Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Archiwum Władysława Panasa – spis nr 4. Schulziana

Spis nr 4. Schulziana

Archiwum Władysława Panasa – spis nr 4. Schulziana

Spis treści

[RozwińZwiń]

TwórczośćBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

Pierwsze artykułyBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • sygn. 4/1 (teczka): Panas W., Apologia i destrukcja. Noc wielkiego sezonu Brunona Schulza:

maszynopis tekstu, k. 1–19, nadbitka, 12 egz. (bnb).

  • sygn. 4/2 (teczka): Panas W., Regiony czystej poezji. O koncepcji języka w prozie B. Schulza:

maszynopis tekstu, k. 1–33, streszczenie, k. 34–35; nadbitki: „Roczniki Humanistyczne” 1974, z. 1, s. 151–173 (4 egzemplarze).

  • sygn. 4/3 (teczka): Panas W., Pierwsze artykuły o Brunonie Schulzu:

fragmenty o prozie Schulza (wg autora drugiego z najwcześniejszych tekstów, k. 1–7; Zstąpienie w esencjonalność. O kształtach słowa w prozie Brunona Schulza, maszynopis, k. 8–30.

  • sygn. 4/4 (teczka): Panas W., Z zagadnień struktury prozy Brunona Schulza. Koncepcja języka prozy Brunona Schulza, Lublin 1972:

maszynopis pracy napisanej pod kierunkiem prof. dra Stefana Sawickiego, k. 1–90 (w maszynopisie brak stron od 18–44).

  • sygn. 4/5 (teczka): Panas W., O marginesowej twórczości Brunona Schulza. Próba rekonstrukcji poetyki:

rękopis, k. 1–3, materiały i notatki do tekstu, k. 4–55.

  • sygn. 4/6 (teczka): Zalążki rozmaitych tekstów prof. W. Panasa, dot. Schulza:

Mesjasz ze Sztokholmu: odręczne notatki prof. W. Panasa, k. 1–15, dodatek do „Gazety Wyborczej” dot. Sztokholmu, k. 16–17, korespondencja w sprawie książki Mesjasz ze Sztokholmu, 2.12.1996, k. 18, Nelson Viktoria, Spacer ulicą krokodyli: Bruno Schulz przybywa do Ameryki, przełożył Krzysztof Zabłocki, „Literatura na świecie” 1992, s. 239–255, kserokopia artykułu, k. 19–23.

Skromny geniusz: zalążki rękopiśmienne, k. 24–33.

In memoriam Bruno Schulz, w stulecie urodzin, w pięćdziesięciolecie śmierci...1892–1992: zalążki rękopiśmienne, k. 34–38, wycinek prasowy o wystawie w Muzeum Literatury poświęconej Schulzowi, w związku z obchodzoną rok wcześniej 100-letnią rocznicę urodzin, k. 39.

Pleonazm, czyli o stylu: zalążki tekstu, rękopiśmienne, k. 40–43.

Mesjasz i idea mesjańska: zalążki tekstu, rękopiśmienne, k. 44–47.

Inne: zalążki tekstów bez przydziału, k. 48–80.

Bruno Schulz i znaki sacrum w strukturze powierzchniowej: rękopis, k. 81–92.

  • sygn. 4/7 (teczka): Panas W., Wystąpienia niepublikowane:

„Najważniejsze interpretacje kabalistyczne”: korespondencja w sprawie konferencji z udziałem autorów uczestniczących w realizacji zadania Tradycje religijne literatury polskiej t. V Dwudziestolecie międzywojenne i współczesność, na której prof. W. Panas wygłosił referat Sacrum żydowskie w literaturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego 15.02.1989, 14.09.1989, k. 1–2; tekst prof. W. Panasa, wg notatki odręcznej „pierwszy tekst interpretujący Schulza kabalistycznie, referat na konferencji, niepublikowany”, k. 3–20.

„Bruno Schulz przeciw śmierci”: zaproszenie na V międzynarodową sesję Duchowość narodów Europy Środkowo-Wschodniej. Eros i Thanatos, cz. III w dniach 24–27 kwietnia 1995, k. 21–24, tekst rękopiśmienny, k. 25–29,

 „Obraz i słowo. Przypadek Brunona Schulza”: zaproszenie na posiedzenie naukowe Wydziału Filologicznego PAU 19.10.2001 r., podczas którego wykład wygłosił prof. W. Panas, k. 30; tekst referatu, rękopiśmienny, k. 31–45.

„Bruno Schulz albo intryga nieskończoności”Bezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • sygn. 4/8 (teczka): Panas W., Bruno Schulz czyli intryga nieskończoności: rękopis, k. 1–13, wydruk komputerowy, k. 14–25, wydruk komputerowy, k. 26–34, dyskietki z wersją artykułu w j. polskim i j. angielskim.

„Lekcja prof.Arendta”Bezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • sygn. 4/9 (teczka): Panas W., Lekcja prof. Arendta: rękopis – dwie wersje (pierwsza wersja k. 1–33, druga wersja k. 34–54), luźne notatki dotyczące tekstu, k. 55–110, wydruk komputerowy, k. 111–133.
  • sygn. 4/10 (zeszyt): Panas W., Lekcja prof. Arendta: notatki i materiały własne, kserokopie rysunków, zdjęcia i fotografie s. 97 (format A5).

„Żeński Mesjasz, czyli o „Wiośnie Brunona Schulza”Bezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • sygn. 4/11 (teczka): Panas W., Żeński Mesjasz, czyli o „Wiośnie” Brunona Schulza: rękopis, k. 1–21, wydruk komputerowy, k. 22–32, dyskietka, k. 33.
  • sygn. 4/12 (teczka): Panas W., Żeński Mesjasz, czyli o „Wiośnie” Brunona Schulza: rękopiśmienne notatki do tekstu, k. 1–119.
  • sygn. 4/13 (teczka): Panas W., Żeński Mesjasz, czyli o „Wiośnie” Brunona Schulza– próbki tekstu: rękopis, k. 1–16, wydruk komputerowy, k. 17–26.
  • sygn. 4/14 (teczka): Protokoły z zajęć – ćwiczenia z historii literatury współczesnej – analizy opowiadania Wiosna Brunona Schulza z cyklu Sanatorium pod klepsydrą (1998–1999): Furmaniak Agnieszka, k. 1–2, Gałecka Elżbieta, k. 3–4, Kozioł Monika, k. 5–7, Kulibowska Monika, k. 8–10, Kwiecień Iwona, k. 11–14,  Łoś Bogusław, k. 15–16, Ożóg I., k. 17–18, Młodowiec lub Młodawiec, k. 19–20, Muszyńska Agnieszka, k. 21–23, Myłek Monika, k. 24–26, Rękas Ewa, k. 27–29, Paszkowska Małgorzata, k. 30–32, Prajsner Barbara, k. 33–35, Trybus Agnieszka, k. 36–38, Wojtan Magdalena, k. 39–41, Zwolan Joanna i Wojtyło Beata, k. 42–46.
  • sygn. 4/15 (teczka): Korespondencja W. Panasa w sprawach Żeńskiego Mesjasza: Jerzy Kaniewski do W. Panasa (1999) w sprawie odczytu naukowego dot. Żeńskiego Mesjasza, k. 1–6; korespondencja z Jackiem Bolewskim SJ, k. 7–9.

„Bruno od Mesjasza...”Bezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • sygn. 4/16 (teczka): Panas W., Bruno od Mesjasza. Rzecz o dwóch ekslibrisach oraz o jednym obrazie i kilkudziesięciu rysunkach Brunona Schulza: maszynopis, k. 1–237.
  • sygn. 4/17 (teczka): Panas W., Bruno od Mesjasza. Rzecz o dwóch ekslibrisach oraz o jednym obrazie i kilkudziesięciu rysunkach Brunona Schulza: rękopis (wg notatki autora wersja ostatnia), k. 1–224.
  • sygn. 4/18 (teczka): Panas W., Bruno od Mesjasza. Rzecz o dwóch ekslibrisach oraz o jednym obrazie i kilkudziesięciu rysunkach Brunona Schulza:

notatki odręczne o historii i czasie pisania, k. 1, korespondencja ze Zbigniewem Milczarkiem pierwszy list) dot. Ekslibrisu (opis zewnętrzny), k. 2–3, drugi list) dot. tekstu na tylnej okładce obwoluty Sklepów cynamonowych, k. 4.

  • sygn. 4/19 (teczka): Panas W., Pierwszy Mesjasz. O dwóch ekslibrisach i kilkudziesięciu rysunkach Brunona Schulza – rękopis: rozdział I – Dwa ekslibrisy, k. 4–35, rozdział II – Sąd Ostateczny, k. 36–74, rozdział III – Mesjasz, k. 75–154.
  • sygn. 4/20 (teczka): Panas W., Pierwszy Mesjasz. Rzecz o dwóch ekslibrisach oraz o jednym obrazie i kilkudziesięciu rysunkach Brunona Schulza: rękopis (wg adnotacji autora na teczce wersja przedostatnia trzech pierwszych rozdziałów, pierwotny tytuł podany został przez autora, potem już Bruno od Mesjasza), k. 155, k. 108–109 podarowane Tadeuszowi Mysłowskiemu z Nowego Jorku.
  • sygn. 4/21 (teczka): Panas W., Pierwszy Mesjasz. Rzecz o dwóch ekslibrisach oraz o jednym obrazie i kilkudziesięciu rysunkach Brunona Shulza: maszynopis (brak rozdziału IV Czasy Mesjasza, k. 1–206.
  • sygn. 4/22 (teczka): Panas W., Pierwszy Mesjasz. O dwóch ekslibrisach i kilku rysunkach Brunona Schulza. Bruno od Mesjasza: notatki do pierwszego Mesjasza, który stał się Brunonem od Mesjasza: dotyczące m.in. rozdz. Dwa ekslibrisy, rękopiśmienne próbki tekstów, k. 1–33, luźne notatki dotyczące m.in.: IV rozdz. Czasy Mesjasza, k. 34–67.
  • sygn. 4/23 (teczka): Panas W., Sąd ostateczny. O jednym ekslibrisie Brunona Schulza: maszynopis, k. 1–24 (pierwsza wersja), k. 25–48 (druga wersja), nadbitka „Roczniki Humanistyczne” XLVI (1998), z. 1, s. 449–466 (5 egzemplarzy).
  • sygn. 4/24 (zeszyt): Panas W., Mesjasz: notatki rękopiśmienne, k. 1–89 (od k. 21 niezapisane).

„Księga blasku – traktat o kabale i prozie Brunona Schulza”Bezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • sygn. 4/25 (teczka): Panas W.,  Księga blasku – traktat o kabale i prozie Brunona Schulza: (wersja ostateczna), rękopis monografii przeplatany maszynopisem, k. 1–225.
  • sygn. 4/26 (teczka): Panas W., Księga blasku – traktat o kabale i prozie Brunona Schulza: maszynopis, recenzja prof. Sawickiego z 1997 roku (kserokopia rękopisu), k. 2.
  • sygn. 4/27 (teczka): Panas W., Księga blasku – fragmenty opublikowane czyli jak rosła książka: Mesjasz rośnie pomału... O pewnym wątku kabalistycznym w prozie Brunona Schulza (rękopis), k. 1–18, Przyjście Mesjasza – o ikonologii mesjańskiej Brunona Schulza (rękopis), k. 19–26, Bruno kabalistyka. O kosmgologii kabalistycznej Brunona Schulza (rękopis), k. 27–51, Bruno kabalistyka. O kosmogologii kabalistycznej Brunona Schulza (maszynopis dwie wersje), wersja 1 k. 52–68, wersja 2 k. 69–85, Szwirat ha–kelim czyli Brunona Schulza traktat o krokodylach – maszynopis, k. 86–133, Informacja W. Pansa, gdzie drukowano poszczególne fragmenty książki, k. 134.
  • sygn. 4/28 (teczka): Panas W., Szwirat ha–kelim, czyli Brunona Schulza  Traktat o krokodylach: rękopis tekstu, k. 1–59, notatki i próbki tekstu, k. 60–136.
  • sygn. 4/29 (teczka): Panas W., Szwirat ha–kelim, czyli traktat o krokodylach Brunona Schulza”: rękopis, k. 1–14, notatki i próbki tekstów, k. 15–32.
  • sygn. 4/30 (teczka): Panas W., Księga blasku. Absolutny śmietnik, k. 1–251.

InneBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • sygn. 4/31 (teczka): Kabaliści i pseudomesjasze oraz „przyspieszacze” Mesjasza: Notatki dotyczące Chaima Vitala Kalabrese i Lurii, k. 1–13, hasło Luria. Dariol ben Judah (kserokopia z encyklopedii lub słownika w j. angielskim), k. 14–17, Manuela Gretkowska, Historia o... (artykuł  dot. opisu grafiki Rembrandta), Ex libris, bd, k. 18.
  • sygn. 4/32 (teczka): Bruno Schulz i Adam Mickiewicz: notatki prof. W. Panasa porównania między twórcami, k. 1–43.
  • sygn. 4/33 (teczka): Panas W., Willa Bianki. Mały przewodnik drohobycki dla przyjaciół (fragmenty): tekst rękopiśmienny, k. 1–25 (w tym k. 1–24 kserokopia rękopisu), materiały dotyczące m.in. architektury willi, abundancji, zakończenia tekstu, k. 27–109.
  • sygn. 4/34 (teczka): Drukowane teksty B. Schulza: B. Schulz, Ptaki, „Wiadomości Literackie”, 3.12.1933, nr 52 – debiut literacki B. Schulza pod imieniem Bronisław Schulz (artykuł na str. 3, ale zachowano całe oryginalne wydanie gazety z 1933 r.); B. Schulz, fragment z wyeliminowaną (?) wersją Wiosny (adnotacja W. Panasa, trudna do odczytania), Kamena 1935, nr 10, s.191–193, B. Schulz w „Ankiecie Wiadomości Literackich” opowiada o nowej książce, „Wiadomości Literackie” 16.04.1939, nr 17, s. 5 kserokopia.

Ku pamięciBezpośredni odnośnik do tego akapituWróć do spisu treściWróć do spisu treści

  • sygn. 4/35 (teczka): Urodziny Schulza w Lublinie – 110 i 111 (na teczce dopisek prof. W. Panasa: „imieniny też”: korespondencja w sprawie zgody na przejazd ulicami Starego Miasta w czasie uroczystości, k. 1, program obchodów 110. urodzin i 60. rocznicy śmierci Schulza z naniesionymi poprawkami prof. Panasa, k. 2, notatki prof. Pansa dotyczące obchodów rocznicy związane z biografią Schulza, k. 3–7, Kłoczowski Jan Maria, Piosenka o Lilit dedykowana W. Panasowi, k. 8, zaproszenie na urodziny Schulza w Lublinie (w skład Rady Artystycznej wszedł m.in.: prof. W. Panas, k. 9,       koperta okolicznościowa wydana przez „Dziennik Wschodni” z okazji urodzin Schulza, k. 10, Sulisz Waldemar, Na Schulzowskie urodziny, „Dziennik Wschodni” 2.07.2002, k. 11, GRJ, Urodziny Schulza w Lublinie, „Gazeta Wyborcza” 3.07.2002, k. 12, Sulisz Waldemar, Co Pan na to, panie Schulz, „Dziennik Wschodni” 9.07.2002, k. 13, Zaproszenie na urodziny Schulza drukowane w „Dzienniku Wschodnim”, k. 14, Józefczuk Grzegorz, Urodziny Brunona Schulza, „Gazeta Wyborcza” 12.07.2002, k.15, Sulisz Waldemar, Fenomen Schulza – rozmowa z prof. W. Panasem, „Dziennik Wschodni” 12.07.2002, k. 16, Sulisz Waldemar, „Zdrowie, panie Schulz!”, Dziennik Wschodni 12.07.2002, k. 17, Horbaczewski Robert, Muzy w dorożce, „Rzeczpospolita” 12.07.2002, k. 18, Józefczuk Grzegorz, Vivat Bruno, „Gazeta Wyborcza” Lublin 13–14.07.2002, k. 19, Molik Andrzej, Panie Brunonie dziękujemy Panu!, „Kurier Lubelski” 15.07.2002, k. 20, Grzegorz Józefczuk, „Gazeta Wyborcza” 19.07.2002, k. 21, Wieczór z Schulzem noc z Czechowiczem, „Kurier Lubelski” 12–13.07.2003, k. 22, Molik Andrzej, Chwała artystom!, „Kurier Lubelski” 15.07.2003, k. 23, płyta CD.
  • sygn. 4/36 (teczka): „Artykuły obce o Schulzu”: Breiter Emil, Sanatorjum pod Klepsydrą Schulza, „Wiadomości Literackie”, 29.05.1938, k. 1, Breza T., Nelly. O kolegach i o żabie, Warszawa 1970, s. 336–341, 348–355, k. 2–8, Czapik-Lityńska Barbara, Turpituda – nadrealistyczne soliloquium wyobraźni Marka Risticia. W kręgu kultury Słowian, red. E. Tokarz, Katowice 1999, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego nr 1811 (nadbitka s. 99–109), k. 9–14; Czermakowa Izabella, Bruno Schulz, „Twórczość” 1965, s. 99–102, k. 15–17; Formy i mity: Witold Gombrowicz i Bruno Schulz, [w:] Literatura polska 1518–1975, t. 2; Jachimecki Marcin, „Twórczość” 1958, nr 4, s. 60–64, k. 24–26; Kasperski Edward, Mit maciczny – Bruno Schulz i Kresy, [w:] Kresy w literaturze. Twórcy dwudziestowieczni, pod red. Czaplejewicz E., Kasperski E., Warszawa 1996, s. 322–348 (kserokopia), k. 27–40; Korecki Grzegorz, Kategorie czasu w Prozie Brunona Schulza, „Przegląd Humanistyczny” 1–2 (1981), s. 139–159 (kserokopia), k. 41–51, Kozikowska–Kowalik Lucyna, Ukształtowanie przestrzeni w utworach Brunona Schulza, „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej” 1979, nr 41, s. 157–175 (kserokopia), k. 52–61, Kujawski Marek, Znaczenie barw w prozie Brunona Schulza, „Słupskie Prace Humanistyczne”, Słupsk 1990, s. 47–68 (kserokopia artykułu), k. 62–73, Lauberb Artur, O grafikach Brunona Schulza, „Chwila” 21.08.1929 , s. 5 (kserokopia artykułu) k. 74, Markownik Rudolf, Do Wiosny Schulza komentarz filatelistyczny,  „Twórczość” 1986, nr 1, s. 123–127 (kserokopia), k. 75–77, Masłoń Krzysztof, Życie materiał twórczości; Miklaszewski Krzysztof, Świat Schulza w kolorach. Rozmowa z Ellą Schulz-Podstolską, „Rzeczypospolita” 9.11.1992, k. 77 a, Mikos Marek, Czterej polscy muszkieterowie we Francji, „Gazeta Wyborcza” 10.09.2004, k. 78, Mortkowicz–Olczakowa H., Bunt wspomnień, Warszawa 1959, k. 79–82, Nałkowska Zofia, Dzienniki (część to fiszki prof. Panasa z Dzienników, część kserokopia tekstu drukowanego) k. 83–95, Interpretacja Schulza, [w:] Pisma zebrane, Warszawa 1985, t. 4, s. 69–72 (kserokopia), k. 96–98, Schulz i Gombrowicz czyli literatura głębin (próba psychoanalizy), [w:] Pisma zebrane, Warszawa 1985, t.1, s. 614–626 (kserokopia), k. 99–105, Rabizo-Birek Magdalena, Fenomenologia marzenia w prozie Brunona Schulza, [w:] W stronę dwudziestolecia 1918–939. Studia i szkice w literaturze, pod red. Andres Z. Rzeszów 1993, s. 49–58 (kserokopia), k. 106–111, Šalamun–Biedrzycka Katarina, Tłumacząc Sklepy Cynamonowe i Mesjasza, „Literatura w Świecie” 1992, nr 3, s. 256–277 (kserokopia), k. 112–121, Wróblewska Elżbieta, Wtóra księga rodzaju Brunona Schulza, „Prace Polonistyczne” 1980, s. 111–122 (kserokopia), k. 122–128, Wróblewski Piotr, Stylistyczna funkcja określeń barw w prozie Brunona Schulza, „Przegląd Humanistyczny” 1978, nr 7/8, s. 57–63 (kserokopia), k. 129–139, Wyka W. K., Stara szuflada, Kraków 1917, s. 259–271 (kserokopia), k. 140–147, Wysłouch Seweryna, Ilustracja autorska – causus Brunona Schulza, [w:] „Teksty Drugie” 1992, nr 5, s. 116–122, k. 148–151, Wójtowicz Tadeusz, Portret Brunona Schulza z rejestrem klasowym w ręku, [w:] „Teksty Drugie” 1992, nr 5, s. 123–127, k. 151–153, Odręczny wykaz sporządzony przez prof. Panasa niektórych artykułów o Schulzu, k. 154–155.
  • sygn. 4/37 (teczka): „Płyta w miejscu śmierci Brunona Schulza”:

Korespondencja dotycząca ufundowania tablicy pamiątkowej w miejscu śmierci B. Schulza prof. Panasa z Wierą i Igorem Meniokami z października 2003, k. 1–11.

Artykuły prasowe: kontrowersyjna tablica poświęcona Brunonowi Schulzowi, wydruk ze strony internetowej agencje.gazeta.pl z 10.07.2002, k. 12–13;        Bończa-Szabłowski Jan, Zmarnowana szansa, „Rzeczpospolita”, 10.07.2002, k. 14; Zdjęcie tablicy pamiątkowej, k. 15; Polak Cezary, Tablica niezgody, „Gazeta Wyborcza”, 12.07.2002, k. 16.

  • sygn. 4/38 (teczka): Afera z tzw. freskami w willi Landen: wycinki prasowe.
  • sygn. 4/39 (teczka): Afera z tzw. freskami w willi Landen: notatki dotyczące odkrycia polichromii, korespondencja w tej sprawie z Dorą Kancnelson oraz list otwarty w sprawie otwarcia Międzynarodowego Centrum Spotkań B. Schulza,  k. 1–15;
  • sygn. 4/40 (teczka): SCHULZ: aukcje, fałszerstwa, mylne tropy, ślady, znaleziska, Ficowski:

Aukcje: informacje odręczne prof. W. Panasa dotyczące aukcji, na których będą odbywać się sprzedaże rysunków Schulza (notatka z informacji telewizyjnej z 13.10.2000 r.) k. 1; wydruki ze stron Allegro z 7.11.2002 r. – informacja o sprzedaży 2 szkiców w ołówku B. Schulza, k. 2–5; wydruk ze strony www.artinfo.pl z 11.08.2004 r. informacja dotycząca rysunku ołówkiem B. Schulza z 1926 r. – opinia Chmurzyńskiego Marka i rysunek, k. 6–7;  Chmurzyński Wojciech, Bruno Schulz i pieniądze, „Gazeta Wyborcza”, 8.04.1992, k. 7a.

Fałszerstwa: informacja odręczna prof. W. Panasa dotycząca rysunku domniemanego autorstwa Schulza przedstawiającego miejski pejzaż i idącego ulicą postać oraz zdjęcie tego rysunku (notatka prof. W. Panasa z 18.01.2004 r. i 16.02.2004 r. o potrzebie zbadania autentyczności rysunku), k. 8–9; Furdal Małgorzata, Schulz jak prawdziwy?, „Gazeta Wyborcza”, bd, k. 10; Śmiłek E., Przyczynki do Schulza 12.07.1892–12.07.1992, „Tygodnik Powszechny” 1992, nr 30, 26.07.1992, k. 11.

Ficowski: Fiałkowski Tomasz, Illg Jerzy, Tropami mistrzów (rozmowa z J. Ficowskim), „Tygodnik Powszechny” 1992, nr 7, 16.02.1992, k. 12; Ostałowska Lidia, Myślę więc nie ma mnie (rozmowa z J. Ficowskim), „Gazeta Wyborcza”, 14.10.1994, k. 13; Ficowski Jerzy, Druga strona autoportretu, czyli nieznane podania Brunona Schulza, „Polityka”, 14.10.1995, k. 14; Ficowski Jerzy, W oczekiwaniu na Mesjasza, „Polityka” 14.11.1992 (dopisek prof. W. Panasa: Asar Eppel z Moskwy) k. 15; zdjęcia Schulza i inne nieznane (komputerowe wydruki), k. 16.

  • sygn. 4/41 (teczka): „Exlibrisy”: kserokopia informacji prasowej dotyczącej aukcji, na których wystawione zostały ekslibrisy B. Schulza, organizowanej przez Antykwariat Naukowy w Łodzi („Rzeczypospolita”, 25–26.01.1997), k. 1; ekslibris wykonany przez B. Schulza dla Weingartena Sanisława z 1919 r. (wydruki komputerowe, skany, kserokopie różnych ujęć), k. 2–5; Weingarten S. z ok. 1920 r. przedstawiający mężczyznę na koniu (różne ujęcia i wycinki), k. 6–12; ekslibris Weingarten S. – pegaz, k. 13–14; ekslibris Goldsteina M. „Pocałunek“ z ok. 1920 r., k. 15; „Exlibris Eroticis” z 1920 r. – wydruki komputerowe, k. 16–29; Płyta CD z ekslibrisami S. Weingartena.
  • sygn. 4/42 (teczka): „W ułamkach zwierciadła – Bruno Schulz 1882–1942” – sesja poświęcona osobie i twórczości Schulza w listopadzie 2002 r.: Rektor Drohobyckiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Iwana Franki do Rektora KUL ks. prof. Andrzeja Szostka w sprawie organizacji sesji, k. 1–2; program sesji, k. 3–4; Panas W., W ułamkach zwierciadła czyli Schulz w Lublinie, tekst wystąpienia profesora na sesji – kserokopia rękopisu, k. 5–13; Panas W., O dwóch rzeczownikach i jednym przyimku czyli przesłanie Pana Michałowskiego – tekst wystąpienia profesora na sesji, kserokopia, k. 14–15 (przekł.); notatki prof. W. Panasa z przebiegu sesji, k. 16–17; wycinki prasowe dot. konferencji: Bruno Schulz, W ułamkach zwierciadła, dodatek specjalny do „Gazety Wyborczej” 19.11.2002 r., k. 18, Jóefczuk Grzegorz, Schulzowski pępek świata, „Gazeta Wyborcza”, 14.11.2002, k. 19, Świat wg Schulza, „Gazeta Wyborcza” 15.11.–21.11.2002 r., k. 20, Molik Andrzej, W ułamkach zwierciadła: Dwie rocznice Brunona Schulza Schulza, „Kurier Lubelski” 16–17.11.2002 r., k. 21, Molik Andrzej, Elegia o sztetł – schulzowskie akwarele Michałowskiego, „Kurier Lubelski” 18.11.2002 r., k. 22, Schulzowskie Dni w Lublinie, „Gazeta Wyborcza” 18.11.2002 r., k. 23, Józefczuk Grzegorz, Schulz w Ameryce, „Gazeta Wyborcza” 19.11.2002 r., k. 24, Brak tytułu – artykuł w „Gazecie Wyborczej” 20.11.2002, k. 25, 71 prac Schulza w Muzeum Lubelskim, „Kurier Lubelski” 27.11.2002 r., k. 26, Dowody pośrednie, „Kurier Lubelski” 22.11.2002 r. (rozmowa z prof. Panasem), k. 27; Józefczuk Grzegorz, Siedem razy Schulz, „Gazeta Wyborcza” 27.11.2002 r., k. 28, W ksie goło, ale w głowie wesoło, „Gazeta Wyborcza” 30.12.2002 r., k. 29, 71 razy Bruno Schulz „Gazeta Wyborcza”, b.d., k. 30, Tropami wyobraźni Schulza, „Gazeta Wyborcza”, b.d., k. 31, Bojarski Jerzy Jacek, Zamyślenie nad „Brunonem od Mesjasza, „Niecodziennik Biblioteczny” 1.01.2002 r., k. 32; Zaproszenia i foldery reklamowe z przedsięwzięć artystycznych towarzyszących sesji W ułamkach zwierciadła. Bruno Schulz 1892–1942: Folder z całym programem obchodów, k. 33, Edward Dwurnik, Drohobycz i świat, wystawa w Galerii Starej w Lublinie, k. 34, W poszukiwaniu autentyku wystawa prac autorstwa Stanisława Fijałkowskiego, Makowskiego Zbigniewa, Eugeniusz Muchy, Jerzego Nowosielskiego, Andrzeja Strumiłło w Galerii Starej w Lublinie, k. 35, Feliks Lachowicz, wystawa prac w Galerii Sztuki Sceny Plastycznej KUL, k. 36–39, Mityzacja rzeczywistości Bruno Schulz 1892–1942, wystawa na Zamku Lubelskim, k. 40, Ku dobrej duszy przedstawienie Lubelskiego Teatru Tańca, k. 41, Krzysztof Lubowiecki, Dziwny świat małych ludzi (2 egz.), k. 42–43, Mira Żelechower-Aleksiun, Heritage: echoes, traces, memories, k. 44, Bartłomiej Michałowski, Sztełt III Nauczyciel z Drohobycza (w tym zaproszenie na wystawę, na której słowo o przesłaniu wystawy wygłosił prof. W. Panas , k. 45–46, Zaproszenie na spektakl Sklepy cynamonowe Brunona Schulza w wykonaniu Teatru Tetraedr z Raciborza (2 egz.), k. 47–48, Zaproszenie na projekcje filmowe do ACK UMCS „Chatki Żaka”, k. 49, zaproszenie obchody sesji, k. 50; Teatr Tetraeder – informacja o działalności teatru zaproszonego na sesję w celu wykonania przedstawienia na podstawie Sklepów cynamonowych Brunona Schulza w reżyserii Grażyny Tabor, k. 51–52, ozdobna papeteria z sesji W ułamkach zwierciadła. Bruno Schulz 1892–1942 (brak oznaczenia kart).
  • sygn. 4/43 (teczka): Muzeum w Drohobyczu i festiwal schulzowski:

Muzeum: program międzynarodowej sesji pt. Schulz i Ukraina, zorganizowanej w Drohobyczu 19–20 listopada 2003 r. przez Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Iwana Franki i Polonistyczne Centrum Naukowo-Informacyjne (sesja połączona z otwarciem muzeum), k. 1–2; zaproszenie na sesję dla Rektora KUL – ks. prof. A. Szostka oraz dla prof. W. Panasa z 8.10.2003 r. k. 1 plus program i zaproszenie w j. ukraińskim, k. 3–5; e-mail z 15.11.2003 r. dot. zakwaterowania gości na konferencji, k. 6; Muzeum Brunona Schulza (1892–1942) w Drohobyczu. Idea projektu – referat na otwarcie sesji, wydruk komputerowy, k. 7–8; wydruk ze strony www.rzeczypospolita.pl z 24.11.2003 r. dot. informacji o otwarciu muzeum w Drohobyczu w 61 rocznicę śmierci B. Schulza, k. 9–10.

Festiwal: zaproszenie z 21.06.2004 r. dla prof. W. Panasa do wygłoszenia referatu na seminarium pt. Schulz – Gombrowicz – Witkacy podczas festiwalu schulzowskiego, odbywającego się 12–18 lipca 2004 r., k. 11, korespondencja e-mailowa z prof. W. Panasem dot. obecności na festiwalu z 28.04.2004 r., k. 12–13, program Pierwszego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu organizowanego przez Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Iwana Franki w Drohobyczu i Polonistyczne Centrum Naukowo-Informacyjne w dniach 12–18 lipca 2004 r., wydrukowany w j. polskim ze streszczeniami w j. ukraińskim, k. 14–15, protokół posiedzenia Międzynarodowej Rady Muzealnej Brunona Schulza z 13.07.2004 r., k. 16–18, folder zapraszający na spektakl Czas nielegalny wg B. Schulza, mający się odbyć w ramach festiwalu, k. 2 plus zdjęcie aktorów, k. 19, folder wystawy prac Anny Marii Jurewicz Ojczyzna, w ramach festiwalu, k. 20, Józefczuk G., Jak najwięcej o geniuszu, „Gazeta Wyborcza” z 16.07.2004 r. (reportaż z festiwalu), k. 21, kserokopia korespondencji z 19.07.2004 r. do Prezydenta miasta Drohobycza Michała Łużeckiego dot. prośby o wsparcie postanowień Międzynarodowej Rady Muzeum B. Schulza, w skład której wszedł m.in. prof. W. Panas oraz protokół posiedzenia Międzynarodowej Rady Muzeum Brunona Schulza, wydruk komputerowy, k. 22–26.

  • sygn. 4/44 (teczka): „Drohobycz – artykuły prasowe, mapy”:

Artykuły, zdjęcia: zdjęcie z niebem nad Drohobyczem adresowane do prof. Panasa, k. 1; „Nowy Świat”, 21–22.11.1992, cały dodatek niedzielny „Podróże i marzenia” poświęcony Drohobyczowi i Schulzowi, k. 2; Czasopismo „Komentar” z dedykacją dla prof. Panasa, k. 3; Molik Andrzej, Miasto Schulza, „Kurier Lubelski”, bd (artykuł dot. wystawy fotografii Małgorzaty Sady i Grzegorza Józefczuka Drohobycz w Galerii Michałowski połączonej z promocją szkicu W. Panasa Bruno Schulz albo intryga Nieskończoności plus zaproszenie na wystawę, k. 4–5; Górny Grzegorz, Jurij z Drohobycza nawiał, Schulz został pół wieku, „Życie Warszawy”, 28–29.09.1992, k. 6–7; Willa „Aida” w Truskawcu, w której Schulz spędził ostatni wypoczynek w 1910 r., k. 8–10; 600-lecie kościoła św. Bartłomieja w Drohobyczu, opr. Adam Chłopek, Tuchów 1992 (kserokopie fragmentów książki), k. 11–21;

Mapy: administracyjne Drohobycza (plany miasta), w tym plan z 1888 r., k. 22–26.

  • sygn. 4/45 (teczka): „Słownik Brunona Schulza”: projektowane hasła do słownika B. Schulza, dostarczyła prof. Panasowi Małgorzata Kitowska. Na kserokopii i luźnych kartach adnotacje profesora, k. 1–24.
  • sygn. 4/46 (teczka): Schulziana rozmaite (tytuł nadany przez prof. Panasa)

Artykuły prasowe: Denys Marta, Drohobyckie echa, „Tygodnik Współczesny”, 3.12.1990, k. 1–2, „Bruno Schulz wrócił do Drohobycza” 23.11.1992, k. 3, Osęka Andrzej, Schulz zmaterializowany, „Gazeta Wyborcza” 2.12.1992, k. 4, Pomona miasteczka Drohobycz, „Gazeta Wyborcza” 19–20.12.1992, k. 5, Leociak Jacek, Wieczna Jerozolima, wieczny Drohobycz, „Gazeta Wyborcza”, 26.01.1993, k. 6.

Sesja naukowa Bruno Shulz. W stulecie urodzin i 50–lecie śmierci zorganizowana przez Instytut Filologii Polskiej UJ i III Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, 8–10 czerwca 1992: zaproszenie, programy i Gazeta Europejskiego Miesiąca Kultury (nr 2, 8–10), k. 7–18; seminarium związane ze 100-letnią rocznicą urodzin i 50-letnią rocznicę śmierci zorganizowaną w Jarosławiu – 10.12.1992: zaproszenie dla prof. Panasa oraz korespondencja z Heleną Szczepanik dot. kwestii organizacyjnych, k. 19–24.

Cykl spotkań zorganizowany m.in. przez Teatr NN Bruno Schulz 1892–1942, Lublin – Lwów – Drohobycz, 15–20 listopada 1992: zaproszenie, plan imprezy, informator, k. 25–38.

Wystawa prac Kazimierza Drapiewskiego Pobocza herezji, zorganizowana w galerii Teatru NN w 1996 r., inspirowana pracami Schulza, k. 38 a–d.

Wystawa Bruno Schulz 40 rysunków zorganizowana przez Galerię Sztuki Sceny Plastycznej KUL 25.11.1990 r.: zaproszenie, informator i katalog, k. 39–41.

Informacje i zaproszenia na różne sesje dot. twórczości B. Schulza w roku 1992, 1993, 1995, 2002 m.in. przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w Białymstoku (1993), promocja książki opracowanej przez Jerzego Fiocowskiego Bruno Schulz. Księga listów (2002) k. 42–56; sesja w Trieście dot. Schulza 23–25  listopada 2000 (dopisek prof. W. Panasa „Triest, w którym był mój tekst, ale nie ja!”): korespondencja listowna i mailowa z organizatorami w j. angielskimi włoskim, k. 57–72.

Inne materiały zebrane przez prof. Pansa, m.in. wiersz Mariana Jachimowicza Na wieść o śmierci Brunona Schulza z 1942 r., k. 73–172.

Schulziana rozmaite – notatki rękopiśmienne, k. 173–331 (w tym biograficzne).