Zbysław Ciołkosz (1902–1960)
Zbysław Ciołkosz – urodzony 23 marca 1902 roku w Krakowie, zmarł 25 czerwca 1960 roku w Seattle.
Konstruktor lotniczy, inżynier związany z Podlaską Wytwórnią Samolotów w Białej Podlaskiej i Lubelską Wytwórnią Samolotów.
Spis treści
[Zwiń]Edukacja i kariera zawodowa
Projekty i koncepcje
W okresie przedwojennym był twórcą lub współtwórcą koncepcji i projektów m.in. dwumiejscowego eskortowego samolotu myśliwskiego PWS–1, pasażerskiego PWS–30, sportowego PWS–52, liniowego PWS–19, pocztowo-pasażerskich PWS–54 i PZL–27, pasażerskiego PZL–30, bombowych LWS–4 i LWS–6 oraz sanitarnego LWS–2 i obserwacyjnego LWS–3 „Mewa”.
Losy podczas II wojny światowej
W czasie II wojny światowej Ciołkosz pracował najpierw jako konstruktor w zakładach SNG AM (Dewoitine) w Tuluzie, później w Londynie dla Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej, organizując ewakuację polskich inżynierów i pozostałego personelu przemysłu lotniczego. W latach 1942–1943 pracował jako inżynier-konstruktor w firmie Aero Mechano Ltd., a następnie jako dyrektor Wydziału Lotniczego Ministerstwa Przemysłu, Handlu i Żeglugi rządu londyńskiego, gdzie zajmował się planami rozwoju i odbudowy lotnictwa i przemysłu lotniczego po wojnie. Zyskał uznanie jako specjalista w zakresie organizacji komunikacji i przemysłu lotniczego. Wydał na ten temat następujące opracowania: Poland’s Share in Pre-War Air Transport, Plans for a Post-War Civil Airport in Warsaw oraz atlas Poland’s Possible Contribution to Future Air Transport. W 1944 roku reprezentował Polskę na Międzynarodowej Konferencji ds. Lotnictwa Cywilnego w Chicago.
Kariera po II wojnie światowej
Po zakończeniu wojny, podobnie jak wielu konstruktorów i osoby pozostałego personelu lotniczego, wybrał pozostanie na emigracji zamiast powrotu do kraju pod sowiecką dominacją. W latach 1945–1948 pracował w zakładach English Electric jako konstruktor lotniczy. Następnie wyjechał do USA, gdzie do roku 1957 kierował działem konstrukcyjnym w zakładach Piasecki Helicopter Corporation, w latach 1957–1959 jako kierownik Biura Projektów Wstępnych Oddziału Doświadczalnego w zakładach Hiller Aircraft Corporation, a następnie w Aerospace Division zakładów Boeinga w Seattle, gdzie pracował już do końca życia. Był cenionym specjalistą od konstrukcji śmigłowców i członkiem wielu amerykańskich i brytyjskich organizacji lotniczych. Został odznaczony prestiżowym Medalem Braci Wright, a także wieloma innymi odznaczeniami, wyróżnieniami i nagrodami w zakresie techniki lotniczej w Polsce i za granicą.
Opracował: Janusz Dołęga
Literatura
J.R. Konieczny, T. Malinowski, Mała encyklopedia lotników polskich, Warszawa 1983.
T. Demidowicz, Bialskopodlaski biograficzny słownik sportowy, Biała Podlaska 1998.