Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca

Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie to festiwal zainicjowany w 1997 roku. Jego pomysłodawczynią była Hanna Strzemiecka, która prowadziła Grupę Tańca Nowoczesnego Politechniki Lubelskiej, przekształconą z czasem w Lubelski Teatr Tańca – Centrum Kultury. Tu znalazła instytucjonalne oparcie dla swojej idei. Centrum Kultury stało się organizatorem imprezy, a ona jej dyrektorem. Spotkania odbywają się corocznie w początkach listopada i trwają sześć dni. Mają niekonkursowy charakter.

 

Spis treści

[RozwińZwiń]

Idea festiwaluBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Założeniem festiwalu jest wzajemne poznanie i wymiana doświadczeń oraz inspiracja odmiennością kulturową pomiędzy Polską i krajami Europy, oraz innymi częściami świata. Twórcy Spotkań podkreślają uniwersalny wymiar wydarzenia, przypominając, że taniec współczesny jest szczególnym medium porozumienia – sztuką w pełni demokratyczną, doskonale przekazującą emocje wzbogacone mocnym ładunkiem intelektualnym. Celem kolejnych edycji jest prezentacja najciekawszych propozycji artystycznych przez profesjonalne teatry tańca z całego świata, a także promocja polskich artystów poszukujących możliwości pokazania swojego dorobku i dyskusji. Spotkania służą także wymianie doświadczeń i wzajemnych inspiracji artystów z różnych dziedzin sztuki.

Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca rozgrywają się w obszarach – artystycznym i edukacyjnym.
Pierwszy obejmuje spektakle zawodowych teatrów tańca z całego świata (dotychczas występowały teatry m.in. z USA, Wielkiej Brytanii, Holandii, Finlandii, Francji, Szwajcarii, Rosji, Litwy, Białorusi, Węgier, Polski). Ich uzupełnieniem są projekcje wideo poświęcone najnowszym zjawiskom w tańcu współczesnym na świecie, a także produkcje filmowe ściśle związane z fenomenem tańca współczesnego oraz wystawy prac fotograficznych i malarskich inspirowanych sztuką tańca.

Program festiwaluBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Na program edukacyjny składają się przede wszystkim Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego (techniki taneczne, kompozycja tańca, projektowanie oświetlenia) prowadzone przez gości z Polski i zagranicy przeznaczone dla odbiorców o różnym stopniu zaawansowania. Uzupełnieniem ich są wykłady z udziałem wybitnych światowych specjalistów dotyczące m.in. historii tańca, krytyki tańca, zagadnień wymiany artystycznej pomiędzy Europą Wschodnią i Zachodnią, a także zdobywania środków na produkcje w dziedzinie tańca.

Kolejne edycjeBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Dziesięć pierwszych edycji skupiało teatry tańca, wobec których jedyne kryterium wyboru stanowiła wartość artystyczna prezentowanej sztuki. W kolejnej dekadzie organizatorzy spotkań postanowili uporządkować prezentacje według różnych aspektów. Podczas XI edycji była to prezentacja twórców, którzy pojawili się na światowej scenie w ostatnim dziesięcioleciu i wnieśli nowe trendy. Kolejna stanowiła odsłonę dokonań artystów, dla których inspiracją były motywy literackie lub biografie wielkich pisarzy, takich jak William Szekspir (Teatr Gestu i Ruchu, Izabela Chlewińska), Boris Vian (Teatr Dada von Bzdűlöw), Virginia Woolf (Deja Donne Company), Sam Shepard (Good Girl Killer), Agota Kristof (Dance Company Pál Frenak), Michael Stauffer (Marcel Leemann Physical Dance Theater) czy Daniel Charms (DoTheatre).

Jubileuszowa edycja Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca przebiegała pod hasłem „Osobowości” i zgromadziła artystów, którzy w ciągu ostatnich czternastu edycji najbardziej zapadli w pamięć widzom i niejako ukształtowali oblicze lubelskich Spotkań.
Swoje prace zaprezentowali tak znakomici artyści jak: Marco Cantalupo i Katarzyna Gdaniec (Cie Linga, Szwajcaria), Roberto Zappala (Compagnie Zappala Danz, Włochy), Sanna Kekäläinen (K&C Kekäläinen & Company, Finlandia), Jonathan Burrows i Mattego Fargion (Wielka Brytania), Pal Frenak (Compagnie Pal Frenak, Węgry/Francja), Joe Alter (Joe Alter Dance Group, USA), Stanisław Wisniewski (Cie Stanislaw Wisniewski, Francja), Karen Foss (Karen Foss Quiet Works, Norwegia), Aleksander Tebenkov i Victoria Baltzer (Gellery Dance Theatre, Białoruś), Ann Van den Broek (Belgia/Holandia). Pojawiły się również polskie osobowości związane ze Spotkaniami: Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska (Teatr Dada von Bzdülöw), Wiold Jurewicz (Teatr Tańca Alter), Iwona Olszowska oraz Hanna Strzemiecka i zespoły z Lublina, Lubelski Teatr Tańca i Grupa Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej.

Wejście na spektakle podczas Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca zapewniają bilety na pojedyncze przedstawienia lub karnety obejmujące całość prezentacji.
 

 

Opracowała Magdalena Jankowska
Redakcja: Monika Śliwińska