Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Projekt "Pamięć Miejsca"

Z historią Lublina przez setki lat związani byli Żydzi, stanowiący trzecią część jego mieszkańców. Druga wojna światowa przyniosła zagładę Żydowskiego Miasta. Setki budynków zburzono a ich mieszkańców zamordowano w obozach koncentracyjnych. Początek likwidacji przez Niemców lubelskiego getta [w nocy z 16 na 17 marca 1942 roku] to początek zagłady świata lubelskich Żydów. Od marca 2001 roku w kolejne rocznice tej nocy z siedziby Ośrodka „Brama Grodzka - Teatr NN” wysyłane są listy na wybrane, nieistniejące już adresy przedwojennego Miasta Żydowskiego, do jego nieżyjących mieszkańców. Artystyczno - edukacyjny charakter tego działania i jego forma są próbą zmierzenia się z zagładą i pustką, jaka powstała w pamięci miasta po jego żydowskich mieszkańcach. W działaniu tym nazwanym „Listy do Getta” uczestniczyła również grupa lubelskiej młodzieży. Uczniowie wysyłali pod wskazane adresy swoje własne listy. Wracający do nadawcy list, opatrzony standardową formułą: „adresat nieznany”, „adres nie istnieje” niesie elementarną informację o tym, że w Lublinie Miasta Żydowskiego już nie ma. Z drugiej strony akt wysłania listu do konkretnej osoby, pod konkretny adres jest symbolicznym przywróceniem pamięci o tej osobie. Działaniu towarzyszy program edukacyjny z następującymi elementami: 1) Spotkanie z uczniami - uczestnikami programu w siedzibie Ośrodka: przedstawienie idei „Listów do Getta” zwiedzanie wystawy „Portret Miejsca” wysłuchanie reportażu Mariusza Kamińskiego przekazanie listy kilkudziesięciu mieszkańców dzielnicy żydowskiej 2) Napisanie i wysłanie listów (w formie tekstu, rysunku, fotografii i.t.p) pod wybrany adres 3) Napisanie komentarza - refleksji poświęconego całemu projektowi. Załączniki: 1) Informacja o akcji Reinhardt 2) Konspekt programu edukacyjnego 3) Dokumentacja projektu (xero listów, artykuły prasowe i.t.p.) 4) Tekst reportażu Mariusza Kamińskiego