Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” jest samorządową instytucją kultury działającą w Lublinie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Trans.History – międzynarodowy konkurs dla młodzieży na kreatywne projekty dotyczące lokalnego dziedzictwa żydowskiego

ZAPROSZENIE
V Międzynarodowy Konkurs dla Młodzieży Trans.History – edycja 2020

 

Uczniowie i uczennice z Mołdawii, Ukrainy, Węgier, Polski, Słowacji i Czech zostali zaproszeni to stworzenia innowacyjnych i kreatywnych projektów o tematyce żydowskiej w ramach 3 propozycji tematycznych:

  • Znani żydowscy obywatele mojego kraju
  • (Ukryte) żydowskie dziedzictwo mojego regionu
  • Sprawiedliwi wśród Narodów Świata i znaczenie odwagi cywilnej

 

Konkurs został realizowany przez organizację Centropa we współpracy z Ośrodkiem "Brama Grodzka – Teatr NN".

 

 

KATEGORIA: FILM

  1. Obejrzyj przykłady najlepszych prac z lat 2016/17 oraz 2018/19:
  1. Uważnie przeczytaj nasze zalecenia i przestrzegaj ich podczas tworzenia filmu. Najważniejsze jest to, by film miał długość 5–10 minut.
  2. Prześlij film na youtube.com lub inną platformę medialną
  3. Przejdź do strony zgłaszania projektu, prześlij nam link do swojego filmu na YouTube, swoje imię i nazwisko, imię i nazwisko nauczyciela, nazwę szkoły i miejscowości.

Instrukcja tworzenia filmu krok po kroku jest dostępna w języku angielskim, ukraińskim, rumuńskim i rosyjskim na portalu Trans.History.

 

 

KATEGORIA: POWIEŚĆ GRAFICZNA (GRAPHIC NOVEL)
  1. Zobacz trzy przykłady najlepszych praktyk dla powieści graficznej: 1,2 i 3.
  2. Wybierz biografię z bazy Centropa  (najlepiej z Twojego kraju pochodzenia), klikając „Bazę wywiadów” i szukając „Wg kraju”. Zapoznaj się z wybraną biografią i fotografiami jej towarzyszącymi.
  3. Stwórz własną powieść graficzną, skupiając się na następujących punktach:
  • Które części biografii są dla Ciebie najważniejsze?
  • Jak można opowiedzieć czyjeś wspomnienia poprzez powieść graficzną?
  • Co będzie podstawą dla Twoich rysunków (fragmenty biografii, zdjęcia rodzinne świadka, czy inne źródła)?
  • Dla kogo to tworzysz?
  • Jakie przesłanie (np. o tolerancji religijnej) chcesz przekazać swoim odbiorcom?
  1. Przejdź do strony zgłaszania projektu, prześlij nam link do swojej powieści graficznej umieszczonej w dowolnym serwisie udostępniania plików, podaj nam swoje imię i nazwisko, imię i nazwisko nauczyciela, nazwę szkoły i miejscowości.

 

 

KATEGORIA: OPOWIEŚĆ FOTOGRAFICZNA (PHOTO STORY)
  1. Tutaj możesz zapoznać się z przykładami i wskazówkami na temat tworzenia projektu photovoice („głos fotografii”).
  2. A. Stwórz własny projekt o dziedzictwie żydowskim robiąc zdjęcia cmentarza żydowskiego w twojej miejscowości, (dawnej) synagogi lub innych obiektów związanych z Żydami; dowiedz się o historii tych miejsc i dodaj te informacje do fotografii.
    B. Lub wyszukaj zdjęcia i historie w bazie Centropa (najlepiej z Twojego kraju pochodzenia) i samodzielnie stwórz album dla wybranej żydowskiej rodzinny. Możesz także wziąć zdjęcia swoich dziadków i zestawić ich historie ze znalezionymi w bazie Centropa zdjęciami żydowskich rodzin z Twojego kraju.
  1. Przejdź do strony zgłaszania projektu, prześlij nam link do swojego projektu umieszczonego w dowolnym serwisie udostępniania plików, podaj nam swoje imię i nazwisko, imię i nazwisko nauczyciela, nazwę szkoły i miejscowości.

 

 

JURY

Wszystkie projekty zostały ocenione przez międzynarodowe jury złożone z szóstki ekspertów w dziedzinie projektów audiowizualnych i historii żydowskiej:

  • Ed Serotta, filmowiec, autor książek i założyciel Centropa w Wiedniu (Austria)
  • Petro Dolhanov, historyk, Uniwersytet w Równym (Ukraina)
  • Maximilian von Schoeler, kierownik projektu Trans.History, Berlin (Niemcy)
  • Irina Shikhova, NGO Maghid, Moldova Jewish Heritage, Kiszyniów (Mołdawia)
  • Jacek Jaros, nauczyciel historii, Kielce (Polska)
  • Marie Krappmann, Kurt and Ursula Schubert Centre of Jewish Studies, Uniwersytet w Ołomuńcu (Czechy)

 

 

NAGRODY W KONKURSIE

I miejsce: karta podarunkowa na sprzęt elektroniczny dla Twojej szkoły, wartość 400 EUR 

II miejsce: karta podarunkowa na sprzęt elektroniczny dla Twojej szkoły, wartość 200 EUR 

III miejsce: karta podarunkowa na sprzęt elektroniczny dla Twojej szkoły, wartość 100 EUR

Wyróżnienia: bilety do kina

 

Zwycięskie projekty zostaną opublikowane w internecie i rozpowszechnione poprzez naszą globalną sieć szkół.

 

Zobacz WYNIKI KONKURSU

 

 

KONTAKT

[email protected]

Wasz zespół Trans.History