01.01.2020

01.01.2020 - 24.03.2020

Międzynarodowy Konkurs dla Młodzieży Trans.History na kreatywne projekty uczniów dotyczące lokalnego dziedzictwa żydowskiego (do 24.3.2020)

V Międzynarodowy Konkurs dla Młodzieży Trans.History na kreatywne projekty uczniów dotyczące lokalnego dziedzictwa żydowskiego

W tym roku zapraszamy uczniów z Mołdawii, Ukrainy, Węgier, Polski, Słowacji i Czech do przesłania nam swoich innowacyjnych i kreatywnych projektów w jednej z trzech kategorii:

  • Film
  • Powieść graficzna (Graphic novel)
  • Opowieść fotograficzna (Photo story)

Tematy projektów (do wyboru):

  • „Znani żydowscy obywatele mojego kraju“
  • „(Ukryte) żydowskie dziedzictwo mojego regionu“
  • „Sprawiedliwi wśród Narodów Świata* i znaczenie odwagi cywilnej“

 


 

Kategoria: Film

  1. Obejrzyj przykłady najlepszych prac z lat 2016/17 oraz 2018/19:

„Trzy synagogi”: https://youtu.be/r7jIZyzf8fM

„Testament sprawiedliwych wśród narodów świata”: http://y2u.be/8ZoKXr_volg

  1. Uważnie przeczytaj nasze zalecenia i przestrzegaj ich podczas tworzenia filmu. Najważniejsze jest to, by film miał długość 5–10 minut.
  2. Prześlij film na youtube.com lub inną platformę medialną
  3. Przejdź do strony zgłaszania projektu, prześlij nam link do swojego filmu na YouTube, swoje imię i nazwisko, imię i nazwisko nauczyciela, nazwę szkoły i miejscowości.

Instrukcja tworzenia filmu krok po kroku jest dostępna w języku angielskim, ukraińskim, rumuńskim i rosyjskim na portalu Trans.History.



 

Kategoria: Powieść graficzna (Graphic novel)

  1. Zobacz trzy przykłady najlepszych praktyk dla powieści graficznej: 1,2 i 3.
  2. Wybierz biografię z bazy Centropa  (najlepiej z Twojego kraju pochodzenia), klikając „Bazę wywiadów” i szukając „Wg kraju”. Zapoznaj się z wybraną biografią i fotografiami jej towarzyszącymi.
  3. Stwórz własną powieść graficzną, skupiając się na następujących punktach:

    • Które części biografii są dla Ciebie najważniejsze?
    • Jak można opowiedzieć czyjeś wspomnienia poprzez powieść graficzną?
    • Co będzie podstawą dla Twoich rysunków (fragmenty biografii, zdjęcia rodzinne świadka, czy inne źródła)?
    • Dla kogo to tworzysz?
    • Jakie przesłanie (np. o tolerancji religijnej) chcesz przekazać swoim odbiorcom?
  4. Przejdź do strony zgłaszania projektu, prześlij nam link do swojej powieści graficznej umieszczonej w dowolnym serwisie udostępniania plików, podaj nam swoje imię i nazwisko, imię i nazwisko nauczyciela, nazwę szkoły i miejscowości.

 

Kategoria: Opowieść fotograficzna (Photo story)

  1. Tutaj możesz zapoznać się z przykładami i wskazówkami na temat tworzenia projektu photovoice („głos fotografii”).
  2. A. Stwórz własny projekt o dziedzictwie żydowskim robiąc zdjęcia cmentarza żydowskiego w twojej miejscowości, (dawnej) synagogi lub innych obiektów związanych z Żydami; dowiedz się o historii tych miejsc i dodaj te informacje do fotografii.

B. Lub wyszukaj zdjęcia i historie w bazie Centropa (najlepiej z Twojego kraju pochodzenia) i samodzielnie stwórz album dla wybranej żydowskiej rodzinny. Możesz także wziąć zdjęcia swoich dziadków i zestawić ich historie ze znalezionymi w bazie Centropa zdjęciami żydowskich rodzin z Twojego kraju.

  1. Przejdź do strony zgłaszania projektu, prześlij nam link do swojego projektu umieszczonego w dowolnym serwisie udostępniania plików, podaj nam swoje imię i nazwisko, imię i nazwisko nauczyciela, nazwę szkoły i miejscowości.


 

Kontakt

Czy masz jakieś pytanie? Czy potrzebujesz pomocy w zrealizowaniu projektu? Chętnie podzielimy się z Tobą praktycznymi wskazówkami. Skontaktuj się z nami przez nasz formularz kontaktowy, napisz do nas na adres [email protected] lub dołącz do prywatnej grupy na Facebooku Trans.History Youth Competition 2020.


Termin zgłoszeń

Prosimy o nadsyłanie zgłoszeń do konkursu poprzez stronę zgłaszania projektu do 30 kwietnia 2020.


Jury

Wszystkie projekty zostaną ocenione przez międzynarodowe jury złożone z szóstki ekspertów w dziedzinie projektów audiowizualnych i historii żydowskiej. Wszyscy uczestnicy zostaną poinformowani o wynikach konkursu do końca marca.

Skład jury:

  • Ed Serotta, filmowiec, autor książek i założyciel Centropa w Wiedniu (Austria)
  • Petro Dolhanov, historyk, Uniwersytet w Równym (Ukraina)
  • Maximilian von Schoeler, kierownik projektu Trans.History, Berlin (Niemcy)
  • Irina Shikhova, NGO Maghid, Moldova Jewish Heritage, Kiszyniów (Mołdawia)
  • Jacek Jaros, nauczyciel historii, Kielce (Polska)
  • Marie Krappmann, Kurt and Ursula Schubert Centre of Jewish Studies, Uniwersytet w Ołomuńcu (Czechy)

 

Zwycięzcy i nagrody w konkursie

I miejsce: karta podarunkowa na sprzęt elektroniczny dla Twojej szkoły, wartość 400 EUR 

II miejsce: karta podarunkowa na sprzęt elektroniczny dla Twojej szkoły, wartość 200 EUR 

III miejsce: karta podarunkowa na sprzęt elektroniczny dla Twojej szkoły, wartość 100 EUR

Wyróżnienia: bilety do kina

 

Zwycięzcy będą zaproszeni do Lublina (Polska), gdzie ich projekt zostanie przedstawiony podczas uroczystej ceremonii wręczenia nagród 10 maja 2020.

Ponadto zwycięskie projekty zostaną opublikowane w internecie i rozpowszechnione poprzez naszą globalną sieć szkół.

Czekamy na Wasze zgłoszenia!

Wasz zespół Trans.History

Konkurs jest realizowany przez organizację Centropa we współpracy z Ośrodkiem "Brama Grodzka - Teatr NN".

Rodzaje działań: projekt
Programy: Edukacja