Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Afisz Roberta Sawy do filmu „Dybuk” na festiwalu designu w Reykjaviku

Matryca do afisza do pokazu filmu Dybuk
Matryca do afisza do pokazu filmu Dybuk (Autor: Sawa, Robert)

Afisz przygotowany przez Roberta Sawę z okazji 78. rocznicy premiery filmu „Dybuk” znalazł się na wystawie Places of Origin: Polish Graphic Design in Context zorganizowanej przez Culture.pl. Wystawa ta była częścią DesignMarch – jednego z najważniejszych przeglądów designu w północnej Europie. Warto podkreślić, że afisz Roberta Sawy był jedyną pracą na wystawie pochodzącą z Lublina.

Kuratorzy wystawy docenili szczególnie inspirację prasą z roku 1937, wykorzystanie przedwojennych maszyn i czcionek, w tym także czcionki hebrajskiej. W materiałach opisujących wystawę szczególnie podkreślają aspekt lokalny, który inspiruje do powstania najlepszych projektów graficznych. Jak piszą:
Na wystawie Places of Origin zobaczymy "biografie" projektów. Dzięki dokumentom, zdjęciom i opowieściom twórców poznamy ich wyjątkowe historie i miejsca, w których się narodziły lub które były inspiracją dla projektantów. Dowiemy się, jaki wpływ może mieć betonowa architektura na typografię, jak typografowie pracujący na starych maszynach dbają o dziedzictwo materialne.
 
Afisz „Dybuka” został wydrukowany na przedwojennych maszynach drukarskich w Izbie Drukarstwa, która jest obecnie częścią Domu Słów, działającego w ramach Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”. Jego projekt był wzorowany na lubelskich reklamach prasowych filmu „Dybuk” drukowanych w ówczesnej prasie lokalnej. Wykonany został ze składu ręcznego, a do druku wykorzystano papier ręcznie czerpany przez Sylwię Woźniak również w Izbie Drukarstwa. Afiszowi towarzyszyło 120 druków akcydensowych, które zostały rozdane wśród uczestników projekcji filmu.
Robert Sawa podkreśla, że to wyróżnienie zawdzięcza pracy całego zespołu Izby Drukarstwa. Afisz ten nie zostałby dostrzeżony przez kuratorów, gdyby nie przyjechali oni na TypoLuba, festiwal, którego organizacją zajmuje się Alicja Magiera – mówi Robert Sawa. 
Bardzo cieszymy się z sukcesu afisza „Dybuka”. Akcydensy drukowane w Izbie Drukarstwa wpisują się w szersze działania edukacyjne Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”. Powielane w niewielkich nakładach mają być ozdobą miejsc, gdzie zostają rozwieszane i przypominać o przedwojennych tradycjach drukarskich Lublina. Izba Drukarstwa prowadzi też w Domu Słów szereg warsztatów technik drukarskich i czerpania papieru, w których udział biorą zarówno Lublinianie jak i studenci kierunków edytorskich a nawet, jak podczas festiwalu TypoLub, wydawcy i graficy z Polski i krajów sąsiednich.
Wystawa miała miejsce w dniach 10–13 marca 2016. Obecnie można ją obejrzeć w Internecie.
 

Media o wydarzeniuBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Places of Origin: polski design w Reykjaviku

Powiązane wydarzenia

Zdjęcia

Wideo

Kategorie

Słowa kluczowe