Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Organy w kościele św. Ducha w Lublinie

Kościół św. Ducha został wybudowany przez mieszczan lubelskich w latach 1419–1421. Dwukrotne pożary (w 1602 i 1733 roku) sprawiły, że zmieniono bryłę świątyni, od tzw. renesansu lubelskiego do stylu barokowego.




 

Pod koniec XV wieku w kościele wykonawcami muzyki byli: organista, kantor i dwóch chłopców do śpiewu.

W końcu XVII wieku była tu stała kapela, działająca dzięki licznym fundacjom.
W latach 1732–1788 kapelistami byli: Antoni Dulski, Józef Domański, Kulczycki, Siwierski, Lenartowicz, Wojciech Domański, Andrzej Sikorski, Jędrzej Prokopowicz, Dominik Łukaszewski, Franciszek Jasiński, Mateusz Stankiewicz.


Dyspozycja organów z roku 1860:
Manuał C-c Pedał C-a
vox amabilis 8 ' salicionał 8 '
oktawa major 4 ' violonae 8 '
kwinta 2 1/3 ' bordunbas 16 '
mixtura ?
salicionał 8 '
flauto major 8 '
oktawa 4 '
superoktawa 1 '
principal 4 '


W 1902 roku organy te zostały przebudowane przez miejscowego organmistrza, Stanisława Jagodzińskiego. Ograniczył on liczbę głosów z 13 do 11.

Manuał Pedał
pryncypał 8 ' subbas 16 '
flet major 8 ' oktawbas 8 '
bourdon 16 ' violonbas 8 '
viola di gamba 8 '
aolina 8 '
portunał flet 4 '
oktawa 4 '
mixtura 3 ch.



Wystrój zewnętrzny:
Prospekt jednostronny, symetryczny, dwuczęściowy. Pozytyw dolny trójsekcyjny. Fronton szaf modelowany wklęsłowypukle. Ornamentyka jest akantowo-wstęgowa.


Organiści (wybrane osoby, głównie z XVIII wieku i początku XIX wieku)
Szymon Poziomkiewicz,
Błażej Zielonkowski,
Michał Rudnicki z Podola,
Józef Paszkowski.

 

Opracowano na podstawie:
Ludwik Gawroński, Muzyka Religijna w Lublinie w latach 1574–1794.

Powiązane wydarzenia

Zdjęcia

Słowa kluczowe