Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

POLECAMY: Spektakl Teatru Andersena "Anioł za lodówką" według scenariusza Grażyny Lutosławskiej

Dnia 11 czerwca 2016 roku w Teatrze im. H. Ch. Andresena odbyła się premiera spektaklu "Anioł za lodówką". Autorką scenariusza jest lubelska dziennikarka - Grażyna Lutosławska. Spektakl reżyseruje Daniel Arbaczewski, a scenografię przygotował  Amir Genislaw.

projekt: Sylwia Szyrszeń

 

O spektaklu:

Gdy będziecie na Placu Zamkowym w Lublinie, rzućcie okiem na jedną z kamienic, gdzie wysoko na gzymsie stoi nagi chłopiec. Razem z nim dach zamieszkują dwa potwory; jeden jest blisko chłopca . Atakuje go, lecz ma zasłonięte oczy. Drugi, ten straszniejszy, na szczęście jest w sporej odległości.

W tej samej kamienicy na kuchennym stole siedzi Anioł. Zmartwiony, zamyślony, z pogniecionymi skrzydłami. Mieszka tu przymusowo, kryjąc się za lodówką. Odleci, gdy odzyska aureolę. Ale gdzie ona jest, kot jeden wie. Bo jest i kot. Poeta. Grafoman. W domu są jeszcze Mama, Tata i Agata. Nastoletnia Agata pragnie, by wszyscy byli szczęśliwi, ale nie wie, jak znaleźć receptę. Zadając rodzicom na pozór proste pytania, wprowadza ich w zakłopotanie – bo im prostsze pytanie, tym odpowiedź trudniejsza.

W tym samym domu, lecz w innym wymiarze mieszka żydowska dziewczynka Sara. Tak jak Agata ma rodziców – Mame i Tate. Ona też zadaje pytania. Też martwi się za cały świat.

Fot. Joanna Zętar  

 

Scenografia spektaklu zaprojektowana przez Amira Genislawa z Izraela wykorzystuje skany fotografii pochodzących z kolekcji szklanych negatywów odnalezionych w kamienicy przy Rynku 4 (w miejscu gdzie obecnie działa Kawiarnia Trybunalska). Zdjęcia użyto także w wizualizacjach autorstwa Bogusława Beniu Byrskiego stanowiących integralny element spektaklu.

 

Media o wydarzeniuBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Lublin. Dawny żydowski świat w spektaklu dla dzieci "Anioł za lodówką"

Spotkanie z aniołem w Andersenie: To, co najważniejsze czasem jest za lodówką

Magiczny Lublin w Andersenie. Po premierze "Anioła za lodówką"

O poszukiwaniu aureoli, spinki i recepty na szczęście z historią w tle