Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Urszula Brytan-Golejewska (ur. 1960)

Aktorka Teatru Scena 6. Instruktorka teatralna. Współzałożycielka Fundacji Sztuki im. Brunona Schulza.

 

Spis treści

[RozwińZwiń]

Edukacja

Urszula Brytan-Golejewska urodziła się 15 czerwca 1960 roku w Tomaszowie Lubelskim. W latach 1967–1972 uczęszczała do Szkoły Podstawowej w Wiszniowie k. Hrubieszowa, którą zmieniła na szkołę w Ulhówku k. Tomaszowa Lubelskiego. Liceum Ogólnokształcące ukończyła w Tomaszowie Lubelskim. Urszula Brytan-Golejewska zdała maturę w 1979 roku. Naukę kontynuowała na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Studia ukończyła w 1984 roku.

Aktorka Teatru Scena 6

Będąc studentką ekonomii, w 1980 roku rozpoczęła współpracę z teatrem Scena 6. Zaczynając od roli technicznego przy spektaklu Zesłani do raju, z czasem stała się jednym z głównych aktorów grupy. Urszula Brytan-Golejewska jako pierwszoplanowa postać uczestniczyła w kolejnych przedstawieniach Sceny 6, na przykład w sztuce Psalmy.
Do przedstawienia Psalmy wniosła etiudę, którą nazywa Ptakiem. W przedstawieniu grała też kobietę uczestniczącą w spotkaniach z mężczyzną, osadzonych w różnych sytuacjach życiowych: „Raz na przykład: człowiek, mężczyzna, siedzi przy stole, kobieta wbiega z siatką – mlekiem, chlebem…” – wspomina Urszula Brytan-Golejewska. Ten coś pisze, ale to gniecie. Ona podchodzi do niego. Po prostu to takie bardzo poetyckie spotkania, ona tylko go od tyłu dotyka. Przytulają się do siebie i to wszystko znikało”1.
Kolejne spektakle Sceny 6 z jej udziałem to Heretycka Symfonia, Wiosna Ludów, a przede wszystkim monodram Świętokradztwo, gdzie grała rzeźbiarza. Rola mężczyzny, w jaką wcieliła się Urszula Brytan-Golejewska spotkała się z pozytywnymi komentarzami i recenzjami.

Kariera zawodowa

Urszula Brytan-Golejewska jest instruktorem teatralnym Kategorii I. W 1986 roku rozpoczęła pracę jako siostra PCK, którą przerwała w roku 1987, po to aby zatrudnić się w nowo powstałym Lubelskim Studio Teatralnym.  
W teatrze Scena 6 występowała latach 1987–2000.
Jako aktorka Sceny 6 Urszula Brytan-Golejewska była zatrudniona w Lubelskim Domu Kultury, we wspomnianym Lubelskim Studio Teatralnym i Centrum Kultury.
Urszula Brytan-Golejewska: „A później to już jako taki wolny strzelec: a to jakieś warsztaty teatralne, w programach unijnych uczestniczyłam, gdzie ktoś mnie prosił, żeby z tą młodzieżą – na ogół europejską, ale nie tylko – przeprowadzić jakieś warsztaty teatralne w ramach takich spotkań integracyjnych. Byłam też rachmistrzem spisu powszechnego”2.
Jest współzałożycielką Fundacji Sztuki im. Brunona Schulza, a z jej wiedzy i doświadczenia korzystają organizatorzy licznych festiwali i przeglądów teatralnych.

 

Opracowała Agnieszka Góra
(na podstawie relacji mówionej Urszuli Brytan-Golejewskiej
zarejestrowanej w ramach programu „Historia Mówiona”
realizowanego w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN”)

 

 

Przypisy

1 Rozmowa z Urszulą Brytan-Golejewską zarejestrowana w ramach programu „Historia Mówiona” Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”, Lublin 7.04.2009.
2 Tamże.

Zdjęcia

Historie mówione

Słowa kluczowe