Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Podziemne wydanie Typoluba!

Uczestnicy warsztatów Typoluba: zecerskie i introligatorskie
Uczestnicy warsztatów Typoluba: zecerskie i introligatorskie (Autor: nieznany)

16 i 17 listopada w Domu Słów odbyły się warsztaty: papiernicze, introligatorskie, kaligrafii i typograficzne.

Pełne wydanie Typoluba planowane było na listopad 2020, a w roku 2019 zorganizowaliśmy mini wersje warsztatową.

Warsztaty Introligatorskie

Prowadząca: Alicja Magiera 

Czas: 9.30–16.30, 16-17 listopada
Koszt: 80 zł
Warsztat introligatorski obejmował wprowadzenie do zagadnień związanych z oprawą i budową książki. Przeznaczony był głównie dla osób początkujących w tej dziedzinie.

Uczestnicy przy użyciu maszyn introligatorskich z początku XX wieku uczyli się ręcznego szycia bloku, wykonania oprawy twardej bez okleiny oraz z okleina. Przy tym poznali  zagadnienia, narzędzia i materiały introligatorskie.
Zajęcia były prowadzone w taki sposób by zdobyte umiejętności mogły być wykorzystywane w warunkach domowych. Wszystkie niezbędne materiały zapewnia organizator.

Warsztaty Papiernicze

Prowadząca: Sylwia Woźniak
Czas: 9.30–13.30, 16 listopada
Koszt: 40 zł
Warsztaty papiernicze miały na celu przybliżenie uczestnikom technik ręcznego czerpania papieru, dały możliwość samodzielnego wykonania arkuszy i kompozycji autorskich w papierze.
Uczestnicy warsztatów papierniczych poznali materiały z których możliwe jest pozyskanie celulozy, dowiedzieli się, jak przebiega proces powstawania papieru, samodzielnie przygotowali recyklingową masą papierową (ze względu na ograniczone ramy czasowe praca skupiała się wokół techniki europejskiej)
Spotkanie w papierni Izby Drukarstwa dała możliwość wykonania arkuszy o różnych fakturach, strukturach i formatach.
Uczestnicy warsztatów papierniczych byli proszeni są o przygotowanie materiałów, dzięki którym można zmieniać strukturę papieru lub umieścić je w papierze. Były to według uznania: wszelkie zapiski lub wycinki na cienkim, niekredowanym papierze, drobne rośliny, materiały dające się odcisnąć w mokrym papierze dla uzyskania pożądanej faktury takie jak płótno o grubym splocie, tkaniny strukturalne, itp. lub drobne przedmioty tekstylne itp.

Warsztaty Kaligrafii

Prowadząca: Dorota Letachowicz
Czas: 12.00–14.00, 17 listopada
Koszt: 80 zł
Warsztaty kaligrafii współczesnej (modern calligraphy) opierają się na literach pełnych kontrastów i dynamiki. Łączymy tutaj tradycyjne narzędzia jak stalówka maczana oraz swobodne podejście do kaligrafii. W ciągu dwóch godzin przeszliśmy od podstaw do bardziej rozbudowanych wyrazów. Wszystkie materiały oraz mnóstwo cierpliwości zapewnił organizator.

Dorota Letachowicz – kaligraf, prowadzi zajęcia z liternictwa na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, właściciel pracowni Letternity, współzałożyciel stowarzyszenia Warszawski Dom Kaligrafii, szyldziara i miłośniczka kapitały rzymskiej, na co dzień organizuje też kursy i warsztaty kaligraficzne w całym kraju.

Warsztaty Typograficzne

Prowadzący: Robert Sawa
Czas: 9.30–16.30, 16-17 listopada
Koszt: 80 zł
Zajęcia w zecerni Izby Drukarstwa pozwoliły uczestnikom pierwszy raz stykającym się z zecernią poznać technikę i spróbować swoich sił w składzie ręcznym, osoby znające technikę miały szanse sprawdzić swoje umiejętności lub je pogłębić. Warsztat obejmował samodzielne wykonanie składu według własnego projektu/pomysłu, wykonanie odbitki i fizyczne obcowanie z zabytkami techniki, żywą historią i pracownią w całym spectrum jej możliwości. Uczestnicy proszeni byli o przygotowanie tekstów nad którymi pracowali w kilku wersjach, od obszernej (ok pół strony maszynopisu) do skromnej (jedno dłuższe zdanie).