próbuje rekonstruować rodowód naszego ułomnego człowieństwa [...].
Rodowód ułomnego człowieczeństwa, „Akcent” 2015, nr 142.

Anna Łozowska-Patynowska – dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego:

[...] Ta fikcyjna bohaterka, przejawiająca się w niektórych wierszach zbioru, jest banitą współczesności («w nowym świecie/ gdzie grać można/ swoim/ za zamkniętymi jestemdrzwiami»). Ona sama rozumie siebie jako barierę, przeszkodę trwania świata, zatem jej rozważania potwierdzają przyjętą powyżej interpretację miniaturyzowania współczesnego indywidualizmu [...].

(EKO)WYSTARCZALNOŚĆ, (EKO)LEKKOŚĆ, (EKO)KRUCHOŚĆ..., „Latarnia Morska"
http://www.latarnia-morska.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=2000%3Aszmuctytu-magorzaty-skabani&catid=43%3Aiformacje-komunikaty&Itemid=66&lang=pl, [dostęp: 22 maja 2017].

[...] Szkoła poetyckiego «portretu», którą autorka tekstu zakłada na kartach tego zbioru liryków staje się rzeczywistością jedyną. Skałbania nie broni świata, tworząc kamuflaż jego braku, lecz odziera przedstawioną przestrzeń z patosu, rysując jego wartość «bez bandaża autoportretu», bez przesłony i przesłodzenia [...].

Rozważania o portrecie trumiennym, który stał się tekstem, „Latarnia Morska"
http://www.latarnia-morska.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=2386%3Awirko-magorzaty-skabani&catid=43%3Aiformacje-komunikaty&Itemid=66&lang=pl, [dostęp: 22 maja 2017].

Anna Mochalska w "Salonie Literackim":

http://salonliteracki.pl/new/recenzje/669-jak-oni-robia-cwirko-oni-wszystko-potrafia [dostęp: 22 maja 2017]

Anna Łozowska-Patynowska – dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego w "Latarnia Morska":

http://latarnia-morska.eu/pl/z-dnia-na-dzien/2803-%E2%80%9Eche-momento-barbaro%E2%80%9D-ma%C5%82gorzaty-ska%C5%82bani [dostęp: 7 maja 2018]

Zbigniew Chojnowski – profesor nauk humanistycznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego:

"Rozczarodziejka", rzecz o "che barbaro momento" i "skruchowi", "Akcent", 1 (159) 2020.

Wykład dr Doroty Grubbej Thiede o tomie "Ćwirko":

https://www.facebook.com/100001484089141/videos/3567151586677609

Małgorzata Skałbania i jej "Herasana":

https://www.youtube.com/watch?v=6MjvK4d7YsY&t=154s&ab_channel=FundacjaDu%C5%BCyFormat

https://www.facebook.com/watch/?v=137082205180488 

Grzegorz Kondrasiuk: Te dwa Tomiki:

"Teatr" nr 5/2021(1240), wersja elektorniczna: https://teatr-pismo.pl/15806-te-dwa-tomiki/

BibliografiaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Tomiki poezjiBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Naleciałości, Wydawnictwo „Petit”, Lublin 2013;

Szmuctytuł, Wydawnictwo „Petit”, Lublin 2015;

Ćwirko, Wydawnictwo Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN", Lublin 2016;

Jest coś do zrobienia. It something to do, Poems-For-All, San Diego;

Che barbaro momento, Lublin 2017.

Skruchowi, Lublin 2018.

DramatBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Golej divi-divi, Wydawnictwo Muzeum Ziemi Rawickiej, 2016.

Publikacje z pracami plastycznymiBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Szkice, Fundacja Duży Format, Warszawa 2022.

Publikacje w wydaniach zbiorowychBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

tomik pokonkursowy Poetycki Lombard, konkurs Take Five, 2007;

almanachy Warsztatów Literackich prof. Arkadiusza Bagłajewskiego, 2013, 2014, 2015, 2016;

almanachy Wielkich Konkursów Poezji, JPII Polish American Poets Academy, 2014, 2015;

gazeta pokonkursowa z nagrodzonomi wierszami w konkursie 1000 twarzy SM, 2013;

almanach pokonkursowy III Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Pawła Brylińskiego, 2014;

tomik pokonkursowy Człowiek i wolność, III Ogólnopolski Konkurs Poetycki O Wawrzyn Sądecczyzny, 2007;

tomik pokonkursowy Człowiek i człowiek, IV Ogólnopolski Konkurs Poetycki O Wawrzyn Sądecczyzny, 2008;

antologia pieśni dziadowskich Za dziada w superwróbla przemienionego, Konkurs na Pieśń Dziadowską, 2013;

tomik pokonkursowy XI edycji Konkursu Poetyckiego im. C.K. Norwida, Pruszków, 2013;

tomik pokonkursowy Człowiek i droga, X Ogólnopolski Konkurs Poetycki O Wawrzyn Sądecczyzny, 2014;

almanach XXIX Wiosny Poetyckiej, Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego w Sławkowie (wyróżnienie), 2014 rok;

tomik pokonkursowy O złote pióro Papuszy, Międzynarodowy Konkurs Poezji Romskiej im. Papuszy, Tarnów 2015;

anglojęzyczny zbiór The Bombay Review – International Anthology of Short Fiction & Poetry, Mumbai 2016;

anglojęzyczna antologia poezji Scarlet Leaf Review, Scarlet Leaf Publishing House, Toronto 2016;

anglojęzyczny magazyn „Nomad's Choir Poetry Journal” Nowy Jork 2016;

almanach Noworudzkich Spotkań z Poezją, III Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Zygmunta Krukowskiego (wyróżnienie), 2017.

almanach pokonkursowy XVI Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. C.K.Norwida

Biblioteka „Toposu”: antologia najlepszych esejów ranek / mane. eseje – szkice – przyczynki krytyczne, 2020.

Publikacje w drukowanych magazynach literackichBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

„Twórczość” 2014, nr 8.

„Akcent” nr 2/2015.

„Aspekty Filozoficzno-Prozatorskie” (48-53)/(54-55), grudzień 2013–czerwiec 2015.

„Akant” 2016, nr 5.

„Metafory Współczesności”, 2016.

„Śląsk” nr 6/247, czerwiec 2016.

„Rita Baum”, 2017, nr 44.

„Topos”, 2017, nr 3 (154).

„Nomad's Choir Poetry Journal", winter 2017, Vol. 25, Issue 1. 

„Śląsk”, marzec 2018, nr 3 (268).

„Twórczość”, maj 2018, nr 5 (870).

„Topos" nr 5/2018.

„Akcent” nr 154, 2018,

„Topos", nr 3/2019.

„Twórczość", rok LXXV, nr 9, (886), IX 2019.

„Fraza" nr 3 (105) 2019, wiersze i opowiadanie "Elity".

„Topos", nr 5-6/2020.

Twórczość, nr 3/2021.

Afront, nr 1(13)/2021.

Fraza, nr 111-112/2021.

Akcent, nr 168, 2/2022.

„Topos", nr 3/2022.

"Aspekty Filozoficzno-Prozatorskie", grudzień 2018 - wrzesień 2022.

"Akcent" nr 172, 2/2023.

Publikacje w InternecieBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

[dostęp: 17 lipca 2023]

Fundacja Karpowicza

http://fundacja-karpowicz.org/malgorzata-skalbania-wiersze/

Indiana Voice

http://www.indianavoicejournal.com/2014/11/poetry-by-margaret-skalbania.html

Deltona High School Book Reviews

http://www.deltonahowl.com/accretions.html

http://www.deltonahowl.com/ma322gorzata-ska322bania.html

RALPH The Review of Arts, Literature, Philosophy, San Diego

http://ralphmag.org/ID/advice-skalbania.html

Helikopter

http://www.granice.pl/kultura,lutowy-numer-helikoptera,6637

http://opt-art.net/helikopter/slowa/malgorzata-skalbania-piec-wierszy/

Akant

http://ww.akant.org/archiwum/23-aktualny-numer/poezja/4940-malgorzata-sklabania-zachodzie-ty

Scarlet Leaf Review, Toronto

http://www.scarletleafreview.com/home/february-19-2016

The Paragon Journal, Middletown

https://issuu.com/theparagonjournal/docs/the_paragon_journal_-_final_1

Outsider Poetry, Rockford, Illinois

http://www.outsiderpoetry.com/2016/03/poetry-by-malgorzata-skalbania.html

The Creativity Webzine

ttp://moultoniancreativity.weebly.com/

Wobec

http://wobec.eu/index.php/redakcja/nasi-autorzy/1012-skalbania-malgorzata

Szuflada

http://szuflada.net/wiersze-malgorzata-skalbania/

Polska Canada

http://www.polskacanada.com/malgorzata-skalbania-czas-poetow/

Tychy News

http://tychynews.pl/2016/07/03/malgorzata-skalbania-przyblizamy-postac-tyskiej-poetki-i-malarki/

Menażeria

http://www.menazeria.eu/12,teksty-literackie.html?artykulID=516

Klorofyl

http://klorofyl.com/poetry/tapestry-king/

Kurier Poetycki

http://poecipolscy.pl/poezja/kurier-poetycki/

After the Pause

http://issuu.com/afterthepause/docs/june_2015

Lotus Eater

https://lotuseatermagazine.files.wordpress.com/2015/03/lotus-eater-mag-issue-2.pdf

1947

http://1947journal.tumblr.com/post/143944409539/la-r%C3%A9union-de-famille-by-ma%C5%82gorzata-ska%C5%82bania

Claudius Speaks

https://claudiusspeaks.com/2017/04/12/skontrum-malgorzata-skalbania/

https://claudiusspeaks.com/2017/05/26/to-outsiders-malgorzata-skalbania/

https://claudiusspeaks.com/2017/07/02/buried-in-the-dung-of-elis-malgorzata-skalbania/

Literary Heist

https://www.literaryheist.com/poetry/student-class-x/

Kritya

http://www.kritya.in/01002/En/poetry.html

Creation and Criticism

http://creationandcriticism.com/five_poems_of_magorzata_skabania.html

Mały format

http://malyformat.com/2017/09/tragedia-widowiskowa/

Lajf. Magazyn lubelski

http://lajf.info/galeria-od-poczatku-do-konca/

http://lajf.info/wp-content/uploads/2017/10/LAjf-49-1.pdf

Kultura Enter

http://kulturaenter.pl/article/reportaz-malgorzata-skalabania/

http://kulturaenter.pl/article/sztuka-il-tuffatore/

Poeci Polscy. Kurier poetycki

http://www.poecipolscy.pl/poezja/kurier-poetycki/

Latarnia Morska

http://latarnia-morska.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=1686%3Amagorzata-skabania-wiersze&catid=34%3Apoezja&Itemid=59&lang=pl

http://latarnia-morska.eu/pl/z-dnia-na-dzien/2867-jeden,-jeden,-jeden

http://latarnia-morska.eu/pl/z-dnia-na-dzien/2888-victoria,-victory

http://latarnia-morska.eu/pl/z-dnia-na-dzien/2917-victoria,-victory-2

https://latarnia-morska.eu/pl/z-dnia-na-dzien/2927-victoria,-victory-3

https://www.latarnia-morska.eu/pl/z-dnia-na-dzien/3176-l%C4%99k-l%C4%99k%C3%B3w,-%C5%9Bmier%C4%87-w-%C5%9Bmierci-i-sp%C5%82awik

http://www.latarnia-morska.eu/pl/z-dnia-na-dzien/3055-southampton

http://latarnia-morska.eu/en/z-dnia-na-dzien/3074-kamie%C5%84-erekcyjny

http://latarnia-morska.eu/pl/z-dnia-na-dzien/3112-knowle-asylum-halt

http://latarnia-morska.eu/pl/z-dnia-na-dzien/3141-linie-%C5%9Bwiat%C5%82a

wydawnictwoj.pl

http://wydawnictwoj.pl/uncategorized/pismo/poezja/malgorzata-skalbania-wiersze/?fbclid=IwAR1khY1U04V2KYZDuBb3btO0TeiUFnGWd7WHjCS5oD57J1jsmmlnCClOdWY

Twórczość

http://tworczosc.com.pl/artykul/bez-magdalenki/

https://tworczosc.com.pl/artykul/ampulex-compressa-osa-blekitna-i-wypchane-dodo/

Plaża. Ciemnia

https://www.plazaciemnia.pl/2020/01/01/malgorzata-skalbania-proza/

http://www.plazaciemnia.pl/2020/06/04/malgorzata-skalbania-fareham-tunnel-i-inne-obrazy/

http://www.plazaciemnia.pl/2021/05/13/malgorzata-skalbania-powrot-z-siekiera/

https://www.plazaciemnia.pl/2022/10/10/malgorzata-skalbania/

https://www.plazaciemnia.pl/2023/06/22/malgorzata-skalbania-la-petite-pologne/

Ypsilon

https://ypsilon.org.pl/?author=50

https://ypsilon.org.pl/jalowe-watki/

Tlen literacki

http://tlenliteracki.pl/malgorzata-skalbania-jedno-opowiadanie/

 

 

Artykuł opublikowany z wykorzystaniem tekstu opracowanego przez bohaterkę biogramu.