Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Wiesław Juszczak – bibliografia

Wybrane publikacje książkowe, artykuły i przekłady Wiesława Juszczaka.

Spis treści

[RozwińZwiń]

Publikacje książkoweBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Wiesław Juszczak, Artur Grottger. Pięć cyklów, Arkady, Warszawa 1957 [reed. 2007 na pięćdziesięciolecie powstania „Arkad”].
Wiesław Juszczak, Wojtkiewicz i nowa sztuka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1965 [reed. 2002].
Giovanni Battista Piranesi (1720–1778). Rysunki i grafika, katalog wystawy opracowali Wiesław Juszczak i Elżbieta Budzińska, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Gabinet Rycin, Warszawa 1967.
Wiesław Juszczak, Jan Stanisławski, Ruch, Warszawa 1972.
Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890–1918, wybrał, ułożył i przedmową opatrzył Wiesław Juszczak, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich–Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1976 [reed. 2004].
Szkicowniki Wojciecha Weissa, wyboru dokonali i opracowali Aneri Irena Weissowa i Stanisław Weiss, przedmową opatrzył Wiesław Juszczak, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1976.
Wiesław Juszczak, Malarstwo polskie: modernizm, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Redakcja „Auriga”, Warszawa 1977 [reed. 2004].
Wiesław Juszczak, Fakty i wyobraźnia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1979.
Wiesław Juszczak, Młody Weiss, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979.
Wiesław Juszczak, Zasłona w rajskie ptaki albo O granicach „okresu powieści”, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981 [reed. 2004].
Wiesław Juszczak, Postimpresjoniści, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985 [wyd. trzecie].
Wiesław Juszczak, Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki, Zamek Królewski w Warszawie, Warszawa 1995.
Wiesław Juszczak, Pani na żurawiach. Cz. 1. Realność Bogów, Aureus, Kraków 2002.
Wiesław Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu [przedruk: Malarstwo polskie: modernizm oraz antologia Teksty o malarzach, por. wyżej wydania pierwsze], seria „Eseje o sztuce”, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2005.
Wiesław Juszczak, Wędrówka do źródeł, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009.
Wiesław Juszczak, Pani na żurawiach. Cz. 2. Archeologia mitu, Aureus, Kraków 2012.
Wiesław Juszczak, Ekfraza poetycka w antycznej Grecji (Przykłady wybrane), Neriton, Warszawa 2012.

Wybrane artykułyBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Wiesław Juszczak, Romantyzm a działalność artystyczna Roberta Adama [w:] Romantyzm. Studia nad sztuką drugiej połowy wieku XVIII i wieku XIX [Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, XI 1963], Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1967.
Wiesław Juszczak, Lekcja pejzażu według „Króla-Ducha” [w:] Ikonografia romantyczna [Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Nieborów, VI 1975], Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977.
Wiesław Juszczak, Innowacja i problem odbioru, [w:] Tradycja i innowacja [Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, XI 1979], Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.
Wiesław Juszczak, Niepopularność, „Znak” 1984, nr 7.
Wiesław Juszczak, Święty Homer, „Znak” 1984, nr 10.
Wiesław Juszczak, Przypowieść o liliach i krukach, „Znak” 1984, nr 11–12.
Wiesław Juszczak, Czy istnieje sztuka mistyczna?, „Znak” 1985, nr 4.
Wiesław Juszczak, Sztuka a „kryzys”, „Znak” 1986, nr 2–3; także [w:] Kryzys w Sztuce [Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Lublin, XII 1985], red. Elżbieta Karwowska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988.
Wiesław Juszczak, Historia i trwanie, „Znak” 1988, nr 3.
Wiesław Juszczak, Sophía, „Znak” 1989, nr 2–3.
Wiesław Juszczak, Słowo o powołaniu, „Znak” 1988, nr 8.
Wiesław Juszczak, Historia i trwanie [w:] Sztuka i wartość [Materiały XI Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, VI 1986], red. Maria Poprzęcka, Zakład Wydawnictw „Sztuka Polska”, Warszawa 1988.
Wiesław Juszczak, Nietolerancja [rozmowa Wiesławy Wierzchowskiej z Wiesławem Juszczakiem], [w:] Wiesława Wierzchowska, Sąd nieocenzurowany, Łódź 1989.
Wiesław Juszczak, Uwagi o „kulturze symbolicznej” [w:] Fermentum massae mundi. Jackowi Woźniakowskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Warszawa 1990.
Wiesław Juszczak, Paleolityczny epos, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1991, nr 2.
Wiesław Juszczak, Dzieło a „granica sensu”, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1992, nr 3–4; także [w:] Przemyśleć historię sztuki [Materiały XIII Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, X 1992], red. Maria Poprzęcka, Semper, Warszawa 1994.
Wiesław Juszczak, Występny ornament, „Znak” 1993, nr 11.
Wiesław Juszczak, Dlaczego? [w:] Życie artysty. Problemy biografiki artystycznej [Materiały XIV Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, X 1994], red. Maria Poprzęcka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 1995.
Wiesław Juszczak, Ściganie horyzontu, czy kontemplacja? O dwóch pojęciach realizmu [w:] Historia a system [Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, X 1996], red. Maria Poprzęcka, Arx Regia Ośrodek Wydawniczy Zamku Królewskiego w Warszawie, Warszawa 1997.
Wiesław Juszczak, „Nic wątlejszego niż kamień i diament…” [w:] Twarzą w twarz z obrazem. Tom dedykowany Profesorowi Wiesławowi Juszczakowi, wiernemu uczestnikowi seminariów nieborowskich [Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, X 2002],  red. Maria Poprzęcka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2003.

Wybrane przekładyBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Hugh Honour, Neoklasycyzm, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1972.
Linda Nochlin, Realizm, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1974 [przekład dokonany razem z Tomaszem Przestępskim].
Thomas Stearns Eliot, Cocktail party, Universitas, Kraków 1999.
William Blake, Milton: poemat w dwu księgach; Zaślubiny Nieba i Piekła, Universitas, Kraków 2001.
Karen Blixen, Uczta Babette i inne opowieści o przeznaczeniu, Rebis, Poznań 2002 [wyd. drugie].
Gilbert Murray, Eurypides i jego wiek, Aureus [książka przygotowywana do druku w roku 2013, na stulecie pierwszego jej wydania (Oxford University Press 1913)].

Źródło: Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego