Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Barbara Crescimanno, Veronica Racito

Spis treści

[RozwińZwiń]

Barbara Crescimanno – założycielka (w 2006) i koordynatorka TrizziRiDonna – antropologiczno-etnograficznej grupy badawczej zajmującej się tańcem i śpiewem tradycyjnym, w której występuje jako aktorka, pieśniarka, perkusistka, tancerka oraz prowadzi prace teoretyczne. Współpracuje z Laboratorio Aglaia di Etnomusicologia na Uniwersytecie w Palermo. Studiowała techniki wokalne, improwizację oraz przygotowanie aktorskie (relacje ciało–głos–narracja), m.in. we Włoszech i w Stanach Zjednoczonych. W latach 1999–2004 brała udział w kursach parateatralnych prowadzonych na Sycylii, Sardynii i w Polsce przez Ewę Benesz (Teatr Laboratorium). Od 2001 roku pracuje pod jej kierunkiem nad projektem na temat Genesis, prezentując teksty kosmogoniczne z różnych tradycji kulturowych. W latach 2000–2006 organizowała i prowadziła warsztaty w zakresie badań nad przekazem ustnym śpiewów tradycyjnych pochodzenia europejskiego, afrykańskiego i amerykańskiego (indiańskiego). Uczestniczyła w opracowaniu ról wokalno-muzycznych z Officina Universitaria di Teatro.

 

Brała udział w warsztatach tradycyjnych tańców europejskich, contact improvisation i tańca współczesnego. Rozpoczęła badania nad ludowymi tańcami śródziemnomorskimi i tańcami południa Włoch, uczestnicząc w licznych szkoleniach i festiwalach i będąc ich organizatorką (prowadziła m.in. warsztaty tradycyjnych tańców włoskich na festiwalu Tabor w Szczebrzeszynie). Od 2009 roku jest koordynatorką Szkoły Muzyki i Tańca Ludowego w Centro delle Arti e Culture Tavola Tonda. Gra na tamburello i tammorze, uczestniczyła w wielu warsztatach gry na instrumentach tradycyjnych i współczesnych. W latach 2005–2008 należała do zespołu perkusyjnego Millenaria Tammura.

 

Veronica Racito – absolwentka studiów z dziedziny sztuki, muzyki i teatru (dyplom z zakresu etnomuzykologii; praca nt. prowadzonego przez nią samą w Palermo interkulturowego warsztatu muzycznego dla miejscowych dzieci pochodzenia afrykańskiego). Obecnie studiuje śpiew i praktyki chóralne u Franceski Martino.

Studiowała śpiew Dhrupad u Kaveri Kar, wykładowczyni Visva Bharathi University w Bengalu Zachodnim oraz hinduski śpiew rytualny u mistrza Lal z grupy teatru źródeł Milon Mela. Uczyła się również w szkole muzyki ludowej The Brass Group w Palermo. Zainteresowanie jazzem (wpływami tradycyjnej muzyki afrykańskiej na ten gatunek – studia u takich nauczycieli jak Maria Pia De Vito czy Salvatore Bonafede) oraz etnomuzykologią skłoniło ją do rozwinięcia badań nt. tradycyjnej muzyki afrykańskiej (kultura muzyczna ludów Mande) i sycylijskiej.
 

Barbara Crescimanno i Veronica Racito wystąpiły w czasie festiwalu "Zaczarowany Lublin - Festiwal Opowiadaczy" w czerwcu 2013 roku ze spektaklem „I fiori, il sangue, il grano. Kore e Demetra nell’isola” („Kwiaty, krew, ziarno. Demeter i Kora z wyspy”).

LiteraturaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

http://www.trizziridonna.it/

http://www.tavolatonda.org/index.php/docenti/7-barbara-crescimanno

Zdjęcia

Wideo

Słowa kluczowe