Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Archiwum Władysława Panasa – spis nr 1. Biografia

Spis nr 1: Profesor Władysław Panas (biografia)

Archiwum Władysława Panasa – spis nr 1. Biografia

Spis treści

[RozwińZwiń]

Materiały do biografii prof. Władysława PanasaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

sygn. 1/1 (teczka):

HabilitacjaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • korespondencja z Radą Wydziału Nauk Humanistycznych KUL dot. otwarcia przewodu habilitacyjnego na podstawie dorobku naukowego i rozprawy Księga blasku. Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza, k. 1–7,
  • recenzja prof. dra hab. S. Sawickiego, k. 8–13,
  • recenzja prof. dra hab. W. Boleckiego, k. 14–23,
  • recenzja prof. dra hab. J. Jastrzębskiego, k. 24–31.

Tytuł profesora nauk humanistycznychBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • życiorys naukowy dra hab. W. Panasa (6 XII 2001), k. 32–43,
  • recenzja dorobku naukowego dra hab. W. Panasa skreślona przez prof. dr hab. S. Wysłouch (UAM), k. 44–51.

Miasto magiczne (projekt)Bezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • notatki prof. W. Panasa, k. 52–54 i plan pracy naukowej w 1984 r., k. 55.

Rękopisy wykładów dotyczących sztuki porozumiewania sięBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

sygn. 1/2 (teczka):

  • ogólne uwagi o zasadzie tych wykładów, k. 1–7,
  • „Porozumiewanie się”, k. 8–10,
  • „Nowo-mowa”, k. 11–36,
  • „Media”, k. 37–64,
  • „Prawda i polityka”, k. 65–76,
  • „Wymiana”, k. 77–88.

Literatura jako transgresja – cykl wykładów na temat istoty literaturyBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

sygn. 1/3 (teczka): 

  • tekst wprowadzający, rękopis, k. 1.

Wykłady:

  • Transgresja jako problem teoretycznoliteracki (trzy wykłady), rękopis, k. 2–34,
  • „Przekroczenie i literatura”, rękopis, k. 35–53,
  • „Literatura i przemoc”, k. 54–64,
  • materiały, notatki, próbki tekstów do wykładów na temat literatury, k. 65–119.

Recenzje napisane przez prof. Władysława Panasa Bezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

sygn. 1/4 (teczka):

(spis alfabetyczny)

  • Laurinyecz Z.I., Praschematy, historie, wizje. Bruno Schulz i Mór Jókai, Lublin 1997, k. 1–2,
  • Mgr Fitas A., O pismach osobistych Karola Ludwika Konińskiego, Lublin 2001, k. 5–9,
  • Mgr Niewiadomski A., Niebliskie wyprawy. Jerzy Zagórski i poetycka przygoda nowoczesności, Lublin 2000, k. 10–13,
  • Mgr Próchniak P., O twórczości Ludwika Stanisława Licińskiego, Lublin 2000, k. 14–26,
  • Mgr Przychodzka A., Zatracona tożsamość – Jerzego Kosińskiego doświadczenie Holocaustu, Lublin 2003, k. 27–33,
  • Mgr Seul A., Roman Brandstaetter jako powieściopisarz i komentator Biblii, Lublin 2000, k. 34–37,
  • Mgr Skórczewski D., Spory o krytykę literacką w dwudziestoleciu międzywojennym, Lublin 2001, k. 38–43,
  • Mgr Sporoń M., Zmienne postacie. Lalka w twórczości Brunona Schulza i Hansa Bellmera, Lublin 2003, k. 44–49,
  • Mgr Szabłowska M., Problematyka egzystencjonalna w twórczości Henryka Grynberga, Lublin 2002, k. 50–55,
  • Mgr Zacharewicz P., Zmiana paradygmatu cywilizacji zachodniej w dziełach literatury polskiej drugiej połowy XX wieku, Lublin 2001, k. 56–61,
  • Mgr Zając W., „Drogi i bezdroża. O nomadyczności prozy Zygmunta Haupta”, Lublin 2002 k. 62–66.

Korespondencja prof. Władysława PanasaBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

sygn. 1/5 (teczka): 

  • W. Panas do S. Oskarowej Mazik, Lublin, 8.10.1973, k. 1–2,
  • W Panas do NN, Lublin, 27.01.1986, k. 3,
  • NN do W. Panasa, 26.04.1987, k. 4,
  • W. Panas do NN, Lublin, 9.09.1987, k. 5,
  • W. Panas do NN, Lublin, 12.11.1987, k. 6–7,
  • Gotfryd J. do W. Panasa, 17.10.1988, k. 8–9,
  • Dziadosz E. do W. Panasa, 16.11.1988, k. 10,
  • Klimowicz M. do W. Panasa, 11.10.1989, k. 11–12,
  • Dryll G. do W. Panasa, 28.08.1990, k. 13–14,
  • Panas W. do G. Drylla, Lublin, bd, k. 15–17,
  • Dryll G. do W. Panasa, 2.10.1990, k. 18,
  • Włodzimierz (NN) do W. Panasa, 27.09.1991, k. 19,
  • Panas W. do abpa J. Życińskiego, Lublin, 20.04.1999, k. 20,
  • Pietrasiewicz T. do W. Panasa, Lublin, 22.02.2001, k. 21–24,
  • Pietrasiewicz T. do W. Panasa, Lublin, 19.03.2001, k. 25,
  • Sowa S. do W. Panasa, 23.01.2003, k. 26,
  • Radziewicz D. do W. Panasa, 12.07.2004, k. 27,
  • Zaproszenie dla W. Panasa od A. Cedro, bd, k. 28–30.

Wycinki prasowe o innychBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

sygn. 1/6 (teczka):

Bachtin Michaił Mikołajewicz
  • O Bachtinie M.M., „Tygodnik Powszechny”, 12.05.1974 (rozmowa z W. Iwanowem o Bachtinie i semiotyce), k. 1,
  • Danek Danuta, „Michaił Mikołajewicz Bachtin. Głos Człowieka”, „Tygodnik Powszechny”, 27.04.1975, k. 2–3.    
Miłosz Czesław
  • artykuły prasowe z 16.08.2004 w „Gazecie Wyborczej”, „Dzienniku Wschodnim” i „Kurierze Lubelskim” wydane w związku z śmiercią Czesława Miłosza (w tym m.in. rozmowy z prof. Panasem), k. 4–14.
Dostojewski Fiodor
  • cykl rozmów o F. Dostojewskim, czasopismo „Współczesność” 17–30 X 1971, k. 15–18.
Hrabal Bohumil
  • Kaczorowski A., Piękna rupieciarnia. Wywiad z samym sobą B. Hrabal, k. 19.
Konwicki Tadeusz
  • Sobolewski T., Jesteśmy wciąż tacy sami. Rozmowa z T. Konwickim, „Powściągliwość i praca” 1986, nr 9, k. 20–22.
Mehoffer Józef
  • Tajemnicze światło ogrodu. Wystawa prac J. Mehoffera w paryskim Museé d’Orsay, „Rzeczypospolita”, 19–20 VI 2004, k. 23.
Paczuski Krzysztof
  • Józefczuk G, Fraszki płyną ku trenom, „Gazeta Wyborcza”, 6.07.2004, k. 24,
  • Czasopismo „Literatura”, 27.07.1972, k. 25.
Sulima Surym Andrzej
  • Grochowska M., Strażnik wiatru, pasterz obłoków, „Gazeta Wyborcza”, 14–15.02.2004, k. 26–27.

TwórczośćBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

sygn. 1/7

  • Panas W., Poetyka Widm Tadeusza Gajcego, [w:] „Polonista” 1970, s. 5–36 (debiut W. Panasa), maszynopis, k. 99.

Wczesne teksty Władysława Panasa i inneBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

sygn. 1/8 (teczka):

  • Panas W. [rec.]: W. Prężyna, Intensywność postawy religijnej a osobowość, Lublin 1973, maszynopis, k. 1–6,
  • Sprawozdanie z przebiegu sesji metodologicznej polonistów, odbywającej się w dniach 18–22 XI 1974, maszynopis, k. 7–11,
  • Semiologia –  mitologia naszych czasów?, „Tygodnik Powszechny” 30.06.1974, wycinek prasowy, k. 12,
  • Bachelard, „Tygodnik Powszechny” 25.04.1976, wycinek prasowy, k. 13, maszynopis, k. 14–23, wstępna wersja, k. 24–26,
  • Hłasko Marek – hasło do Encyklopedii Katolickiej, maszynopis, k. 27–29, notatki i próbki tekstów, k. 30–33.
  • Z perspektywy egzaminatora uniwersyteckiego – wystąpienie na sesji naukowej Nowa Polska – nowa szkoła – nowe działania polonisty, Lublin 14–15 XII 1990, zaproszenie i rękopis, k. 34–38,
  • Interpretacja, czyli literacka detektywistyka – notatki rękopiśmienne do wykładu, k. 39–42,
  • Pro-tezy o Innym w literaturze formułowanych w Wielkim p(Poście): rękopis, k. 43–56, notatki i materiały do tekstu, k. 57–74.

sygn. 1/9 (teczka):

  • Panas W., Antykwariat anielskich ekstrawagancji albo święty bełkot rzecz o piecyku Al. Wata: rękopis – k. 27, tekst komputerowy, k. 28–39, notatki rękopiśmienne do tekstu i próbki tekstu, k. 40–65.

sygn. 1/10 (teczka):

Teksty obce dot. Aleksandra Wata:

  • T. Vendor, Gnostyczny Piecyk Aleksandra Wata, „Teksty Drugie” 1994, nr 2, kserokopia artykułu (przełożyła J. Zach-Błańska), s. 54–75, k. 1–11,
  • zaproszenie na konferencję Aleksander Wat – w setną rocznicę urodzin, program konferencji organizowanej przez Instytut Filologii Polskiej, Katedrę Teorii Literatury KUL w dniach 5–6 maja 2000 (na drukowanym programie odręczne notatki prof. W. Panasa), k. 12–14.

sygn. 1/11 (teczka):

W. Panas, O pograniczu etnicznym w badaniach literackich:

  • rękopis – pierwsza wersja O pograniczu etnicznym w badaniach literackich, k. 1–18; druga wersja Pogranicza i konteksty w badaniach literackich jako problem metodologiczny. O pograniczu etnicznym w badaniach literackich, k. 19–28,
  • maszynopis, k. 29–44,
  • Jan Barszczewski – ikona kulturowego pogranicza – rękopis, k. 45–46,
  • Wielkie Księstwo Litewskie – literacki model pogranicza – rękopis, k. 47–48,
  • notatki rękopiśmienne, m.in. dot. Wilna, k. 49–68.

sygn. 1/12 (teczka):

W. Panas, Łzy komsomołki, czyli poemat niepedagogiczny czyli Moskwa – Pietuszki:

  • rękopis, k. 1–13,
  • Jerofiejew W. – informacja o autorze poematu Moskwa – Pietuszki i materiały rękopiśmienne do tekstu, k. 14–51.

sygn. 1/13 (teczka):

W. Panas, Materiały do historii literatury polskiej:

  • notatki rękopiśmienne, k. 1–277.

sygn. 1/14 (teczka):

W. Panas, Wielkie Księstwo Litewskie i jego kultura (tytuł zaczerpnięto z notatnika):

  • notatnik z rękopiśmiennymi uwagami, k. 1–51 (w tym od k. 6 – niezapisane),
  • luźne notatki rękopiśmienne, k. 53–126,
  • kserokopie artykułów opisujących sztukę w Wielkim Księstwie Litewskim, k. 127–160.

sygn. 1/15 (teczka):

W. Panas, Kołobrzeski kołonotatnik i notatki z Jerozolimy:

  • Notatnik z Jerozolimy, k. 1–67 (k. 63–66 niezapisane),
  • Kołobrzeski notatnik. Katedra w Kołobrzegu – notatnik, m.in. z legendą o Wielkim Inseminatorze, k. 67–112; luźne notatki, k. 123–146.

sygn. 1/16 (zeszyt):

W. Panas, Notatki rękopiśmienne z 2004 r. – uwagi, m.in.: „(...) książki możliwe (...), książki legendy (...) czyli projekty bez wyraźnego przydziału”.

sygn. 1/17 (teczka):

Różne notatki skreślone ręką prof. W. Panasa:

  • Bierdjajew. List trzynasty o kulturze, k. 1–14,
  • Waśniewski Zenon. Przyjaźń odnowiona (wg adnotacji prof. W. Panasa Zenon Waśniewski wyjechał do Zakopanego w sierpniu 1935 r. na spotkanie z Brunonem Schulzem), k. 15–16,
  • Znak, któremu sprzeciwiać się będą, k. 17–18,
  • Fundacja „Muzyka Kresów”. Ośrodek Inspiracji Badań i Działań „Muzyka Kresów w Lublinie” – maszynopis i informacje o genezie i działalności ośrodka, k. 19–37.

Ku pamięciBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

„Ku pamięci Władysława Panasa”Bezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

sygn. 1/18 (teczka):

  • In memoriam Władysław Panas (1947–2005) – wydruk ze strony komputerowej www.brunoschulz.org z 25.01.2005, k. 1,
  • wydruk ze strony www.serwisy.gazeta.pl z 25.01.2005, k. 2,
  • Żurek S., Pożegnanie Władysława Panasa, Gazeta Wyborcza, 27.01.2005 (kserokopia artykułu), k. 3,
  • Żurek S., Wspomnienia – wydruk ze strony www.gazeta.pl, 26.01.2005, k. 4,
  • Jarzębski J., Pożegnanie Władysława Panasa, „Gazeta Wyborcza”, 2.02.2005, k. 5,
  • zaproszenie dla R. Panasa na Akademię Naukowo–Artystyczną w Drohobyczu, poświęconą pamięci prof. W. Panasa, k. 6,
  • Sytnik-Czetwertyński J., Rzecz o Jakubie Franku, „Gazeta Wyborcza”, 9.08.2006 (artykuł dotyczy ostatniej książki W. Panasa Czaszka Mesjasza), k. 7,
  • Szlachetka M., Anioły unoszą się nad Grodzką i Józefczuk G., Ma swój zaułek jak Schulz ulicę, „Gazeta Wyborcza”, 6.09.2006 (artykuły dotyczący uroczystości nadania zaułkowi imienia W. Panasa), k. 8,
  • Zaułek Władysława Panasa. Pamiętamy o profesorze, 7.09.2006, k. 9.

Artykuły dedykowane prof. Władysławowi PanasowiBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

sygn. 1/19 (teczka):

  • Adamiec M., Straszna Sfinksa historia Cypriana Norwida próba interpretacji znaleziska archeologicznego, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 4, s. 67–78 (nadbitka).
  • Czabanowska-Wróbel A., Kto Cię odmłodzi, żywocie wieczny? Mistyka żydowska w poezji Bolesława Leśmiana, „Pamiętnik Literacki” 2003, z. 3, s. 85–101 (nadbitka).
  • Duda H., Z problematyki związków języka i religii, „Zeszyty Naukowe KUL” 1992, nr 1–2, s. 85–93 (nadbitka).
  • Duda H., Pisać ikonę, [w:] Czterechsetlecie unii brzeskiej. Zagadnienia języka religijnego, red. Z. Leszczyński, Lublin 1998, s. 127–135 (nadbitka)
  • Fert J., Odbiorca w liryce Norwida (okres 1842–1865), „Zeszyty Naukowe KUL” 1976, nr 4, s. 37–51 (nadbitka).
  • Fert J., „Od niesienia” czy „odniesienia”?. Na marginesie wiersza Norwida Moralność, „Studia Norwidiana. Materiały i notatki” 1983, s. 111–120 (nadbitka).
  • Fiała E., Księga leków polskich, czyli Transatlantyk Gombrowicza, „Ruch Literacki” 1990, z. 5, s. 569–580 (nadbitka).
  • Gałecki Z., Ze zjawisk współczesnego języka, „Język polski” 1979, z. 4, s. 311–313 (nadbitka).
  • Kaczorowski Jerzy, Poeta barokowej awangardy. Z zagadnień obrazowania w Rymach duchownych Sebastiana Grabowieckiego, „Roczniki Humanistyczne” 1973, z. 1, s. 5–32 (nadbitka).
  • K.J., Opowieść Marka Nowakowskiego – fenomenologia klimatu, „Roczniki Humanistyczne” 1978, z. 1, s. 15–27 (nadbitka).
  • Literatura jako mistyka, „Roczniki Humanistyczne” 1980, z. 1, s. 37–52 (nadbitka).
  • K.J. [rec.], Georges Poulet, La couscience critique, Paris 1971.
  • Kolczyński J., Kozioł ofiarny a enologia o teorii Réne Girarda, „Etnografia Polska” 1995, z. 1–2, s. 65–75.
  • Kolczyński J., Trójnożna koza. Uwagi o symbolice trójnożności, „Etnografia Polska” 1996, z. 1–2, s. 81–107.
  • Kwiatkowski W., Uwagi o twórczości Saint-Exupery’ego, [w:] O twórczości Saint-Exupery’ego w XXX rocznicę śmierci, s. 51–67.
  • Kwiatkowski W., Adrianna Mesuart Greene czyli Niemożność ucieczki, „Roczniki Humanistyczne” 1980, z. 5, s. 19–32.
  • Kułak W., Działalność społeczna księdza prałata Ignacego Lasockiego, „Roczniki Humanistyczne” 1998, z. 4, s. 71–109.
  • Mazurkiewicz R., Wokół „Spuści nam” pieśni Bogurodzica, „Pamiętniki Literackie” 1989, z. 3, s. 139–164.
  • Pietrasiewicz B., Übersicht über die Polnischen Literaturtheoretischen Arbeiten aus dem Bereich der Genologie (1958–1978), Przeglądy i recenzje, s. 79–96.
  • Pietrasiewicz B., Übersicht über die Polnischen Literaturtheoretischen Arbeiten aus dem Bereich der Genologie (1958–1978) 2 Teil, „Przeglądy i recenzje”, s. 77–97.
  • Pietrasiewicz B., „... Si J’ava is des Talents Romanesques?“ Le probléme du roman dans les écrits de Cyprian Norwid, „Zagadnienia rodzajów literackich” 1989, z. 1–2, s. 141–167.
  • Polanowski T., Model człowieka w wierszach Łady-Zabłockiego, „Roczniki Humanistyczne” 1973, z. 1, s. 123–137.
  • Sawicki S., Wokół opozycji: wiersz – proza. Problemy teorii literatury, Ossolineum 1976, s. 161–177.
  • Sawicki S. [rec.] Tzretan T., Poetyka Maria Renata Mayenowa. O perspektywie poetyki inaczej, Warszawa 1984, [w:] „Ruch Literacki” 1986, z. 4, s. 335–339.
  • Sawicki S., Jak rozumieć „A Dorio ad Phrygium”? Od Kochanowskiego do Różewicza, s. 67–77.
  • Sawicki S., Czym jest poezja, bnb., s. 63–66.
  • Sawicki S., Esej o poezji, „Ruch Literacki” 1997, z. 1, s. 1–8.
  • Skórczewski D., Ku portretowi krytyczno-literackiemu. Przegląd badań metakrytycznych, „Roczniki Humanistyczne” 1990, z. 1, s. 95–116.
  • Tyszczyk A., Tożsamość – życie – trwanie dzieła literackiego. Wokół Ingardena teorii dzieła sztuki, „Roczniki Humanistyczne” 1984, z. 1, s. 5–49.
  • Zwolski E., Poncjusz Piłat „Przyjaciel Cesarza” Tyberiusza, „Zeszyty Naukowe KUL” 1980, nr 4, s. 41–49.