Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Spektakle premierowe "Ciemna Woda"

Spektakle premierowe "Ciemna Woda"

Termin: 18.09 godz. 19:00 / 19.09 godz. 19:00

Miejsce: Centrum Kultury i Promocji Gminy Strzyżewice w Piotrowicach, Piotrowice 94A 23-107 Strzyżewice

Liczba miejsc ograniczona, zapisy są prowadzone pod adresem:  [email protected] oraz pod numerem 81 532 58 67 (w dni robocze  godzinach 9:00-15:00). Spektakl przeznaczony dla widzów od 16 r.ż.

 

 „To się naprawdę nie wydarzyło / nie ma takiej wsi na mapie / jak nasza / w ogóle nie ma takich / ludzi jak my” – skanduje Chór w prologu Ciemnej Wody, przygotowując nas na konfrontację z tymi cechami polskiej mentalności, z którymi bardzo nie lubimy się mierzyć. Fragmenty Ewangelii, z trudem odczytywane przez uczestników prób, działają na bohaterów Ciemnej Wody jak serum prawdy, która w obłudnikach wyzwala wyrzuty sumienia i złość, skierowaną przeciwko przybyszom. Świetnie skomponowany, tragigroteskowy dramat Amanity Muskarii ukazuje pokoleniowy konflikt, który w nowy sposób dzieli Polaków.

Dramat „Ciemna Woda” jest wystawiany w ramach programu DRAMATOPISANIE. Jego celem jest wspieranie najzdolniejszych polskich autorów sztuk współczesnych poprzez stworzenie im dogodnych warunków pracy, popularyzacja ich osiągnięć i upowszechnianie wiedzy o polskim dramacie współczesnym.

Dramat  wystawiamy jako teatr hybrydowy, łączący kilka form: słuchowisko, teatr żywego planu i teatr przedmiotu. Nasz spektakl to swoista wizja lokalna w miejscowości, której według autorek dramatu nie ma, wśród i przez ludzi, którzy nie istnieją. Zakładamy (i jest to założenie artystyczne i logistyczne), że tworzymy teatr zaangażowany, czyli taki, który angażuje się w jakąś zmianę. Wierzymy bowiem, że zmiana jest jedną z najważniejszych funkcji sztuki teatru.

Dla funkcjonowania Dziwowiska „Ciemna Woda” powołujemy specjalnie Teatr Podróżny. Już premierowe spektakle będą podróżą do Centrum Kultury i Promocji w Piotrowicach.

Współpraca duetu reżyserskiego (Arkadiusz Ziętek, Witold Dąbrowski) trwa już od siedmiu lat, a jej efektami są plenerowe spektakle (łączące teatr z muzyką na żywo, nowym cyrkiem, performance, tańcem, fire show) realizowane w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Śladami Singera”. Dodatkowo Dąbrowski (animator kultury, aktor i opowiadacz) pełniący funkcję zastępcy dyrektora Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” z trudnymi, kontrowersyjnymi, często niechcianymi tematami spotyka się w swojej codziennej pracy od 30 lat. Arkadiusz Ziętek natomiast od ponad dwudziestu lat, jako twórca niezależny angażuje się w projekty teatralne skierowane na zmianę społeczną.  W spektaklu grają manekiny, a aktorów jest dwóch:  Przemysław Buksiński i Kacper Kubiec. Do współpracy zaprosiliśmy: Konrada Biela odpowiedzialnego za ścieżkę dźwiękową spektaklu, Łukasza Jemiołę – autora muzyki, Błażeja Wojciechowskiego – tworzącego oprawę świetlną i Lindę Mikolaskovą, która przygotowała kostiumy.

Amanita Muskaria
Amanita Muskaria to pseudonim literacki dwóch sióstr: Gabrieli Muskały (ur. 1969), aktorki filmowej i teatralnej oraz Moniki Muskały (ur.1966), germanistki i tłumaczki literatury niemieckojęzycznej. Duet stworzył do tej pory następujące dramaty: Podróż do Buenos Aires (prapremiera w Teatrze im. Stanisława Jaracza w Łodzi, 2001), Daily soup (prapremiera w Teatrze Narodowym, 2007), Cicha noc (zrealizowana w ramach Teatroteki WFDiF, 2017),Tożsamość Wila (prapremiera w Teatrze Ludowym w Krakowie, 2017).

Organizatorem programu DRAMATOPISANIE jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Projekt jest dofinansowany z budżetu Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.