Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Planeta FIXIA. Poezja wizualna.

Publiczność na otwarciu wystawy Marka Letkiewicza Planeta Fixia. Poezja wizualna
Publiczność na otwarciu wystawy Marka Letkiewicza Planeta Fixia. Poezja wizualna (Autor: Krasuska, Magdalena)

W Domu Słów odbyło się otwarcie instalacji PLANETA FIXIA. Poezja wizualna autorstwa Marka Letkiewicza.

Wernisaż: 16 marca 2019, godz. 17.00
Dom Słów, Lublin, ul. Żmigród 1/Królewska 17
Wystawa była dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 10.00–17.00
Wstęp wolny

Planeta Fixia to realizacja z gatunku poezji wizualnej. Interaktywna instalacja cyfrowa, powiązana programowo z zespołem siedmiu wielkoformatowych grafik CGI, wkomponowanych w przestrzeń galerii Domu Słów, przy ul. Żmigród 1 w Lublinie. W warstwie medialnej jest wizualizacją poezji Olgi Letkiewicz-Ryłów, zrealizowaną przez Marka Letkiewicza przy współpracy kreatywnego programisty Kamila Ryłowa. Odwołuje się do sięgającej starożytności tradycji poezji konkretnej, ale przełożonej na współczesny nam język nowych mediów.
W konwencji tej tekst literacki, przetłumaczony jest na język tekstu ikonicznego. Jest to arcytrudny zabieg unaocznienia poezji - ścieśnienia jej do postaci semantycznej i ikonologicznej jednoczesności. Z tego powodu tekst wizualny służy nie tyle pełnej prezentacji treści utworów poetyckich, co ich sublimacji. Tytuł realizacji jest kalką nazwy maszyny typograficznej Planeta Fixia, produkowanej w latach 1914-1922 przez Dresdener Schgnellpressen Fabrik. Unikatowy dziś egzemplarz tej maszyny, zakupionej przed laty przez Aleksandra Michalskiego (mojego dziadka) i jego wspólnika Józefa Rybińskiego – współwłaścicieli drukarni Popularna – stał się po dziesięcioleciach katalizatorem powstania i podstawą znakomitej działalność Domu Słów.
W intencji pomysłodawcy i współwykonawców Planeta Fixia jest wspomnieniem pamięci naszych przodków, i ludzi związanych z działalnością tego miejsca oraz pełnych pasji i poświęcenia zdarzeń, tragicznie zakończonych ich śmiercią w czasie okupacji niemieckiej. Duchom tamtych ludzi, czasów i wydarzeń pracę tę poświęcam.
Marek Letkiewicz

Dr hab. Marek LetkiewiczBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Artysta multimedialny pracujący w technologii CGI, scenarzysta, realizator mappingow architektonicznych, filmów telewizyjnych, rekonstruktor historycznych technologii mediów wizualnych, autor prac naukowych z zakresu genezy, historii, teorii i problemów warsztatowych sztuki mediów cyfrowych. Adiunkt na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Podstawowym polem jego naukowych i artystycznych zainteresowań jest remiks minionych kultur – powrotów i powtórzeń oraz przetwarzania ich firm i znaczeń – ze współczesnymi przejawami praktyk medialnych.

Media o wydarzeniuBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Planeta Fixia. Historia niezwykłej lubelskiej drukarni

PLANETA FIXIA. Poezja wizualna | Wystawa

Wystawa Domu Słów ukazująca gatunek poezji wizualnej

Zdjęcia

Kategorie

Słowa kluczowe