Walden / Ludomir Franczak
29 września odbyła się premierowa prezentacja projektu/wystawy Ludomira Franczaka - "Walden".
Wernisaż: 29 września 2017, godz. 19.00
Dom Słów, Lublin, ul. Żmigród 1/Królewska 17
Wystawa dostępna była od poniedziałku do piątku w godz. 10.00–17.00
Wstęp wolny
Tytułowy WALDEN jest stawem w środku lasu, nad który 4 lipca 1845 roku wyniósł się Henry David Thoreau i gdzie mieszkał w samotności przez następne ponad dwa lata. W spektaklu staje się on symbolem miejsca odosobnienia, a jednocześnie ucieczki od doskwierającej rzeczywistości. Miejscem, gdzie w spokoju można przemyśleć i przetestować nowy model życia.
Walden to tak naprawdę opowieść o konieczności decydowania samemu za siebie i świadomym życiu wobec natury, państwa, czy cywilizacji, zwracająca uwagę na uważne słuchanie świata.
Spektakl oparty na powieści Henry'ego Thoreau, przywołujący również jego traktat "O obywatelskim nieposłuszeństwie", przeprowadzony jest w konwencji XIX-wiecznego teatru pudełkowego, prezentowanego często w prywatnych domach, rozbudowanego o żywy, performatywny plan. Jednocześnie operuje nowoczesnymi środkami z pogranicza sztuk wizualnych, sztuki dźwiękowej i teatru. Całość pozostaje statyczna, jak na, popularnych w XIX wieku, panoramach, stając się swego rodzaju ilustracją dla akcji rozgrywającej się w warstwie dźwiękowej częściowo nagranej i odtwarzanej, częściowo tworzonej na żywo.
Walden jest powieścią na wskroś aktualną, a przemyślenia Thoreau wydają się uniwersalnym lekiem na naszą rzeczywistość. Rytm poszczególnych scen, oniryczny nastrój z jednoczesnym kontrastem obrazu i tekstu, wywołuje, niczym panoramy, uczucie kompletności przekazu i jego realizmu. Jednocześnie jest to realizm nie z tego świata – przedstawiający pewną utopię, która ma szansę spełnić się na poziomie każdego z widzów – dopełniając się w jego głowie.
Projekt powstał w ramach rezydencji w Domu Słów w Lublinie.
Produkcja nagrań – Marcin Dymiter.
Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zapisów.
Zajmuje się problemem pamięci i tożsamości. Za pomocą działań intermedialnych buduje złożone projekty, wykorzystując zarówno sztuki wizualne, jak i historię czy literaturę.
Jest autorem wydawnictw artystycznych.